Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Seloka Dunia Yang Gila


Senior Member

Status: Offline
Posts: 168
Date:
Seloka Dunia Yang Gila


Hari ini gua buka newspaper,

 

Macam-macam berita gua baca,

 

Dari satu benua ke satu benua,

 

Buat gua serabut kepala.

 

 

 

 

Interpol kata nak tangkap Qaradhawi,

 

Padahal Bashar masih bebas lagi,

 

Israel kejam tiada siapa peduli,

 

Adakah ini dikatakan hak asasi?

 

 

 

 

Gua terus baca newspaper,

 

Manalah tahu ada cerita suka,

 

Takdelah asyik kelam durjana,

 

Tapi sekali lagi gua kechiwa.

 

 

 

 

Di Ostrolia kedai cokolat kena tawan,

 

Oleh ekstremis asalnya dari Iran,

 

Ramai budak kena bunuh di Pakistan,

 

Dengan pak serban bernama Taliban!

 

 

 

 

Gua selak lagi newspaper,

 

Macam-macam yang gua jumpa,

 

Kadang-kadang macam tak percaya,

 

Betulkah ini negara gua Malaysia?

 

 

 

 

Rosyam Nor mengamuk di Twitter,

 

Pasal anaknya yang nak mintak kerja,

 

Nasib baik dia selebriti glemer,

 

Kes setel dalam sehari dua!

 

 

 

 

Gua baca lagi newspaper,

 

Harapannya ada lah berita gembira,

 

Tapi yang banyak bala bencana,

 

Aduhai dunia, kenapa dan mengapa?

 

 

 

 

Pantai timur dilanda banjir,

 

Habis rumah kena tenggelam air,

 

Kena pindah dewan terpinggir,

 

Alahai kasihan moga terus isbir!

 

 

 

 

Gua selak dan selak newspaper,

 

Entah apa pula berita yang ada,

 

Berdebar juga gua dibuatnya,

 

Jangan buruk lagi gua minta!

 

 

 

 

Tapi gua rasa mahu tepuk kepala,

 

Kafir-mengkafir sini sana,

 

Salafi Wahhabi dua perkataan popular, 

 

Sampai kiamat baru habis agaknya!

 

 

 

 

Gua teliti lagi newspaper,

 

Walaupon gua dah pening kepala,

 

Perut mual sempit dada,

 

Dunia ni betul-betul sudah gila!

 

 

 

 

Maksiat dosa macam perkara biasa,

 

Bunuh orang dah macam takde apa,

 

Tapi ostad ostajah terus berlaga,

 

Masing-masing nak tunjuk terer!

 

 

 

 

Gua terus tatap newspaper,

 

Manalah tahu ada seprais bahagia,

 

Tapi gua silap macam tak percaya,

 

Yang ada hanyalah fitnah durjana.

 

 

 

 

Isu Melayu dijual dijaja,

 

India Cina rakyat kelas kedua,

 

Nak kritik tak boleh suka-suka, 

 

Silap haribulan dituduh derhaka!

 

 

 

 

Newspaper masih di depan mata,

 

Gua dah tak sanggup nak baca,

 

Entah apa lagi berita yang ada,

 

Sampah dan najis sahaja agaknya.  

 

 

 

 

Tahun depan tahun kesusahan,

 

Harga barang naik sedemikian,

 

Rakyat terus ditekan dibeban,

 

Walhal menteri kaya dan wahan!

 

 

 

 

Gua rasa nak tutup newspaper,

 

Dengan sisa tenaga yang ada,

 

Sebab gua sedih bermuram durja,

 

Nak muntah nak pitam, semua ada!

 

 

 

 

Wahai Tuhan selamatkanlah kami,

 

Dari fitnah dan ujian duniawi,

 

Sungguh kami perlukan bimbingan Ilahi,

Keluarkan kami dari kegilaan ini!

 

-seloka dunia yg gila

-hasil nukilan alepwauya



__________________

AKU BERCITA-CITA MAHU MENJADI ORANG KAYA

DI DUNIA DAN DI AKHIRAT. INSYA ALLAH...



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

assalamualaikum..


dah bape lama aku tak masuk daa,

log in pun tapi tak baca apa,

bizi manjang nak buat cam ner,

sekali bukak dapat pantun pulak derrr...



mukaddimah enko buat aku terpana,

senak, sebak, sedih, seram sumer ada,

dunia sekarang memang macam2 cerita,

tu sumer ujian, utk menguji kita...



macam2 berita sedih dari berita gembira,

sampai aku dah takut nak tengok berita, pe lagi paper,

bior ler kat opis aku sebok ngan paper aku, kat umah bizi ngan family jer..

bukan tak kesah hal semasa, tapi nak tenangkan jiwa raga..


mood: sebak bila tengok anak aku teringat baby terjatuh dlm banjir. innalillahi wa inna ilaihi roji'un... aku tau pun opis mate aku citer, aku kan dah x tengok berita...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard