Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Kongsi pendapat boleh...??


Senior Member

Status: Offline
Posts: 297
Date:
Kongsi pendapat boleh...??


bismillah.jpg

Agaknya apa pendapat hampa dan jalan penyelesaian sekiranya sepasang pasangan

muda yang berusia 16&17 tahun yang dah terlanjur si gadis tu dah hamil 6 bulan dan

masih bersekolah??pasangan(lelaki) yang berusia 16tahun tu dah x bersekolah..adakah

tindakan family nak khawinkan mereka dalam usia semuda tu tak terlalu drastik?

 



Attachments
__________________

aNAK maK abAH akU



Senior Member

Status: Offline
Posts: 168
Date:

Okay la tu kawinkan aje. at least anaknya berbapak..

lepastu, pepandai la nak sara hidup..

yg lelaki pegi cr part time,

yg pompuan blaja la smpai pandai..

sampai masuk U, bagus2 sume. nt leh tolong somi..

anak tu, kalau mak ayah pompuan tu rasa nak jaga, boleh jaga..

kalau tak.. depa kena pikiaq la nak cr jln penyelesaian lagu manaaa

__________________

AKU BERCITA-CITA MAHU MENJADI ORANG KAYA

DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. INSYA ALLAH...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 297
Date:

betoi la jugak,dalam hal ni family kena mainkan peranan besaq..jangan terus buang depa kan,kena support dan bagi semangat kan kat depa,in syaa ALLAH tuhan tu maha adil,pengampun dan mengasihani..harap2 depa kuat untuk hadapi hari2 yang mendatang..amin

#TQ ariesyaz Iris for sharing your advicesmile.gif



__________________

aNAK maK abAH akU



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

Kawin jalan terbaik. Yang berlaku telah berlalu. Lepas kawin sama2lah perbaiki apa yg tak elok. Orang tua main peranan penting bentuk keluarga mereka

__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Senior Member

Status: Offline
Posts: 297
Date:

misimaria wrote:

Kawin jalan terbaik. Yang berlaku telah berlalu. Lepas kawin sama2lah perbaiki apa yg tak elok. Orang tua main peranan penting bentuk keluarga mereka


 betoi,saya setuju family masa ni depa kena kuat dari segi mental..malu tu memang la malu,family nak kena tadah telinga bila sanak saudara dok mengata....masa ni la depa kena kuat..betoi benda dah jadi bak kata pepatah nasik dah jadi bubuq,harap2 lepas dah berumah tangga dan ada anak depa akan belajar dan berubah menjadi yang lebih baik..amin

#TQ misimaria for sharing your advicesmile



__________________

aNAK maK abAH akU



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

kolo nak menikah .. tunggu anak tu lahir .. baru sah pernikahan tu ...

kena tanya jabatan agama yea ..

kalau dah nikah pada masa nie ...

kenaa menikah balik selepas anak lahir

untuk menghalalkan bapa menyentuh anaknya jika anaknyaa perempuan ...

 

kena tanya yea dik pada yg lebih arif tentang agama nie ..

kesihan mak bapak dan keluarga dia ... dugaan amat besar nie

sama sama kita doakan kebaikan untuk mereka adanya



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

Emm pak badar tak betul tu pndpt ttg tak sah perkahwinan tu. Perkahwinan tu ttp sah tak perlu akad nikah semula cm status ank tu ja yg blh dipertikaikan. Klu kandungan tu dilahirkan 6 bln slps nikah anak blh dibin dgn bapa tp klu kt lps kawin anak tu lahir dlm masa kurang 6 bln anak tu tdk blh dibinkan bapa dan tidak layak utk mnjadi wali serta batal air sembahyang antara keduanya sbb anak tu status anak luar nikah. Wallahualam.



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

haa misi.. hat tu pun ada pertikaian..

ada yg cakap mcm mana pun anak tu tetap bukan mahram dgn bapak dia. tak boleh dibin @bintikan dan tak boleh berwalikan bapaknye. perwarisan harta pun tak layak kecuali kalau diwasiatkan semasa bapaknya masih hidup.

tapi setiap ulama ada hujah masing2 utk statement2 di atas. wallahua'lam. bior ler pakar2 agama yg menyelesaikan masalah negara ni.

itu ler, daripada timbul masalah akan datang lebih baik jgn buat masalah sekarang. elakkan ler berdua2an.

memang ler memula pegang2 tgn jer, lelama dr pegang tgn tu la melarat pegang ke lain.


pas tu dari pegang2 jadi tegang2..

ehhh???.... opssss.... 18sgx only. hahaaa..

kalo dah gatal sgr tak leh tahan napsu lebih baik ler kawin muda, kurang2 nk pegang ke nk hape dah halal kan.

bab2 tanggungjawab ni memang keluarga la main peranan besar utk support kapel pengantin muda ni.

betul tak doktor blues? ehhh??? doktor harris ni lama tak nampak, bizi belah orang kut. hahaa...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

cengkodok puteh wrote:

haa misi.. hat tu pun ada pertikaian..

ada yg cakap mcm mana pun anak tu tetap bukan mahram dgn bapak dia. tak boleh dibin @bintikan dan tak boleh berwalikan bapaknye. perwarisan harta pun tak layak kecuali kalau diwasiatkan semasa bapaknya masih hidup.

tapi setiap ulama ada hujah masing2 utk statement2 di atas. wallahua'lam. bior ler pakar2 agama yg menyelesaikan masalah negara ni.

itu ler, daripada timbul masalah akan datang lebih baik jgn buat masalah sekarang. elakkan ler berdua2an.

memang ler memula pegang2 tgn jer, lelama dr pegang tgn tu la melarat pegang ke lain.


pas tu dari pegang2 jadi tegang2..

ehhh???.... opssss.... 18sgx only. hahaaa..

kalo dah gatal sgr tak leh tahan napsu lebih baik ler kawin muda, kurang2 nk pegang ke nk hape dah halal kan.

bab2 tanggungjawab ni memang keluarga la main peranan besar utk support kapel pengantin muda ni.

betul tak doktor blues? ehhh??? doktor harris ni lama tak nampak, bizi belah orang kut. hahaa...


 Emmm. Betul tu cengkodok. Bak kata suhaimi meor.. duduk renggang2..

Tp cengkodok apa yg kata di atas bkn pndpt sy sdr tp berdasarkan kehakiman syariah di malaysia. Sy rujuk masalah ni kpd anak sy yg mnjdi hakim syariah di slh satu mahkamah kt malaysia ni... apa2 pun klu x pasti kita blh rujuk kt jakim. Mrk sedia melayan kita



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

misimaria wrote:

Emm pak badar tak betul tu pndpt ttg tak sah perkahwinan tu. Perkahwinan tu ttp sah tak perlu akad nikah semula cm status ank tu ja yg blh dipertikaikan. Klu kandungan tu dilahirkan 6 bln slps nikah anak blh dibin dgn bapa tp klu kt lps kawin anak tu lahir dlm masa kurang 6 bln anak tu tdk blh dibinkan bapa dan tidak layak utk mnjadi wali serta batal air sembahyang antara keduanya sbb anak tu status anak luar nikah. Wallahualam.


 

 

maaf adindaku misi maria ... pernikahan sah jika syarat-syarat sah nikah dipenuhi diantaranya .. ada pengantin lelaki dan pengantin perempuan .. wali .. dua saksi belah lelaki dan belah perempuan  .... (untuk menjadi saksi kena lihat syarat-syaratnya) .... akad .. mas kawen ... jika ada tertinggal ... sila betulkan .... dan syarat-syarat menjadi pengantin petempuan pula .... gadis atau anak dara  atau janda ... dan bukan isteri orang atau janda yang dalam edah ... (maaf jika wak sudah tersilap ... sebab lama x bukak kitab ...) .....

bab yang tidak boleh dibin atau dibintikan itu ... kandungan dilahirkan kurang 6 bulan ... bg membolehkan bapa menjadi mahram  ...... tu kena menikah semula dgn ibu kepada anak itu supaya x batal wuduk ... mohon maaf jika wak tersilap lagi ...

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

pendidikan agama wak pun x tinggi ... kalau asas dan fardhu ain dan hukum ahkam yang lain .. Insha Allah ... boleh laaa ...

cuma ... apa yang pernah wak belajar dahulu .. setiap anak yang dikandung sebelum ibu bapanya menikah masih digelar anak luar nikah ..

bagaimana pun wak baru teringat ..... ada terdengar uztaz berkata seperti adik misi maria kata di atas tuu .....

tu bab dibin atau dibintikan .... tetapi taraf anak itu masih anak luar nikah ....

sebab itu kena bernilah semula untuk menjadikan bapa dan anak muhram (istilahnya ... setiap lelaki yg menikahi perempuan .. automatik anaknya adalah muhram ..)

maaf .. wak x dapat nak sertakan hadith soheh  dan firman Allah untuk menjadi dalil kepada apa yang dikatakan di sini ..

 

apa pun ... wak mohon maaf .. sebab ... agama Islam ini mudah sederhana dan sesuai sepanjang zaman hingga hari kiamat ...

yang selayaknya memberi penjelasan yang yang A`lim Agama ... wak orang biasa yang banyk kekurangan dri segi ilmu dll ..

 

mohon ehsan BRO BLUES  ... aka .. DR HARISS ... menjelaskan bab munakad ini dengan lebih detail ...



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

adinda misi misi maria ..... wahhhh ... anaknya udah besar ya ....

jdik hakim mahkamah syariah lagik ....

waaah ...... err ... errr ... errr ....

agak agak dinda dengan wak mana lebih matang yek?

(x elok cakap lebih tua niie kan  ... x besh .... x macho  ....

kolo kata .. lebih matang ,.. kan ke sedap dengor nya ..) biggrinbiggrinbiggrin



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

badda2 wrote:
misimaria wrote:

Emm pak badar tak betul tu pndpt ttg tak sah perkahwinan tu. Perkahwinan tu ttp sah tak perlu akad nikah semula cm status ank tu ja yg blh dipertikaikan. Klu kandungan tu dilahirkan 6 bln slps nikah anak blh dibin dgn bapa tp klu kt lps kawin anak tu lahir dlm masa kurang 6 bln anak tu tdk blh dibinkan bapa dan tidak layak utk mnjadi wali serta batal air sembahyang antara keduanya sbb anak tu status anak luar nikah. Wallahualam.


 

 

maaf adindaku misi maria ... pernikahan sah jika syarat-syarat sah nikah dipenuhi diantaranya .. ada pengantin lelaki dan pengantin perempuan .. wali .. dua saksi belah lelaki dan belah perempuan  .... (untuk menjadi saksi kena lihat syarat-syaratnya) .... akad .. mas kawen ... jika ada tertinggal ... sila betulkan .... dan syarat-syarat menjadi pengantin petempuan pula .... gadis atau anak dara  atau janda ... dan bukan isteri orang atau janda yang dalam edah ... (maaf jika wak sudah tersilap ... sebab lama x bukak kitab ...) .....

bab yang tidak boleh dibin atau dibintikan itu ... kandungan dilahirkan kurang 6 bulan ... bg membolehkan bapa menjadi mahram  ...... tu kena menikah semula dgn ibu kepada anak itu supaya x batal wuduk ... mohon maaf jika wak tersilap lagi ...

 


 Ala wak kita kt sini bkn nk cr salah sapa cm nk pndpt je kan..kan..kan.

Mmg betul menikah ngan ibu si budak td mnjadikan anak itu mahramnya tp ttp xblh jd walinya wak. Xtaula wak sy pun brp pandai dlm hal ni. Sbnrnya sy ada rujuk mslh ni kt anak sy sbb dia lbh arif ttg hal ni. Itulah jwpn dia bg. Wallhuallam. Mmg bnyk pertikaian yg membahaskan hal ni tp yg dipakai kt malaysia mcm yg sy ckp kt atas td la wak. Mgkn brother blues ada jawapan yg lbh detail lg kan.



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

badda2 wrote:

adinda misi misi maria ..... wahhhh ... anaknya udah besar ya ....

jdik hakim mahkamah syariah lagik ....

waaah ...... err ... errr ... errr ....

agak agak dinda dengan wak mana lebih matang yek?

(x elok cakap lebih tua niie kan  ... x besh .... x macho  ....

kolo kata .. lebih matang ,.. kan ke sedap dengor nya ..) biggrinbiggrinbiggrin


 Hahaha wak kan udah sy bilang sy udah tua wak. Bayangknla ank sy pun sudah 3 series. Agak2 wak sy udah brp series ye.



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

misimaria wrote:
badda2 wrote:

adinda misi misi maria ..... wahhhh ... anaknya udah besar ya ....

jdik hakim mahkamah syariah lagik ....

waaah ...... err ... errr ... errr ....

agak agak dinda dengan wak mana lebih matang yek?

(x elok cakap lebih tua niie kan  ... x besh .... x macho  ....

kolo kata .. lebih matang ,.. kan ke sedap dengor nya ..) biggrinbiggrinbiggrin


 Hahaha wak kan udah sy bilang sy udah tua wak. Bayangknla ank sy pun sudah 3 series. Agak2 wak sy udah brp series ye.


 

 

owhh ..... x pe laa .. yang penting kita sharing maring di sini ...

x tau nak agak dinda misi misi maria ...

sebab dinda masih bekerja ... sudang barang tentu belum pencen ...

kolo kawen umor 21 atau 22 ... anak udah 30 paling x pon ...

so .. agak agak la umor tu dicampur atau ditambahkan ler

bih kurang bgitu laaa kan ...

sbb kursus misi jew udah 3 tahun ... kan kan kan kan ..

 

 

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

badda2 wrote:
misimaria wrote:
badda2 wrote:

adinda misi misi maria ..... wahhhh ... anaknya udah besar ya ....

jdik hakim mahkamah syariah lagik ....

waaah ...... err ... errr ... errr ....

agak agak dinda dengan wak mana lebih matang yek?

(x elok cakap lebih tua niie kan  ... x besh .... x macho  ....

kolo kata .. lebih matang ,.. kan ke sedap dengor nya ..) biggrinbiggrinbiggrin


 Hahaha wak kan udah sy bilang sy udah tua wak. Bayangknla ank sy pun sudah 3 series. Agak2 wak sy udah brp series ye.


 

 

owhh ..... x pe laa .. yang penting kita sharing maring di sini ...

x tau nak agak dinda misi misi maria ...

sebab dinda masih bekerja ... sudang barang tentu belum pencen ...

kolo kawen umor 21 atau 22 ... anak udah 30 paling x pon ...

so .. agak agak la umor tu dicampur atau ditambahkan ler

bih kurang bgitu laaa kan ...

sbb kursus misi jew udah 3 tahun ... kan kan kan kan ..

 

 

 

 

 


 Betul3...

Yala wak.. kursus 3thn. Rasanya br je kursus tu xsangka dah nk pencen ye. Cepat masa berlalu. Tak terkejar kita dgn masa ni. Skang ni lg tak terkejar dgn kerja nk dibuat, asignment berlambak. Tesis ke mn hala lg. Huhuhu. Tula muda2 xnk blaja dah tua bangka cmni br nk cr pasal. Tu nasib baik anaknda kita lum kawin. Tentu lg haru dok teringat nk main ngn cucu..kan wak kan..



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

hallamakk... cenggitu misi ni pun kena panggil wak jugak la.. hehehee..


buleh x gitu wak misi? hehee...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 49
Date:

cengkodok puteh wrote:

hallamakk... cenggitu misi ni pun kena panggil wak jugak la.. hehehee..


buleh x gitu wak misi? hehee...


 Wak tu tuk laki2 cengkodok..

Pompuan embok kot..

Haha mcm org jawa sudah



__________________

BLUEEESSS FOREVER... AHAK..AHAK..



Senior Member

Status: Offline
Posts: 257
Date:

Kahwen kan aje dulu.. lepas tu baru fikir yg lain2 nye.. kesian k an anak tu dulu..

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

misimaria wrote:
cengkodok puteh wrote:

hallamakk... cenggitu misi ni pun kena panggil wak jugak la.. hehehee..


buleh x gitu wak misi? hehee...


 Wak tu tuk laki2 cengkodok..

Pompuan embok kot..

Haha mcm org jawa sudah


 tak jugak. kalo kat tpt saya wak ke lek ke.. utk pakcik makcik yg lagi tua dari org tua kita.

 

kalo yg lagi muda dari org tua kita baru panggil bibik (makcik) atau paman (pakcik)



__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Newbie

Status: Offline
Posts: 2
Date:

Mnta pendapat sikit...cam mna nak thu org yg kita syg x curang dgn kite


__________________

Never give up

 

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard