Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Aku dan masa, teringat..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:
Aku dan masa, teringat..


Assalamualaikum..

 

Masa terasa sangat cepat berlalu sekarang ni.. Sekejap sangat dah nak masuk 2015 kan.. Baru berapa hari lepas rasanya aku cuma seorang budak2 yg cuma bila balik sekolah, suka bermain main guli, pergi mancing parit, atau main sony psone..

 

Kadang kadang bila teringatkan masa lepas, rasa sebak dan gembira, rasa banyak menyesal kenapa dulu itu ini..

 

Alangkah indahnya masa dulu dulu kan.. Sesekali memikirkannya, terasa yg diri ni dah banyak berubah.. Dulu budak kecik, sekarang dah besar.. Dulu suka main2 sekarang selalu sibuk.. Dulu.. Hmm sesekali rindu waktu dulu..

 

Perubahan dari kanak2 ke remaja, remaja ke dewasa ni, buat aku rindukan masa dulu, bila mana aku cuma seorang budak yg tak perlu memikirkan tentang apa melainkan nak main seronok dgn kawan kawan jer..

 

1995, 1996, 1997 dah tak banyak yg dapat ingat, tapi masih ingat masa tu aku cuma seorang budak kecik je.. Pantasnya masa berlalu meninggalkan kita kan..

 

Hmm rindu masa kecik2 dulu..aww

 

 



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

walaikumusalam wbt ...

 

aikkk .... abg nda ijoi nie meluahkan perasaaang la pulakkk .... nie .. tentu ada apa apa kan kan kan ..

btw .... aku pong nak jugak lah meng share kan aku punya jaman dulu dulu ...

`aku yang sekarang... bukanlah yang dulu ... dulu dulu dulu ...' tu  ring tone laguk budak kecit idnonesia tu sape tuu ?? alahai ... lupa pulak hai ...

 

paling aku suka .. untuk me remember kan jaman aku masih sekolah rendah ketika aku dibela arwah atuk dan nenek aku kat kampung .. nun ulu lapis kampung lagik ...

kolo nak ke sekulah ... menapak lah dalam sebatu gitu ..... (emm lebih kurang 1.8 km kot) ... jalan pon masih `tanah gambut ... time aku darjah 6 ...

jalan dah mula tabur tanah merah batu kerikil pulak ..... mase tu kta kampung aku sebijik kereta x de .. seme beskal beskal beskal .. termasuklah beskal kargo ...

sebijik mototr pong x ada ... tapi taim raya .. adalah sebijik dua bijik budak muda yang kejer bandar balik bawak motor ...

kolo ke bandar pulak ... nak keluar ke jalan besar jalan raya ... menapak la kami .. dekat 2 batu setengah ..... tunggu bas ... yang 1/2 jam atau 45 minit sekali baru lalu ..

taim mula mula naik bas .. siap muntah bila sampai bandar ... kat bas stand pulakk tuu ..... adoiiii ..... x seganlah .. tapi malu  ... weehhh ....

 

arwah nenek suka bawak kami g pasar awam ....borong bawang lahh ladalahh  .. ikan lahh .. sayur laaa ... kalau beli buah epal ke limau ke ...

yang longgok longgok .. yang da x fresh lagik ... itu pong ... kami dah cukup suka ....

kalau makan pulakk ... aku cucu sulong (arwah mak dan arwah bapak aku org susah masa tu .. kerja kat ladang kat gelang patah.... so... aku dihantar ke kg untuk bersekolah ...)

aku ngan 3 orang sepupu perempuan aku yang semua lebih muda dari aku ..... kami ada kala makan satu dulang kecit sama-sama ..

lauk pulakk ... ikan kembung ke ikan mayong ke ... tenguk laaa .. arwah nenek suka masak kicap sebab tahan sikit ikan tuu ...

sayur .. labu masak lemak ke ... pucuk manis kasak lemak ke ... sambul belacan lada kering ... pehhh .. sedap ...

 

dulu .. taim nak buka ... saling bertukar juadah degan jiran jiran ... air batu .. memang x de laaa .... buka air teh oh .. kekadang air kelapa muda ...

guna petila minyak tanah ... akan tetapi memandangkan bulan Ramaadan .. arwah atuk akan pasang `lampu gas ' ... yang guna pam tuu ...

aku pong x reti nak terangkan .... dia punya lampu .. putih  .. cahaya putih cam lampu kalimantang .... aaa meriah sikit laaa ...

kang x cukup gas .. arwah atuk pam lagik ...

 

meriah sungguh mengingatkan nostalgia zaman dulu dulu ... x pikir apa pun masa budak budak ..

x pikir camna arwah atuk nenek nak besarkan kami cucunya 4 orang (3 sepupu aku anak maklong aku yang masa tu .. balu) ...

dan mak usu aku .. yang masih anak dara masa tu ... anak dara sunti ...

(pendapatan arwah atuk aku hasil kelapa .... masa tu kene salai ... dan keringkan .. untuk dijual ... jadikan minyak kelapa ...)

kekadang jual bijik .... bila dah x ramai jiran yang sanggup nak ambil upah cungkil kelapa ...

uhhh seronok masa kecit kecit ....

 

semuga Allahyarham Allahyarhaman atuk nenek mak dan bapak aku diampunkan dosa dosa mereka ..

diluaskan alam kuburnya .. dipermudahkan di alam barzah .. dipermudahkan di pdang mahsyar ..

dan .. semuga Allah ya Rahman ya Rahim ... mengurniakan kepada mereka al jannah ... amin ya rabbal alamin ....

ada masa .. aku akan cerita lagik laaa ...

 

 

 

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

heheh meriah kan waknda...seronok....

tapi smpai sekrnag...reza dengan adik beradik..kalau bersahur makan satu dulang..

alasan reza senang je..kalau banyak2 korang nyusahkan aku je nak cuci hahha..aku mlas nk hidang2 lauk..

tapi..bnda ni yg ikat silaturrahim..makan sedulang..minum air satu cawan panjang tu..minum gilir2 sambil bergurau...

lepas tu makan kurma...ermmm..kalau kawen esok..mesti rindu kat adik2..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Apa yg wak badda cerita tu macam apa yg abah aku cerita masa dia kecik2 dulu, masa tu duk kat lenga, johor, gi sekolah naik beskal entah berapa km.. Masa tu lenga hutan lagi tak macam sekarang dah ada sikit pembangunan..

Masa bujang dulu keje ikut cine carik buluh dalam hutan.. Lepas kawen dgn mak, macam2 kerja abah buat nak cari rezeki utk sara keluarga, masa tu aku belum ada lagi.. Along(abg sulong aku) dgn angah je dah ada..

 

Pastu baru dapat masuk felda, pindah negeri sembilan ni baru aku ada.. Masa dulu2 pun kerja felda tak macam sekarang, dulu peneroka generasi pertama paling susah nak mula2 usahakan kebun sebab hutan, kesan2 bom perang jepun dulu pun ada..

 

Bukan apa, tapi bila nak raya, nostalgia tu datang sendiri, teringat raya dulu2 walaupun serba kekurangan harta, tapi terasa sangat meriahnya, masa tu kereta pun takde, nak balik lenga kena menyewa kereta org..  

 

Itulah.. Memories are nice.. Kan.. Dulu2 memang indah.. 



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

wahh .... sampek sekarang nkorang makan dalam dulang eh adinda reza kelapa muda ...

seronok tuu ..... senang nak cuci ... makan pong kekadang ada berebut rebut sikit ....

sebenarnya dalam masyarakat jawa .. makan sedulang tuu .. mengeratkan hubungan di kalangan keluarga ...

selain makanan berkat dan mencukupi walau kuantiti x sebanyak mana ....

 

kat opis aku ... kala nak menyambut Romadhon ...memang buat kenduri bagi arwah arwah staff yang meninggal dunia ...

sebelum tu .. kami membaca yassin dan tahlil ringkas ..... kemedian makan dalam dulang dan bersila (bentang tikar mokda ... atas lantai di dewan makan ... seronok jugak laaa

tapi tahun ni ... ingat khamis akhir sebelum 1 Romadhon ari tu .. nak buatlah majlis kenduri tu ... tup tup kerajaan Johor bagi cuti istimewa kerana jdt memang lawan bola ...

dah .. cancel ....

 

lagi satu ..... nostalgia di kg aku yang paling aku suka ..... taim nak raya ... pasang pelita minyak tanah ...... guna tin susu .. sumbu guna tali guni ...

pelepah kelapa kering yang hujung tirus tuu ... buat tiang separas dada kaki (budak umor 12 tahun) ... `tapak' untuk meletak pelita guna sabut kelapa kering ...

yang dibentuk macam cepeh/piring .... pacaklah kiri kanan jalan nak masuk ke rumah arwah atuk ...

semua rumah kat kg tu ... pasang ler pelita cam tu ... 10 Romadhon terkahir hingga hari raya sebulan (paling x pong doplo hari raya ...)

 

malam raya ... arwah atuk akan belikan bunga api ... yang batangnya besi tuuu ....

kekadang arwah atuk buatkan meriam buluh .... belikan karbait ... adalah buluh tu dalam 3 ruas jer .. x panjang pong .....

kalau jiran .... hah kauu .... dekat dua meter jugak laa ... kalau pasang pong ... kedebommm kedebommm .... bergegar rumah ...

walau pong pasang meriam bawah pokok kelapa ...

kat tempat aku pulak  .... kekadang efek bunyik ..... kedebab ... dum dumdum .... yeala .. meriam kecit ... tu pong arwah atuk yang tolong mainkan ... hahahahahaha ....

 

taim sekulah menengah .... aku dah ikut semula arwah mak bapak aku ... jauh sikit dari kampung asal aku ...

sebab mereka dapat kerja mengambil upah menoreh getah kebun orang ... tepi jalan raya jer .....

haaa ... taim tu .. sekulah tkt1 hingga tkt 5 ..... kalau main meriam ... susah nak carik buluh (x macam kat kg aku ...)

kami main meriam `katak' .. tau bentuk camna .....?

kami korek tanah (tanah liat .... kalau kt kg aku .. tanah gambut itam ..) .... lebih kurang bulat .. beso adalah sekaki camtu ...

tuang belerang ...... letak air sikit .... lepas tu .. carik ler kuali kecit x guna ke .. perikut ke .....

ambik batang kayu getah yang basah dah dipotong ukuran 2 kaki gitu (biasanya buat kayu api untuk memasak .. dijemur kerana masih basah) ...

hah .. cucuh laa api ... buleh tahanlaaa jugak bunyikkk ....

taim tu .. mercun merah tu dah ada daa ...... kalau ada duit .. beli jugak ..

 

ewahh .... merajinkan diri pulak membuka nostalgia .... (sebenornya dalam ati aku sedih .... mengenangkan masa lalu yang x akan kembali ...

walau pon hidup kami kekurangan ... makan ikan pon seminggu x sekali ... tetapi bahagia dan meriahh gitu ...

sekarang taul nenek emak bapak aku serta makcik dan pakcik aku yang duk belakang rumah masa tu ....

telah kembali ke Rahmatullah ...... dan akan tiba jugak giliran aku pulak ... entah bilaaa .....)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

10505413_321968117966006_5230643124323769403_n.jpg



__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Hmm dah lama tak main meriam katak.. Dulu masa kecik buat pakai tin sardin je, nak buat besar2 takut heh..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Walaupun sekarang mercun lagi canggih, warna macam2, (mercun merdeka) tapi tak semua org mampu beli..

Dulu2 budak2 main mercun padi je tapi meriah sebab semua main sekali.. Sebab dulu (masa aku kecik2) ramai budak2 n meriah.. Masa tu pun jarang kena mercun..

Sekarang ni yg main mercun budak2 tak brapa nak kecik, asyik kena mercun sampai putus jari.. Ceh apelah..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

kampung aku pun dulu2 ada gak yg buat mercun tin tu. aku tak ingat pe namanye. tapi kaum2 bapak la yang buat pasal mersun spesis ni amat bahaya.

kalo tak silap aku belerang masuk tin pas utu balut ngan kertas sotkabar tebal2, pas tu timbus ngan daun2 kering sampai membukit sket. macam nak bakor sampah tu ler. sekali meletup, ha kauuu.. sampai 2-3 kampung jiran bley dengor..

adik jantan aku lak tiap taun buat meriam buluh, dari beliau sekulah sampek la dah jadik bapak orang ni. lawan2 bunyik ngan markas2 lain kat kampung. alhamdulillah tak pernah lak injured pape cam yg selalu kuar sotkabar tu. anak2 buah aku yang injured pasal main bunga api sesama sendiri ader ler. ade ker depa pi cucuh kat abang la, pi baling kat adik la.. ish.. ish.... ganaz sungguh.. sampai baju raya berlobang2, bari pakai sehari. badan lecur2..


tapi tulah hakikatnyer anak2 penakan aku, sumenyer tahap2 hero belaka.. yg pompuan pun sama.


termasuk anak aku kot.. heheh....


tapi senjak tiga menjak jiran aku sorang tu join navy, depa dah upgrade buat meriam besi pulak. bunyi.... pergh... tak de sape bleh celen...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

tau tak..waktu gi thailnd taun lpas..mercun warna warni tu murah je...

yg 36 dah...sebatang baru rm2 kot hahaha kt sini korang tengok dorang jual bape?

waknda..aku kn ank dare pemalas..hahah jopan yg senang nk bg..kat adik2 aku..kang aku juga nk basuh sume pingan2..makan pakek dulang jah! diorang pun ikut jela dengan sistem pemerintahan kuku besi kakak beliau yang cantik bak ratu elizabeth nih..muahahhaha

hoh...kaki meriam juga si ijoi ngn cengkodok ni...hahahah...
tak pnh men meriam..men bunga api asap tu pun kadang2 je..
almeklong la..semput hahaha mmg klo org lain main tepi jaln..aku duk tengok jela...
kang kene sesah dek mak aku yg garang serupa rimau jadian tu klo curik2 main..hahha

korang pernah tak main pakai berus periuk yang lembut tu...
titiskan lilin...pastu ikan dengan tali..bakar..pastu pusingkan..
mak aiii cantik wehh hahah tapi kne jauh2..kang kne..naya je melecur..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Err.. Sebenarnya haku tak suka main mercun, lagi2 yg kuat macam mercun bola, memang haku tak main la, takut kena sakit tu.. Kalau sedap nak jugak main..mercun.

Masa kecik2 dulu suka main bungapi je, bungapi asap yg merah tu, patahkan sikit2, bakar pastu baling, macam roket dia terbang shiuu.. Lagi satu suka main yg pakai suratkhabar tu, lipat 4 sudut dia pastu stepler, bakar 4 penjuru tu serentak dia terbang macam belon panas.. Huhu nostalgia..

Err lagi.. Apa yg nko main tu reza?.. Pelik je macam.. Tu masa kecik ye..sekarang dah besar ni nko main apa pulak? Cer citer cer citer..biggrin



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

aku cuma baca je dan berangan aku ade pengalaman mcm korang semua....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

g_freedom wrote:

aku cuma baca je dan berangan aku ade pengalaman mcm korang semua....


 ala cian ko. meh dtg umah aku nak, aku ada extra pop pop lagi nih.

aku sorok dari anak aku pasal habis bersepah rumah aku.

tapi kalo ko nak main itu pop pop sila pastikan ko tak main kat rumah aku yer, tak larat la nak menyapu habuk2 dia.. heheh..

tang meriam tu, aku tengok jer, tak main pun. baru nak dekat dah kena halau ngan adik2 aku. hampas nyer adik..



__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Senior Member

Status: Offline
Posts: 291
Date:

Aku pon rindu......la ni kwn3 masing2 dh de family aku jew sensorang huwa.....!!!!!rindu arwah mak membebel.rindu aryah nyer smackdown....keh3 nmpk x bertape nakalnyer dulu

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 620
Date:

Zaman dulu best kn? Hihihi.. Kita main ramai2 kat padang,main terjun sungai,main kejar2,main masak2,main congkak,udang galah tu semua..dulu,nk pegang hp pun x berani.. Hp yg tebak,besarrrrr punya.. Ada game ular tu je.. Kih3..

Skrg ni,semua dok terperap dlm rmh,main COC,dota,psp n seteru2..x best,bdn x gerak langsung..

Dulu bab main layang2 best,guna plastik biasa pun dh cukup.. Asal dpt melayang.. Rindu dgn zmn budak3. Skrg ni,budak2 smua main hp.. Huhu

__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

Assalamualaikum. nk buat ucapan sket tp xde masa nk menaip. so aku kopi pes je dr grup ek.

MINTA MAAF: Dosa mengumpat tidak boleh dihapuskan walaupun org tu bertutup litup dan x boleh dihapuskan dengan solat, puasa sunat dan lain2 kecuali dengan memohon maaf kepada orang yang diumpat.

Justeru itu, sempena menyambut tahun baru maal Hijrah, saya menyusun jari sepuluh andaikata saya ada terkata secara sengaja ataupun tidak. Malahan saya ingin memohon maaf andaikata gurau senda & kata2 saya selama ini mengguris hati & perasaan anda semua. saya berharap anda semua dapat memaafkan saya dengan setulus hati dgn penuh ikhlas.

Terima kasih juga kerana sentiasa hidup saling bermaafan, saling tegur menegur, saling berkongsi ilmu yang bermanfaat, agar tiada hasad dengki khianat, serta tidak sombong diri. Dan halalkan makan minum saya. Sy halalkan segala perbuatan anda semua samada anda sengaja ataupun tidak. Selamat menyambut tahun baru maal hijrah

Semoga kita semua sentiasa dirahmati, diberkati oleh Allah S.W.T

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard