Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Hati yg lagha


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 41
Date:
Hati yg lagha


Asslamualaikum & Greetings to all of u

 

Lama rasanya bro blues x jenguk gengcerita ni....almaklum lah cbuk dicampurkan pula byk kesana kesini...so, ada kesempatan ni bro blues cuba lah menaip utk cete yg ramai x suka....tpi bro blues kena bgtau gak

lagha = lalai/leka/suka berfoya-foya/memandang dunia berlebihan

Bersangkut kpd topik di atas.....cete nya bermula pabila bro blues telah disapa oleh sorang yg berperwatakkan se mcm sorang uzt.....janggutnya pjg tapi rapi dijaga....x berkumis.....memakai sereban....memakai seluar putih & berbaju gamis....muka yg bersinar2...mata berkaca2....dri perkiraan bro blues.....uzt ni dlm lingkungan akhir 50 an....uzt ni menyapa bro blues ketika bro blues selesai lunch....uzt tdi menyorong tabung derma yg beriklan kan rumah anak2 yatim....

Tanpa byk soal....bro blues seluk poket & terus masukkan entah brapa yg ada (kononnya nak ikhlas...ahakz)....uzt tdi menggangguk2 tanda terima kasih.....bro blues katakan "Jazakallah"...uzt tadi respond...in sya Allah...kemudian disambung..."semoga terselamat tuan dri siksaan kubur & sentiasa dilindungi oleh Allah".....bro blues x nak kalah.....trus bro blues doakan dia balik...."Semoga tuan sentiasa di rahmati Allah atas kerja amal tuan"....dia pula x nak mengalah....dia doakan...."Semoga Allah tanamkan kelakuan2 yg soleh pd tuan & anak2 tuan....bro blues x nak mengalah lagi....doakan dia balik & this things keep on dlm +- 10 minit....sampaikan yg ada di tempat makan ni pelik & ada yg menggeleng kepala.....mungkin x biasa dengan amalan ni....tpi tahu x adik2 gc smuer ni adalah amalan2 para2 sahabat Rasulullah ketika bertemu antara mereka

Bro blues kendiannya mengajak uzt tdi duduk & menjemput utk mkn.....uzt teruskan berkata....x malu kah tuan mkn dengan org yg dhaif & jijik mcm saya.....adusss....pedih hati bro blues mendenga kata2 demikian.....trus bro blues kata kan.....tiada apa salahnya tuan.....pada pandangan saya....uzt lagi mulia dri saya sbb menjlnkan kerja amal yg saya x mampu buat....uzt tdi senyum sambil berkata....dh byk tempat saya pergi & membawa tong ni.....kebanyakkan apabila saya sorongkan tong ni......mereka mengherdik saya.....menghina saya....mengatakan takde kerja lain ke asyik minta sedekah saje....bukan setakat itu....ada yg mengatakan....apa kaitan aku dengan anak2 yatim kau...mata uzt tdi mula berkaca2 bila menerangkan keadaan dia

bro blues speechless dri penerangan uzt tdi....hati bro blues menjadi sayu namun ada juga bait2 marah timbul sbb kita skrunk dh x suka berbuat kebajikkan....entahlah uzt....bro blues katakan kpd uzt....mungkin mereka dlm keadaan tertekan kot bila berkata2 demikian...uzt tdi hanya senyum bila mendenga respond bro blues.....perbualan kami terhenti sekejap sbb pelayan dtg ambil order dr uzt.....bro blues kendiannya bertanya......berapa lagi yg diperlukan....uzt respond...Alhamdullilah dgn angka yg tuan bg ni....kumpulan sudah cukup utk 1/2 tahun anak2 yatim ni bersekolah & hidup.....kami x perlu byk tuan....cukuplah 3k - 5k sebulan.....bukannya kami nak bermewah2....cukup utk mereka menyambung idup & berlajar....sayu ati bro blues mendenga rintihan ati uzt tdi

Makanan uzt sampai....cuma mee goreng & air kosong saje.....ini pun makanan pertama dia dari pagi tdi....tertib & sungguh beradab beliau makan....dri raut wajahnya menampakkan kesyukuran yg bersungguh dengan rezeki yg dikurniakan kpd nya.....kami berborak selepas tu....sehinggakan nama bro blues telah di interkom beberapa kali pun bro blues x sedar....sehingga bro blues di dtgi oleh sorang doc sbb ada emergency case.....kami berpisah sambil berpelukkan

Disini bro blues nak bawa cerita 2 dunia yg berbeza...1 - Yg mengejar akhirat sambil mengejar janji2 Allah.....2 - Yg terlalu taksub gan dunia/lagha....sehingga x nampak kebaikkan yg perlu direbut utk akhirat

Tahu x kita semua....telah byk Rasul kita & Al Quran menerangkan dunia ni hanya persinggah kita......dunia ni byk penipuannya...dunia ni melekakan....dunia ni utk kita menempah kejayaan di akhirat atau sebaliknya....apa yg bro blues cuba kaitkan.....berbuat lah kebaikkan sebyk mungkin ketika Allah masih memberi kita nyawa utk idup.....walaupun sedikit namun istiqamah & keikhlasan yg dipandang oleh Allah....apa salahnya taburkan 50 sen ke rm1....betul atau salah yg meminta sedekah tu....biarlah dia jawab gan Allah klu dia menipu....namun klu ada bukti yg kukuh dia menipu....mmg ptt kita ignore....ntah lah adik2 smuer...pandai2 lah korang nilaikan but most important things.......rajin2 lah kalian berbuat amal kebajikkan tanpa meninggalkan yg wajib

wallahualam....sekian dri bro blues

 



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Waalaikumsalam bro Harris...terus terang Nad xpenah bosan dgn ape y bro sampaikan dlm GC ni...rs' y rmai lg y tnggu coretan dr Bro...

tp syg bro dh jarang jenguk sni...sedih' y...hrp bro x terus tinggalkan GC
singgahla sni..utk bkongsi pengalaman & ilmu dgn kami y masih jahil ni...



__________________
Aku IBU si Comel...


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 41
Date:

in sha Allah...puan nadia....bulan ramadhan ni bro blues byk masa & doakan lh....utk Allah bgi kerajinan bro blues utk berceloteh kat sini

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

betul tu adinda Nad ...

wak pun kerap tertunggu tunggu posting Dr Hariss akan Bro Blues ...

kami yng masih jahil dan kurang ilmu agama nie ..

perlu banyak belajar ... melalui cara mana pun ... Insya Allah kami terima ....

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

ye betul.

meriahkan gc dgn ilmu2 agama dan pengetahuan yang jarang2 kita dapat dengar.

nak2 pulak di bulan yang mulia ni, yang mana pada bulan ni nabi muhammad S.A.W diangkat ke langit, bertemu pulak dengan ketua2 kerajan setiap lapisan langit (betul kan bro harris.. betulakn saya kalau salah) menambah lagi kemuliaan bulan ramadhan ni.

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

Assalamualaikum sume2.... Lama btul tk menjenguk gc ni....

korang semua apa kbr... Mudah2an korang chat walafiat... amin....

sempena bulan mulia bulan Ramadhan Al Mubarak ni,

Aku ucapkan kat geng2 sume, slmt mnjalani ibadah puasa...

Mudah2an puasa kita tahun ni akan jadi puasa kita yg terbaik... amin...

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

walaikumusalam adinda Ketupat ..

udah lama x nampak dinda ..

ke mana gerangan ... anak udaha berapa orang .. Alhamdulillah bertamabah umat Muhamad di bumi Malaysia ..

 

mengenai nabi diangkat ke langit .. Isyraq mikraj .. pada 27 Rejab  ... dinda cengkuduk ..

 

 

WAK PUN MENGAMBIL KESEMPATAN DI SINI ..

 

KEPADA SEMUA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT MUKMININ DAN MUKMINAT DI GC INI ...

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA DI BULAN RAMADAN ...

DI SAMPING MELAKUKAN IBADAH IBADAH LAINNYA...

YAG MANA SETIAP IBADAH INSHA ALLAH  AKAN MENDAPAT 70 PAHALA LEBIH DARIPADA AMALAN DI LUAR BULAN RAMADAN ........

SEMUGA BERTAMBAH KETAKWAAN KITA ....

INSYA ALLAH ...

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

er.. tido org puasa pun ibadah kan?? heheee...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Salam Ramadhan kwn2 GC semua
wah ketupat pn dh tunjuk dri

Nko x takut ker ketupat ...
raYA ni ko ler masuk dlm carta teratas menu aku utk d rebus
cecah dgn rendang tok,,....perghhhh menjilat pinggAN beb

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

tido ... ibadah jugak .. tapi usah ler tidor sepanjang hari dinda cengkuduk ... hehehehehehe ..

 

dinda Nadia ..... ketupat memang sedap dimakan bersama rendang daging atau rendang ayam ...

kalu ketupat yang kawan kita nie... camna? kih kih kih



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

Ala, setakat kena rebus, biasa jer nadia... rasa mcm gi spa jer lbeh krng...

wak badot... ko ni stedy yer.... dr dulu smpek skrng, ada jer posting ko....

aku skrng bz giler2 la geng... balik keja, mandi, semayang, mkn ala kdr.... kluar, bukak table jual apam balik...

lumayan masyukkk... hehe.. tu psl susah cket aku nk ngepos komen2 aku dlm gc ni....

anyway, klau ada ksmptan, korang singgah la warung aku eekk...

aku bg free jer apam balik tu kat korang.... jgn malu2 plak.... tapau pun boley...

hahaha....


__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

cewah2 mentang2 ko niaga dkt planet zuhal
blh ler ko jnji bulan & bintang bagai..nk tapau apam balik pree kat geng GC ni

cer ko niaga sebelah pintu rmh aku..ada brani?
kompom bkutik pn idak..kih2

ko niaga bazar ramadan mn ni ketupat?
best x apam balik ko tu?
cer bg alamat lengkap beserta poskod utk ku jejaki bau mu itu

kekawan niaga knla bg support kan..kan...
cpt share location kat aku...roger..roger


__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

wak badut ... steady tu x ler .. cam nie jer la ....dinda ketupat hijau biggrin

er ... berniaga apam balik kat maner Ketupat? bazar ramadan ? pasar malam? stall ..

tentu sedap kan kan kan ...... biggrin

kolo kat bp ni ... apam balik biasa (jagung dan majerin gula ..) ...

apam balik spesial .... (jagung majerin gula dan pulut hitam dan kelapa parut ..)

apam balik milo   ... (jaguhnjg menjerin gula dan milo)

apam balik keriping .. apam balik yang kilitnya tipis dan rangup .. isi cam kat atas tu ...

aaa sedap x ... hehehehehehe



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

wah lapo perutku ni waknda...
apam baLIK MILO Xpenah lak aku jmpa d bumi Melaka ni
klu coklat rice tabuar2 adela..tp xsodappppp

pe pn apam balik original jg tertambat di hati
psstt waknda y lain ni dh tenggelam
si Ijoi pn dh merajuk ker dr GC ni?

__________________
Aku IBU si Comel...
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard