Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: KISAH PALING SERAM DI BULAN RAMADHAN


Senior Member

Status: Offline
Posts: 302
Date:
KISAH PALING SERAM DI BULAN RAMADHAN


bismillah.jpg

Begini kisahnya.. 
Petang tadi aku balik kerja redah hujan lebat. Guruh berdentum dentam. Tapi kereta tak banyak pula di jalan. Tak sangka pula semua orang dah siap balik raya agaknya. Tinggal aku sajalah kena kerja esok.
 
Sampai rumah pun lorong sunyi sepi. Selalu itu ada juga anak jiran ramai-ramai main mercun. Hujan agaknya. Baru keluar kereta nak buka pintu pagar, nampak Mael jiran sebelah siap baju melayu kain pelekat nak ke masjid. Berhenti depan rumah aku, dia kata, "Lekas weh, takut tak sempat!".
 
Aku sengih je. Apa bendalah Mael ni, tak pernah-pernah dia kejar makanan berbuka masjid. Tak kanlah ada makanan special pula.
 
Lepas masuk rumah, aku buka facebook kejap. Semua orang pun tulis status yang sama, "Takut tak sempat, takut tak sempat". Ini viral terbaru ke? Teringat pula dengan Mael tadi. Tersengih simpul aku. Mesti ada benda kelakar ni fikir aku.
 
Siap masak megi dengan buat milo panas, aku tunggu azan maghrib. Rasanya lagi 20 minit sebelum azan. Aku rasa tadi sunyi sepi, tapi tiba-tiba dengar banyak suara orang menangis merintih. Siapalah pasang tv kuat sangat. Yang peliknya bergema rumah aku. Aku rasa suara jiran belah kanan. Dengar suara menangis rintih-rintih sebut "Allah, ampun kami, ampun kami". Jiran belah kiri pun dok merintih juga. Aku keluar rumah pula, anak jiran merintih atas motor sambil pegang kurma.
 
Aku datang dekat, "Ini kenapa rintih-rintih pegang kurma ni?" tanya aku. Anak jiran terus menangis. Aku tengok jam, lagi 2 minit nak azan. Aku masuk rumah balik duduk depan megi. Tertanya-tanya juga aku akan semua ni. Tiba-tiba dah mula rasa seram. Berdiri juga bulu roma.
 
Scroll facebook nampak tak ada orang update status sejak status akhir aku tengok tadi. Scroll lagi ke bawah, internet pula hang. Aku taip kat google "Viral tak sempat ampun kami ya Allah". Google dok loading. Internet pula slow. Aku pun dengar azan. Baca doa, terus berbuka. Tengah sedap hirup kuah megi, aku dengar azan maghrib bunyi macam lain pula. Sayu-sayu, dan suara macam bilal baru habis menangis.
 
Aku pun cepat-cepat nak ke masjid, tengok lorong sunyi sepi semula. Sampai masjid tu dia, parking penuh. Masjid pun melimpah ruah dengan manusia. Hampir semua orang lorong aku, lorong sebelah, semua lorong taman datang masjid. Aku masbuk kat tepi longkang. Selesai solat, aku cari Mael, tak jumpa pula. Dah macam demonstrasi aman. Bersesak-sesak orang dok baca quran, solat sunat semua.
 
Sementara tunggu Isyak, aku jalan dengan kereta nak pergi supermarket, bawang dah habis. Supermarket pun sunyi sepi. Aik pelik sungguh. Semua orang dah siap beli barang raya ka. Dah ambil bawang, sampai kat cashier, adik cashier tengah nangis-nangis baca quran kecik. Aku yang scan bawang sendiri dan letak duit. Aku dah mula rasa seram.
 
Tengah nak balik masjid, aku ubah plan. Nak pergi masjid taman perumahan sebelah. Tu dia, parking penuh juga. Aku pergi masjid taman sebelah lagi pula. Tu dia. Parking penuh. Masjid taman lagi sebelah. Tu dia. Parking penuh juga. Azan Isyak pun dah berkemandang, aku park kereta. Jalan kaki dalam 15 minit, punya penuh parking, terpaksa parking jauh. Aku masuk tepi longkang lagi. Lepas Isyak orang semua bangkit solat sunat. Aku pula masih tak habis solat. Lepas tu tarawih. Imam baca punya sayu, aku menitis juga air mata. Setiap kali baca doa, Imam ada tambah doa bahasa Melayu,
 
"Ya Allah, ampunilah kami ya Allah. Hari ini semua rakyat Malaysia baru tersedar hadis riwayat bazzar, al hakim, disahihkan oleh Imam adz Dzahabi, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad, ada disebut Nabi s.a.w bersabda, "Sesungguhnya Jibrail a.s telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut....
 
Ya Allah, baru kami tersedar dan kami sangat takut ya Allah, Jibril telah doa celaka ke atas orang yang tak diampuni selepas Ramadhan, Nabi dah aminkannya! Doa kekasihmu yang mana tidak dimakbulkanMu ya Allah?!! Sungguh kami yakin Kau memakbulkan doa kekasihMu itu, maka barangsiapa yang tak diampuni di Bulan Ramadhan, maka celakalah dia. Kalau dia bernasib baik, dia berjumpa Ramadhan seterusnya, dia ada peluang bertaubat. Tapi kami tak tahu kami sempat atau tidak! Kami takut tak sempat, takut tak sempat, maka kami mati sebelum Ramadhan tahun depan, matilah kami dalam keadaan yang celaka! Sungguh, sebelum Ramadhan hari ini berakhir, ampuni kami ya Allah! Ampuni kami!"
 
Tersentak aku. Menitis air mata, berjurai-jurai turun lenjun pipi hingga basah janggut. Aku pun keluar suara teresak-esak... "Amin ya Allah, Amin ya Allah, aku juga takut tak sempat". Gementar aku kalau betul aku jadi orang celaka, sepanjang Ramadhan tak minta ampun, tak sungguh sungguh doa, asyik makan megi dan minum milo panas je. Solat sunat entah ke mana, tahajjud entah ke mana, tarawih, solat jemaah, zikir, quran. Astaghfirullah.
 
Malam itu habis satu Malaysia merintih pada Allah. Bersungguh-sungguh doa. Sampai semua non muslim pun teresak-esak menangis. Tanyalah pejabat agama, hampir semua non muslim berbondong-bondong masuk Islam. Memang semua takut. Siapa tak seram kalau dijadikan orang celaka sebab tak pernah ikhlas minta ampun pada Allah, dan tak diampuni hingga habis Ramadhan. Siapa sanggup berjoget, menari nyanyi-nyanyi lagu kuih raya duit raya semua. Siapa? Mana ada orang sanggup nak fikir tukar langsir baru, ketupat semua, mana sempat nak fikir, kalau Ramadhan kali ini tamat tanpa diampuni Allah, maka Nabi kita dah pun aminkan kita jadi celaka! Tak takut lagi?
 
------------
 
Aku pun hantar karangan ini pada Cikgu BM aku. Dia kata banyak salah eja, tapi dia menangis, dia kata dosa dia lagi banyak belum mohon Allah ampun daripada kesalahan ejaan karangan aku ini.
 
TAMAT




__________________

aNAK maK abAH akU



Senior Member

Status: Offline
Posts: 302
Date:

#copy/paste



__________________

aNAK maK abAH akU



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:
KISAH PALING SERAM DI BULAN RAMADHAN


Terbaik...

Ya Allah ampun kan dosa ku...

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 40
Date:
RE: KISAH PALING SERAM DI BULAN RAMADHAN


tears.giftears.giftears.gif



__________________

Allah itu Ada...

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard