Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: renung2 kan


Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:
renung2 kan


Walala,lalala,lat talilat talitamplon.. Kpd gengcirit sekalian,aku nk mohon maaf sbb buka tajuk baru.. Asyik2 aku je kn,mcm laa xda org lain.. Menyampah aku,ketuk kepala sat! Hihihi..

 

Aku nk kongsi sikit pendapat aku,berdasarkan semua benda yg terjadi area2,tempat2,tampet2,dan yg sewaktu dgn nya..

 

Semua agama,minta umatnya syg dgn mak bapa,jaga mereka dan sebagainya.. Sebenarnya,ada satu kisah,yg aku nak kongsi dgn korang.. Jd aku harap,korg baca laa ok.. X komen pun xpa.. ;) ni aku cuma nak berkongsi dgn korang je..

 

Aku sebenarnya kesian dgn mak bapa aku,lg2 bapa aku.. Aku pn kesian juga tengok kakak aku,sejak dia kawen,perangai dia berubah,dia dh mcm robot.. Klau ikutkan agama Islam,kalau suami x bg nafkah zahir dan batin secara sengaja,dosa kn?

Abg ipar aku,cuma pandai minta duit de kakak,dan bagi tutttt.. Bkn sekali 2,tp hmpr tiap bln minta duit dr kakak.. Kkak aku pula,mcm org hummm,bg je kat dia.. Utk tukar rim kete la,itu laa,ini laa,sedangkan gaji dia lbh bsr dr kkak punya..

 

Pasal bapa pula,hummm.. Bila pkr balik,gugur juga air mata. Kakak aku sampai hati msj aku,suruh bapa ganti duit..

Kalau diikutkan,kita sebagai anak x boleh mcm tu.. Sbb,jasa mak bapa,duit mrk,waktu mereka,dan yg sewaktu dgn nya lbh besar dr duit kita yg mereka amik dr kita.

Sejak kecik mak bapa jaga kita. Cuba hitung,harga susu,makanan,belanja sekolah semua tu,mampu ke kita bayar? Kalau mampu pun,masih juga kita x mampu balas,bayar jasa mereka.. Pernah x mak bapa minta kita ganti uit? Bg aku,x pernah,sekali pun x.

 

Abg ipar aku,pijak rumah kami pun x sampai 10 kali,nk tido jauh sekali.. Agaknya jijik dgn kami,ye laa,nama pun petani kn,tinggal kat kpg,dia tu tinggal kat bndr.. Tp asal dia,dr kpg jua.. Org yg lbh kaya dr dia un xda laa mcm tu..

 

Skrg ni pun,aku tgh gaduh dgn kakak.. Tp,apa laa nasib kan,aku ni anak bongu,nak ajar org TUA,org x kn dgr..

 

Aku minta dgn korang,hargai mak bapa korang..mrk tu xda pengantinya,.. Jgn derhaka dgn mak bapa,nanti kena sumpah,kita yg merana.. Sumpahan tu kita x lihat,kita x dpt rasa,tp kehidupan kita d dunia dan akhirat yg sengsara..

 

Ni je la aku nak coretkan dulu.. :)

 



__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Agama tak salah, bukan Islam je, Christ, Buddha atau apa agama pun takde yg ajar pengikutnya buat benda buruk kan Ika.. Tapi org tu yg buruk perangai..

Teruknya perangai suami kak nko tu.. Tu je komen haku, nak komen banyak2 pun takleh.. Sendiri ni pun tak kawen lagi..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:

Betul tu ijoi. Agama x salah,kita manusia yang buat salah.
Teruk tu,memang teruk la juga. Kakak aku beranak,dia xda jenguk pun. Mentua kkak aku pun xda jenguk.. Habis pantang,mrk bawa lari kkak dgn anak buah..

Aku x minta banyak sebenarnya ijoi,cukup la dia respect mak bapa aku,tp entah laa. Mrk buat mak bapa mcm tu,aku sakit hati.. Mak aku smpt nangis time masak ptg td. Aku try buat dia happy,. Humm

Berdoa banyak2 supaya ko x jadi macam tu ijoi.. Org yg kuat pegangan agama x kn buat benda teruk.. Kan3..

Aku harap,suami aku nanti,org yg baik2,kuat agama.. Aku pun harap member2 GC ni pun dpt jodoh yg baik2..

__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

aku dh bc ika syg
tp nkkomen lebih2 mmg xpandai
coz dl time study aku xde amik jurusan kaunseling


jurus melepas angin sesat..
y tu aku terror

nk lak hal ehwal rmh tngga org...
aku pn baru jer 5 thn khwn
asam garam xcukup rs lg...

pe kata kita tnggu komen dr
org y lebih lm makan mak aji naik moto
dlm geng cirit birit ni

waknda ooo waknda...
cepat bg komen

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:

Hahaha.. Xpa laa kak nad. Ika sekadar nak kongsi je. Mana tahu,kalau-kalau benda yang ika cakap tu sedikit sebanyak menyedarkan member2 GC.

Aku dah x tahu sebenarnya nk cakap macam mana. Kalau boleh,aku nak je lari dari semua masalah ni. Dr dulu lagi ada2 je masalah family. Hbs satu timbul satu. Baru nak happy,dh kena tarik. Hummm. Ujian dr Tuhan.


__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Member

Status: Offline
Posts: 20
Date:

Duhai anakda ika syg, hidup di dunia ni memang banyak masalah....kata orang kalau kita hidup tapi tak ada masalah, bukan hidup tu namanya....itu namanya mimpi...

Dalam satu keluarga memang ada yang ok dan tak ok...kita sebagai anak, cuba jadi anak yg terbaik bagi ibubapa kita. sekurang-kurangnya kalau abang kakak kita lupa pada ibubapa kita, kita ada....selagi ibubapa kita ada cuba jadi anak yang terbaik......jangan ambil kesah kepada abang kakak yang dah terlupa bahawa mereka masih ada ibubapa.

Hidup berumah tangga pula, memang ada cabarannya sendiri....apa yang waklu boleh komen walau apa masalah kita, adalah lebih senang untuk kita selesaikan jika kita punya ilmu....bagaimana cara utk dapat ilmu?....zaman sekarang senang, semua hanya di hujung jari anda....disebabkan senang nak dapat kan ilmu, kita kena pandai tapis mana ilmu yg bawa faedah dan mana yang patut dibuang saja. Atau bawa berbincang agar kita boleh berfikir dari sudut yg lebih luas.

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Skali Waklu dh dtg terjah..
ha tgk org lama pny nasihat
panjang lebau ko....

tp tips ni bguna utk aku jg

pstt ika ko dh ade pakwe ker blm???

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

ika? nadia?gab? badda? ijoi? gfredom??

aarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh............

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

chikun wrote:

ika? nadia?gab? badda? ijoi? gfredom??

aarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh............


 

Alaa kalau rindu katakan rindu jelaa.. Takyah la buat2 histeria, nak peluk? Nanti haku panggil GaBRiEL, nko peluk la dia puas2..



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Ntah apela si buah sukun ni..
tetiba meroyan...
ko ilang ingatan ker hapa nih?

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:

chikun wrote:

ika? nadia?gab? badda? ijoi? gfredom??

aarghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh............


 hah budak,kaw ni pesal..?? Meh sini aku sekeh kepala ko kejap..hihihi

Rindu ke? Lama gilerrrr ko xda jenguk GC,hmpr setahunn mana hilang? Ke ko lupa password mcm si uilquoora schiffer tu dulu? Hahaha...Adk ko chikunet pun lama x nampak..

 

Kawen? Hummm.. Belum lg laa kak..rasa takut pun ada.. Bkn ika nk ckp semua laki jahat,tp ntah laa.. Nk cr laki yg terbaik.. Kena cr laki yg ada ciri2 USTAZ.. Baru hati senang..

 

Bab kakak aku tu,lepas aku marah dia habis2 baru dia sedar..aku pun tahu dia tersepit antara parents dgn suami dia.. Tp klau dah lebih,aku x dpt duduk diam.. Dulu aku diamkan je..bila aku lihat mak aku nangis,bapa aku nangis (walaupun bpa x nangis dpn aku,tp aku tahu),aku x sanggup nk tengok mrk sedih2 mcm tu..hati aku pun sakit..

 

Bab abg ipar aku tu,hummm.. Ada ke patut di cakap "asal jejak kaki kat rmh korg,mesti rasa nak sakit,rasa nak mati".. 

Sape laa x hangin satu bdn dgr org ckp mcm tu.. Mcm laa kami ne bela jembalang,jin dan yg lain2..selama ni aku diam,dia ingat aku bodoh x tahu apa2.. Hummmmm



__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Ada jugak org macam tu ye Ika?.. Teruknya..

Lepas ni kalau dia datang, cakap camtu lagi, nko cakap kat dia, "ok, tapi sebelum tu siap siap semua wasiat harta rumah kereta pindah atas nama kakak, isteri dia, ha lepas tu nak mati, silakanlah.."

Apa punya org la eh..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:

Ada.. Sebab tu laa aku angin satu badan hari tu..ikutkan hati nak je tumbuk muka dia yang x handsome tu supaya gigi dia rongak..

Aku pn x faham dgn manusia mcm dia ijoi.. Harap2 suami akunanti x mcm tu.. Amin2..haha

__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard