Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: motivasi utk diri sendiri... Tatkala masalah melanda..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:
motivasi utk diri sendiri... Tatkala masalah melanda..


Kadang kala dalam hidup, jadi runsing dengan masalah yg melanda dan hadir rasa nak larikan diri dari segalanya. Tapi nak lari kemana? Kemana pun kaki melangkah, rasa gelisah tetap mengikuti kemana saja kaki meniti.

 

Ambillah masa, berfikirlah. Ambillah masa dan bertenanglah. Sebab tiada kebaikan pada orang yg kusut. 

 

Bertenang dan tariklah nafas panjang, hadapilah masalah itu. Sebab itu satu satunya cara utk nyahkan rasa gelisah yg sentiasa mengikut jejak bayang. 

 

Janganlah takut kepada manusia, sebesar mana darjat dan pangkatnya, ia hanyalah manusia. Bukanlah ia yg memberi rezeki, dan tidak pula ia berkuasa mematikan dan menghidupkan.

 

Takutlah hanya kepada Allah yg Maha Pemberi Rezeki, Ia lah yg Berkuasa Menghidup dan Mematikan. Janganlah sesekali takut kepada manusia. Kerana manusia itu tiada apa apa, datangnya dari tempat dua lubang kencing dan akan kembali ke lubang tanah.

 

Janganlah takut, bertenang dan berfikirlah, jangan sesekali takut kepada hamba Allah.

 

unnamed (2).png



Attachments
__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

adindaku Ijoi yang hensem bukan kepalang ... teruna ganteng yang baik hati ..... kasihan sungguh ketika aku membaca luahan hati nko tu dikkk ...... dikk ........ apa masalah niii? kalau nak rasa bersedih ... bersedihlaaa .... Allah x larang kita bersedih atas sebab-sebab yang munasabah dan tidak melalaikan kita .... Allah x larang kita bersedih atas sebab-sebab kerana kita manusia dan ada hubungkait dengan manusia lain ... asal tidak memutuskan silaturahim ...... bukankah kita manusia .. insan biasa ........ yang sudah barang tentu memiliki perasaan-perasaan ..... gembira suka ria ceria ..... berduka .. sedih pilu .. terluka ...terusik dan yang seangktan dengannya ...... bukankah Allah datangkan kesedihan kepada diri dan hati kita ,..... supaya kita lebih menghargai waktu hati dan perasaan kita gembira .. suka .... itu sebenarnya nikmat yahng Allah beri jika kita diberikan kesedihan .... 

 

adindaku Ijoi yang maniss lagi menawan ...... usahlah diendah dengan sikap sikap manusia atau insan lain yang mungkin sahaja kelebihan Allah beri kat mereka pangkat kedudukan harta benda cantik lawan hensem dan seangakatan dengannya menyebabkan mereka bertindak sesuatu yang boleh menyebabkan kita /insan lain ... secara tidak langsung atau secara langsung .......... biarkanlah mereka .... sebab .... kita kena redha laa apa mereka buat disebabkan kita tidak dapat mengawal hati dan tindakan mereka kepada orang lain ....... itu lebih baik dan boleh menenanangkan hati kita ........ bukankah .. setiap perbuatan samada baik atau buruk walau sebesar zahrah sekali pon Allah akan balas samada di dunia atau di akhirat atau di kedua duanya sekali? .... so .... terimalah seadanya ... dan bersabarlah .. sabab SABAR ITU `BUAHNYA' SANGAT MANIS ......

 

jangan boring dik ehh akan kata-kata wak yang x ler alim atau sebijak orang lain ... kerana sebagai orang yang dah tua ..... banyak pengalaman yng telah dilalui .. dan kesimpulannya .. betul lah ... setiap kesabaran ... Allah akan beri ganjaran yang sangat besar nikmatnya ..... cuma nak laksanakan sabar tu .. sangatttt perit dan adakalah amat sukar dan payah .......

 

sekian sahaja tazkirah wak petang niii ... sambel sambel minum kopi oh kaw .. roti bakar + kaya .....

Asalamualaikum wbt

 



-- Edited by badda2 on Monday 24th of November 2014 11:04:37 PM

__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

aku xtau nak tepek mana artikel ni, tapi aku nak kasik jugak enkorang baca. so aku tepek sini je la ek..


sape2 tak suka sila angkat tengkuk, hokey??

sblm tu aku nak kasik tabik spring kat patner aku sebab... beliau adalah salah satu contoh bapak@suami di bawah.. aku? heheee... bini yg tak banyak kompelin..
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Tugas suami dan tugas seorang isteri...

JANGAN ikut BUDAYA Melayu. IKUT apa yg Nabi AJAR.

Cerita penceramah & pakar kaunseling rumahtangga TUAN HJ HUSSIM, sahabat baik Dato Fadzilah Kamsah. Dia mengaku sgt bahagia bersama isterinya...
Katanya," Sy bangga nak bagi tahu semua, dulu waktu anak-anak kecik, sayalah tukang cuci punggung anak2, salin lampin, sampai anak pancut kat muka, sayalah tukang basuh baju lampin semua...tu kerja saya...Isteri sy kata, "abg, malam2 abg ambik alih buat kerja tu semua ok"...kita sama2 kerja.

"Saya nak bagitahu, dalam rumahtangga, suami kena rajin. Tak boleh malas... Lani dah senang, baru saya cari pembantu kat isteri saya. Tapi saya bangga nak bagi tahu itu yg sy buat dalam rumhatangga selama ini. Jemur baju kat luar, jiran sebelah tegur. Semua tu kerja saya dan sy tak malu mengaku.."

Berforum pula sy dgn USTAZ NIZAM KADIR, katanya..
😎suami kena rajin, sampai siapkan makan untuk isteri sampai isteri boleh mkn,
😎siapkan pakai sampai suami tolong iron baju isteri,
😎siapkan rumah sampai suami yg jaga kebersihan rumah, mengemas semua suami,

Habis isteri?
Isteri sediakan diri untuk suami, bercantik2, picit2 suami, bermuka manis.
Kalau isteri buat kerja rumah, isteri dapat pahala.

Sebab tu kalau sama2 kerja, sama2 buat, tapi suami kena lebih sebab tu memang tanggungjawab suami.

Isteri kalau buat lebih, suami jangan lepas tgn pula, kena ada belas kasihan sebab ni bukan tugas isteri. Tapi hari ini perempuan buat kerja sampai tak ada masa rehat langsung, Mana tak tarik muka, mana muka tak nampak penat. Mana tak komplen suami. Macam mana nak bahagia rumahtangga?

Kita hari ni org Melayu nampak suami buat lebih sikit, kita kata isteri dia queen control, Padahal itu yg Islam suruh. Org perempuan buatlah kerja macam2, dlm hati dok menyumpah seranah, dalam hati dok kata nak redho tapi tak ikhlas2 juga, sia2 saja.Last2 penat dpt, dosa pun dpt"

USTAZ ZAHAZAN MOHAMAD:
"Menurut pendapat masyhur kalangan EMPAT MAZHAB, seorang isteri tidak diwajibkan melayani suaminya iaitu menyediakan makan, mencuci pakaian dan seumpamanya.
Seandainya isteri melakukannya, ia hanyalah sebagai kesopanan atau akhlak mulia terhadap suami. Bukan kerana kewajipannya.

Oleh itu, jika suami menuntut isterinya atas masalah ini ke pengadilan syariah, maka tetap isteri tidak boleh dipaksa (tidak diwajibkan) melayani suaminya. Maka, sangatlah adil kalau suami bekerja, memeras keringat untuk menanggung kehidupan keluarganya. Sedangkan isteri bekerja dirumah melayani kepentingan keluarga.

Jika isteri bekerja di luar rumah (sama2 mencari nafkah) , maka sudah seharusnya suaminya turut membantu menyelesaikan pekerjaan di rumah. Apalagi jika mereka mempunyai anak yang masih kecil"

Jika kita tiada ilmu, jangan kita memandai-mandai menjatuhkan hukum semua urusan rumahtangga adalah kewajipan isteri.

Ikutlah acuan yg Nabi ajarkan. Saidatina Aisyah melaporkan Nabi ketika di rumahnya, bagindalah yang paling bnyk senyum pada isterinya, yg paling bnyk khidmat dan buat kerja rumah untuk isterinya....

Menjadi wanita tidak penat. Jika suami faham tanggungjawab.
Menjadi suami tidak penat, bilamana semua beban kerja hilang dgn melihat senyuman, kecantikan dan kasih syg seorang isteri.

Adilnya Islam bila kita sama2 membantu...sama2 memuliakan antara satu sama lain.

SEMOGA ALLAH AMPUNKAN KITA SEMUA

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Info y bagus cekodok sejuk
(dengan iklas aku memuji ko nie)
10 bintang twinkle2 little star aku kasik

nnt aku nk bg preedom baca

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

tak payah bagi baca..mmg dah tau...huhu

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Senior Member

Status: Offline
Posts: 437
Date:

wow!!! sesuatu yg baru dpt haku belajar arini...

haku dh rasa mcm x sabar2 je nk kawin ni...hmmmmm

__________________

kemarahan adalah keadaan di mana lidah bekerja lebih cepat daripada pikiran, dan tindakan lebih cepat dari nurani 



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

Kanda ijoi ... xenyap jer benang ni ... ijoi pon x nk reply lagi ....

Udahla dik .. masa lalu usang dikenang .. jika dikenang memakan hati ...Itu bidalan lama

yg penting Allah bg kita bernafas lagis di dunia ini dgn nikmat yg Dia kurniakan kpd kita 

jika udah sattle dgn kegumbiraan Alhamdulillah

 

Wahh .. adinda cengkuduk itam putih kelabu asap..

Anak kecil sudah pandai apa

Sangat bagus copy paste  nko tu ..

Kololah para suami seme cam tu ... waaaaaahh  ramai isteri akan awet muda dan senyuma n sampai ketelinga  25 jam sehari

 

Dinda loli popo ... bila nko nak belanja wak piza hat sempena dapat keje tuuu ....

Berjanggut telinga aku tunggu nko punya piza hat dikk 



-- Edited by badda2 on Saturday 7th of February 2015 07:54:28 AM

__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard