Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: ayam dan helang
aien

Date:
ayam dan helang
 


cerita ini adalah dongengan...selamat membaca..

zaman dahulu ader dua ekor mahluk allah.yang bersahabat baik.beliau ialah !!...ayam dan burung helang.mereka sangat akrab.di mana ayam berada di situh lah ada burung helang.dahulu burung helang tak boleh terbang.
nak jadi kan cerita...si helang balik kampung sebab nenek tiri kepada cucu mak bapak dier jiran sebelah dua pupu jatuh sakit.dier nak lawat.yang ayam laks tak nak ikut sebab nenek dier kawin ngan atuk dier.
masa dalam perjalanan tuh helang telah jumpa sebatang jarum...dier pun ambil lah..tak semena guruh berdentum dah keluar lah lembaga yang sangat di geruni nenek moyang aku.lembaga kata kalau nak terbang jahitkan lah jarum tuh di kepak nya.dan dalam beberapa saat tuh lembaga tuh pun hilang.dengan ragu 2 dier pun buat lah aper yang lembaga tuh suruh.dalam bebera jam kemudian siap lah helang menjahit kepaknya.
dengan hati yang gembira dier pun terbang ker angkasawan.dier terus balik dan membawa berita gembira walau pun nenek tiri kepada cucu mak bapak dier jiran sebelah 2 pupu telah meninggal dunia.
dier pun balik lah setelah semua kaum kerabat sudah boleh terbang.sesampai di rumah ayam dier pun mensyorkan ayama tuh...tetapi helang telah memberi peringatan..jika hilang jarum tuh maka helang akan memutus kan persahabatan yang terjalin
dan helang berlalu dengan sayap yang kemas di jahit yer...ntah lah ayam adalah seekor binatang yang degil.masa tengah menjahit tuh. hujan mahu turu dan tidak mempedulikan di keliling yer..guruh mula berdentum namun ayam tetap mempedulikan ..pk yer adalah ingin terbang seperti helang.namun semasa ingin menjahit kepak yang sebelah yer..tetiba petir berdentum dan membuat kan ayam terkejut dan tercampak jarum sakti itu.lalu datang lah helang dalam beberapa hari .maka dengan muka seposen ayam menerang kan hal segalanya.helang marah dan memutus kan persahabatan.dan terus menjadi musuh.
sehingga kini kita mendapat lihat bahawa aym selalu mengkais tanah..untuk mencari jarum itu semula dan ayam terbang dengan rendah kerana ayam dapat menjahit sebelh kepak sajaha.an helang akan memakan anak ayam kerana dendam...

__________________
kmi_gagah

Date:
 

ko nih...cam cedok idea dr buku dak tadika jer...

__________________
anieda

Date:
 

ppppiiiraaah maboook!!!..ntah pebenda lawak la ko niii

__________________
lieza

Date:
 

pebende lawak ko ni...ni crita kanak-kanak zaman dulu kala la mangkuk!!!!!

__________________
kaka_kiss

Date:
 


wei...cerite dah basiiii la beb... adik aku kat umah pn tau cite nie..........


 



__________________
hanih

Date:
 

quote:
Originally posted by: kaka_kiss

""


__________________
rill

Date:
 

hoiiii malulaaaa sikit...pakai idea orang lainnn....setakat adik ko yg baru tadika tu bolehlaaa kau tipu....lepasniee ko create citer baru pulakkk ok...tapi konpem ko cedok idea budak sekolah menengah pulakkk....dahlaaa tu hentikanlah kegiatan yg tidak bermoral tuu....aku cadangkannn baik ko masuk pusat pemulihan akhlak...kerana disitulah tempat yg sesuai utk org cam ko nie...

__________________
Liz

Date:
 

ok la tu........... dier buat lawak utk budak2, pasal korang nak marah,  budak2 pun tau surf net jugak



__________________
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard