Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Pepatah Melayu, Makna dan Contoh Ayat.


Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:
Pepatah Melayu, Makna dan Contoh Ayat.


1. Macam Anjing Dengan Kucing.
   Makna: Sentiasa bertengkar/bergaduh
   Cth. ayat: Gab dan MisteRie pantang bersua pasti berlaku pergaduhan. Suatu hari, pergaduhan mereka disaksikan oleh Parisya."Macam anjing dengan kucing la kamu berdua ni. Bergaduh saja kerjanya!"marah parisya sambil kontrol keayuannya. Lantas, MisteRie mengangkat tanyanya sambil berkata"Aku nak jadi kucing..! Aku nak jadi kucing!" Secara otomatiknya Gab menjadi....(tak yah la aku tulis kat sini)


2. Bagai Pinang Dibelah Dua
   Makna: Pasangan yang cocok atau sama padan.
   Cth. ayat: Gab dan ayam parisya adalah contoh pasangan yang amat cocok. Bagai pinang dibelah dua. "Memangla!! Gab kan suka men'cocok' ayam aku!" marah parisya sambil mengorek hidungnya.


3. Indah Khabar Dari Rupa.
   Makna: Keadaan yang sama sekali tak serupa dengan apa yang didengari.
   Cth. ayat: Ramai menjadikan MisteRie sebagai idola kerana dikatakan mempunyai sifat-sifat yang nirojjim. Namun ramai yang tidak mengetahui beliau sentiasa men'nirojjim'kan dirinya sendiri.


4. Bagai Telur Di Hujung Tanduk
   Makna: Keadaan yang terdesak/membimbangkan
   Cth. ayat: Gab amat suka memperkosa ayam Parisya Abd. Malik. Pernah sekali Gab ditangkap kering ketika memperkosa ibu ayam yang sedang bertelur. Inilah yang dikatakan telur dihujung 'tanduk' Gab. Ayam tersebut dilaporkan meracun dirinya sendiri sehingga mampus kerana tidak tahan menanggung malu dan mendengar tomahan-tomahan dari ayam-ayam serebannya.


5. Anjing Kurap.
   Makna: Orang yang sering dihina.
   Cth. ayat: Akibat sering bergelumang sampah sarap dan ulat sampah, MisteRie telah dilabelkan anjing kurap dengan cop SIRIM oleh warga tengkorak. Ia juga berkaitan dengan penyakit kurap tulang berair yag dimiliki dan dibangga-bangga oleh beliau.



__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?


Super Member

Status: Offline
Posts: 1268
Date:

mcm karam singh walia r plak..

__________________
hidup ini umpama roda,ia dihiasi dengan impian..maka terjadilah roda impian..


Super Member

Status: Offline
Posts: 3238
Date:

.:: ahakS....bakal2..pengganti karam singh walia dah! ::.

__________________

aku adalah Aku......Salam Semua......



Super Member

Status: Offline
Posts: 2147
Date:

tak kesah la beliau nak jd karam singh ke kapal karam ke..tapi kenape mesti nak perkotak katikkan tentang beta ngn ayam beta..sungguh kurang siuman betol la chek am ni..ni sah la mlm td mimpi beta nie..tu sapal tsebut2 name beta..emm..tu la lain kali sbelum tdo basuh tangan dulu..

__________________

huh!!buhsan tahap gaban la..



Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:

la parisya...takkan tu pun nak marah..aku selalu menyebut namamu hatta sedang melepaskan hajatku...kerana namamu penawar kemudaratan dalam usus besar ku...sepatutnya ngko berbangga kerana namamu amat berguna kepada insan seperti aku ini...

__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?


Super Member

Status: Offline
Posts: 1613
Date:

kagumnya aku kat ko am..mmg tergugat kredibiliti cikgu melurr sebagai cikgu tatabahasa,pepatah dan sajak melayu tu..

__________________
myspace layouts, myspace codes, glitter graphics



aSya was here ..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:

aku lom tunjuk keterorisan aku la asya..ari tu ada pihak moderator mintak post yang berkualiti... so..aku terpaksa membebaskan aura bijak dalam badan aku untuk santapan GC. kalu yng ini pun kene komen..aku resign terusla...

__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

chek_am8848 wrote:


aku lom tunjuk keterorisan aku la asya..ari tu ada pihak moderator mintak post yang berkualiti... so..aku terpaksa membebaskan aura bijak dalam badan aku untuk santapan GC. kalu yng ini pun kene komen..aku resign terusla...



hahaha....nak resign???


abis tu saper nak ganti tempat ko am?soh aku ke???eeetanak aku ganti org gile cam ko


huhuhu


 



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Super Member

Status: Offline
Posts: 1114
Date:

chek_am8848 wrote:


aku lom tunjuk keterorisan aku la asya..ari tu ada pihak moderator mintak post yang berkualiti... so..aku terpaksa membebaskan aura bijak dalam badan aku untuk santapan GC. kalu yng ini pun kene komen..aku resign terusla...



ko mmg makin berkualiti...usaha lif kejayaan....aura ko mmg dah terbebas pung...haramjadah sungguh baunya....abih la keharuman aku ternoda....sampai sini bau busuk tak ilang nih,....bantut selera aku nak makan smggu.......wahahahaaaa.....am.....meh tugeder cam dulu2.......byk idea aku nak ngutuk ko nihh.....komen2 no komen....huhuhuuu....



__________________
~~~~melurr harum di hujung halaman....


Super Member

Status: Offline
Posts: 1613
Date:

encik rastamaniac...chek am kalau dah resign,aku sbg protegenya kena la resign jugak.dia la mentor terbaik aku selepas puan melurr...btul kata melurr,usaha lif kejayaan..bak kata aku plak,usaha escalator kejayaan..





__________________
myspace layouts, myspace codes, glitter graphics



aSya was here ..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1114
Date:

eskeleter bahaya la...tersepit kain belah aku nih....kalo tak tersembol bijik mata...abih pengsan segala makhluk kat bumi......lif rosak jom pakat2 naik tangga......ko takpe asya kaki empat....laju la....aku gak termengah2 nak sampai tingkat satu.......mana nak kontrol harum lagi.......tengit bau kang berpeluh...wehhhh am...mana jin ko...meh terbangkan aku......cepat sket usaha aku nak skodeng si rastamaniac nih.......dengar cite ensem.....heheeee...

__________________
~~~~melurr harum di hujung halaman....


Super Member

Status: Offline
Posts: 1613
Date:

escalator lg bagus la...klau ko tersepit kat escalator,laju je org bley tlg..tapi kalau terperangkap dlm lif,mau 3 4 jam ko duk lam tu...dgn panasnya lg..haaa...ras ensem..?? mampukah beliau menandingi kehenseman harun salim bachik..?? kalau ya adalah jawapannya,maka khabarkan padanya "psstt...kim slm ah..!!"

__________________
myspace layouts, myspace codes, glitter graphics



aSya was here ..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1114
Date:

Nur_Aisyah wrote:


haaa...ras ensem..?? mampukah beliau menandingi kehenseman harun salim bachik..?? kalau ya adalah jawapannya,maka khabarkan padanya "psstt...kim slm ah..!!"


secara otomatik darjah kegatalan asya mencapai tahap maksima....pumping2.....si ras bukan suke yg ramping2....dia suke yg tembam2 cam belon......leh wat bantal katanya hahaaaa.....ensem siuttt asya....cam johny lever hero hndustan tuh......siap misai lentik2 cam anil kapor.....hahaaa....aku ada no tepon.....ko nak buleh....tapi ko kena jadik tukang urut aku dl sebulan...lenguh wehh naik tangga ni.... ...

__________________
~~~~melurr harum di hujung halaman....


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

adoi........aku pun lenguh naik tangga.......


korang punya pasal leni....


aku ensem???


war..war...war...


gelak beso makhluk2 kat bumi ni kalau ko cakap aku ensem...


tapi aku nak bisik gak kt asya


"pssssttt...kumsala"



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Modestos

Status: Offline
Posts: 3400
Date:

chek_am8848 wrote:


aku lom tunjuk keterorisan aku la asya..ari tu ada pihak moderator mintak post yang berkualiti... so..aku terpaksa membebaskan aura bijak dalam badan aku untuk santapan GC. kalu yng ini pun kene komen..aku resign terusla...


Hoh! Posting tahap longkang mcm ni pun boleh ko ngaku berkualiti? Nasib baik ko bnyk sebut2 nama aku dan Cipan.. Setelah bermesyuarat minum2 sirap sambil lepak2 menonton vcd lucah, aku dan Cipan sepakat bagi ko peluang kali ni.. Lain kali nk sebut nama aku dan Cipan, kena taruk "Encik" atau lebih afdhal lagi, gelaran "Dato'" kat dpn nama kitaorg..

__________________

"Sejahat-jahat manusia, adalah sebaik-baik jin. Sejahat-jahat jin, adalah sebaik-baik Mister Rie.."



Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

Benar sekali apa yang dikatakan oleh Yang Mulia Tan Sri Gab tu... anda telah menggunakan nama kami dalam usaha mempromosikan sifat-sifat mazmumah yang terkandung dalam usus najis anda.... anda juga telah tanpa segan silu menggunakan nama tunang hamba iaitu encik sri toh puan parisya bin mohd abdul jabar... oleh itu anda sepatutnya ditempatkan dikalangan orang-orang yang rugi.... sadis riwayat oleh at-termizi abu hassan(kawan aku)

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:

tak nak ngaku lagi tu atas keteroran aku...ngko mmg dasat kemut nak mam*tuttt* la Gab... rasa tercabar ker? Kalu kedekut nak puji aku tak kisah...tapi jenis yang tak nak ngaku kelebihan org lain nie..kiranya ader masalah mentah laa... tapi aku tak kisah selagi ayam parisya menjadi mangsa kerakusan ngko...tapi awas..jgn ganggu sampah itu...sampah itu Misteri yng Punya...

__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

encik???


datok cipan???


bila masa lak ko nikah ngan nenek aku???


kena panggil ko datok lak


 



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

Rasta Maniam...
Anda tanya kami kenapa kami digelarkan Datuk? Ini kerana darjat kami telah dikurniakan oleh Soltan Amirul Rosheeeddd... Oleh itu kalau anda rasa kami bukan datuk yang berkahwin dengan nenek anda... sila ke tepi sebab panglima diraja nak lalu... tepi2....

Hisshhh.. taik anjing sapa plak berak kat sini.... abih aku terpijak... kene samak la ni... eh ada nama la kat taik anjing ni.... "chek am yang punya"... laaa... najis chek am rupanya.. ingatkan najis anjing tadi... tak yah la samak.... just basuh dengan dettol je

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Modestos

Status: Offline
Posts: 3400
Date:

chek_am8848 wrote:


tak nak ngaku lagi tu atas keteroran aku...ngko mmg dasat kemut nak mam*tuttt* la Gab... rasa tercabar ker? Kalu kedekut nak puji aku tak kisah...tapi jenis yang tak nak ngaku kelebihan org lain nie..kiranya ader masalah mentah laa... tapi aku tak kisah selagi ayam parisya menjadi mangsa kerakusan ngko...tapi awas..jgn ganggu sampah itu...sampah itu Misteri yng Punya...


Hoh! Setakat posting tahap parit mcm ni, takdenya berjaya buat aku terasa tercabar. Ko masih memerlukan didikan dan asuhan dari aku dan YB Tengku Dato' Rie Cipan dalam bidang posting2 ni. Jadi jgn la cepat berpuas hati & jgn cepat eksyen.. Ko baru tahap azwan ali.. Belum sampai tahap hazami lagi... teruskan usaha untuk menghazamikan diri ko..

__________________

"Sejahat-jahat manusia, adalah sebaik-baik jin. Sejahat-jahat jin, adalah sebaik-baik Mister Rie.."



Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:

jadi korang berdua sudah sampai tahap hazami la yer? patutla aku tengok lengguk lentuk lemah gemalai ajer...tak sangka aku! bila tengok lama..gerenti berlaku perkara mungkar antara mereka berdua ini...tak pasal2 terhasilnya judin lahir ke dunia....dunia akhir zaman...

__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

Mister Rie wrote:


Rasta Maniam... Anda tanya kami kenapa kami digelarkan Datuk? Ini kerana darjat kami telah dikurniakan oleh Soltan Amirul Rosheeeddd... Oleh itu kalau anda rasa kami bukan datuk yang berkahwin dengan nenek anda... sila ke tepi sebab panglima diraja nak lalu... tepi2.... Hisshhh.. taik anjing sapa plak berak kat sini.... abih aku terpijak... kene samak la ni... eh ada nama la kat taik anjing ni.... "chek am yang punya"... laaa... najis chek am rupanya.. ingatkan najis anjing tadi... tak yah la samak.... just basuh dengan dettol je



rastamaniam????


ko ni buta huruf ke?cuba ko eja betul2.meh sini aku nak ajo...R.A.S.T.A.M.A.N.I.A.C...


ko panglima ke???ish 3x...sedangkan sultan mahmud tu mangkat dijulang....sape yang bunuh?


rakyat besa ja tau..ni...ko plak panglima jek??lagi senang kena pijak2 jek.....



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

bila anda dah berjaya menghazamikan diri, barulah tengku datuk prof. Diraja Gab Al-Haj akan rasa tercabar... ini kerana beliau tidak boleh melihat apa sahaja berbentuk hazami dan sekiranya beliau terlihat... beliau akan rasa 'tercabar' darah nafsu lelaki beliau

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

ek ellleeeee....


superman tu dulu nak terbang datang jumpa aku dulu.nangis2 nak mintak pinjam sependa...sib baik le aku baik ati.trus aku kasik sependa si gab tu...eh bukan...sependa encik mister rie..eh bukan ke?sepende sape ni wei?????



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Modestos

Status: Offline
Posts: 3400
Date:

Mister Rie wrote:


bila anda dah berjaya menghazamikan diri, barulah tengku datuk prof. Diraja Gab Al-Haj akan rasa tercabar... ini kerana beliau tidak boleh melihat apa sahaja berbentuk hazami dan sekiranya beliau terlihat... beliau akan rasa 'tercabar' darah nafsu lelaki beliau


True.. true.. Setakat ini hanya yg mampu membuat sifat2 nirrojim aku berasa agak tercabar adalah karya2 agung dari Yang Amat Mulia Prof. DiRaja Tengku Dato' Rie Ibni Putra Cipan Al-Hajj aje. Di mana setiap kali aku terbaca posting2 beliau, secara automatik aku akan muntah hijau akibat berasa menyampah yg amat sgt dgn karya2 beliau yg agung itu.. Jadi tidak hairanlah beliau antara calon2 finalis untuk menerima gelaran Jantan Hazami 2006 tempohari..

__________________

"Sejahat-jahat manusia, adalah sebaik-baik jin. Sejahat-jahat jin, adalah sebaik-baik Mister Rie.."



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

jantan hazami????aaaaaauuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww...


nyampah...hazami tu jantan ke???gab.ko ni jenis jantan hazami ke??



__________________
///menyampuk tu hobi aku///


Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

Rasta maniam...

anda ejalah nama anda rastamaniac ke.. rastalavista ke... pisang rastali ke... ras adiba radzi ke...
rata-rata orang disini akan memanggil nama anda sebagai rasta maniam... kerana nama maniam adalah amat sinonim dengan anda yang suka dengan kerja-kerja kebajikan iaitu mengsekodeng anak dara labi-labi bermandi manda di tepian longkang.... oleh itu.. bila anda dah memaniam kan diri jangan lupa memakai spender merah sebagai tanda anda adalah seorang 'Supermaniam'

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Super Member

Status: Offline
Posts: 1735
Date:

Gab nie bukan hazami lagi dah..dia dah dapat pengikhtirafan lebih tinggi dari peringkat jantan hazami tu..dapat anugerah Jantan Lembut Chef Wan... tapi gab nie haramjadah tak reti masak.. nak minum jer pi cari air longkang utnuk santapan...najis2 tepi longkang tu suma dia 'sapu'.. patutlah pekerja majlis bandaran tak der keje skarang nie...

__________________
the_gas_bee.gif Apa hal tengok aku kencing!!?
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard