Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: DIALOG ANAK BARU BERSEKOLAH


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:
DIALOG ANAK BARU BERSEKOLAH


KES 1

kakak baru masuk sekolah agama. agak eksaited jugak minah ni dapat kawan baru. balik sekolah abah ambik.

abah : siapa nama cikgu kakak?

kakak : emmm.. mak limah!

abah : haaaa??? (sambil kepala otak berpikir...)

           oooo... mu'allimah laa..

kakak : ha.. betul la tu, kakak tak pandai nak sebut... ngeheheee..

 

KES 2

satu petang adam rasa boring sangat2... kakak sekolah, adik kat taska, dia sendiri dah habis sesi tadika. abah bagi kertas dan pensel, suruh lukis2 pape je la...

adam : abah, nah adam dah siap lukis... cantik tak?

abah : cantik... gambar pe ni? (sambil membelek lukisan yg berupa petak 4 segi dengan garisan berlekuk2 di dalamnya sebagai corak dan dihiasi warna merah, kuning, hijau dan biru berbelang2..)

adam : gambar pistol ben10...

abah : (membelek2 lagi sambil memusing2 kertas dan membelek setiap inci dan penjuru.. mana letak nya bentuk pistol..)

adam : (sambil memegang lengan abah dengan lembut) bah, pistol tu adam simpan dalam kotak ni... (menunjuk gambar petak 4 segi tersebut...)

abah : (ngahahaaaa... terkono dennn..)

 

KES 3

adik tengah khusyuk menonton tivi. bukan citer pape atau katun pun, iklan je. ibu tengah duduk bersandar letih menengok rumah bersepah tak abih kemas lagi. sedap jer adik ni pijak2 beg sekolah kakak.

ibu : dik.. turun, jangan pijak beg kakak. tak elok pijak2 beg..

adik : (dengan muka tak bersalah sambil menuding ke arah abangnyer) adam buat..

abang : adam tak pijak la ibu, adik yang buat..

abu : (bertuah punya anak.. ni dah terbiasa la ni salah dia kata orang lain buat. tak sedar diri dia tengh berdiri atas beg buleh dikata abang dia yg pijak)

 

KES 4

kakak seronok bercerita atok ngan opah bagi belanja sekolah agama seringgit sorang. nak harap dari ibu, mintak kat abah katanya. mintak kat abah pulak lagi best.. tak payah, budak2 ni belum pandai guna duit, katanya pulak..

kakak : ibu, tadi opah dgn atok bagi duit 2 ringgit.

ibu : iyer? kakak beli ape?

kakak : kakak beli solivite 2.

ibu : kakak bagi berapa?

kakak : kakak bagi seringgit..

ibu : (biar betul... ape murah sangat.. barang dah expired ke hape..) murah nye..

abah : (sambil berbisik) solivite tu seringgit 1..

ibu : (terkejut) ye ke? mana abg tau?

abah : abg dah survey harga brg kt kantin dia..

ibu : kakak kena bagi 2 ringgit la, kenapa bagi seringgit je?

kakak : ye la, kawan2 kakak semua bagi seringgit je.

abah : kawan2 ko bagi seringgit beli 1 je, ko beli 2 kenabagi 2 ringgit.. dah besok bagi makcik tu lagi seringgit. cakap kat dia semalam kakak dah ambik 2 tapi bayar 2 je. paham??

kakak : (sambil tersengih) paham... ok bah..

 

KES 5

adik tengah main titik2kan air susu dari botol susu ke lantai. abangnyer ternampak perbuatan tak bertomakninah adik.

abang : ibuuuuuuu... adik tumpah2 susu atas lantai...

ibu : (tengah memasak) hmm.. nanti ibu tengok..

adik : (tersengih gembira ibu tak layan aduan ketidakpuas hatian pelanggan abang nyer..)

abang : ibuuuuuuuuuuuuuuu... adik tumpah2 lagi susu atas lantaiiiiiiiiii...........

ibu : (bengang jugak asyikkk nak mengemop lantai je... pas tu asyikkkk la bebudak ni nak menjerit2 mengadu mcm2... tindakan harus diambil)

ibu : (sambil berpaling memandang adik dari bar counter dapur) dijahhhh..... jangan tumpah2 air lagi. ibu rotan nakkk!!!

adik : (tindakan tak puas hati dgn aduan abg) adammmmmm!!!!!!! (sambil mengejar abangnye.. tak pasal2 abg kena gigit pasal mengadu..)

 

****************************************************************

hai anak2 sekalian.... kadang2 pening kepala abah ngan ibu ngan pe'el korang ni.... sabar je la.....

 



__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

weh bnyk plak kes ko yer... sampai 5...

bila plak ko nk tmbh kes2 yg strusnyer...?

aku rs la... kbnykn kes diatas diambil brdsrkn kisah sbnr, tul x...?

dn kes trsbut brlaku keatas diri ko sndiri... hehe..

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

hahahaha... dah betul la tu... kes tahun ni...

taun2 lepas nyer citer dah tutup fail. dah basi...

nak tunggu kes2 seterusnya??? harusssss..... perbanyakkan kesabaran aku dulu.. pasalnye kes anak2 aku ni kadang2 sampai haru biru..

yg melecur main seterika tak payah ckp la.. sampai melepuh2 kulit dah bertaun parut takilang lagi. seb baik tak kena muka, kalo tak,kurang kehenseman dan kejelitaan anak2 aku tu.

dah tu tak tau serik kena pulak air panas. sib baik buleh pakai lagi tangan tu. siap sampai nampak daging putih la teruk tak teruknye..

yg kuku tercabut main beskal senaman, jari bengkok tersepit pintu rumah.. pintu rumah aku ni ala2 fire door yg berat tu. kalo aku tangah semput memang tak tertolak pintu tu. kan dia ada yg cm otomatik tutup tu kan, yg besi pasang kat atas pintu.

alah, macam2 la lagi.. tu pasal aku cakap kes anak aku kdg2 sampai haru biru.. nasib baik ibu abah tak biru kepa otak pikirkan betapa bijak pandai kepala otak anak2 ni melangkaui kebijaksanaan kepala otak ibu abah dia.

dan betapa kenakalan dan kereaktifan diorang kadang2 melebihi ekpekstasi ibu abah diorang..

haduii... tak sabau nak tunggu diorang besau...

tapi ibu abah pun tak tau serik... tambah lagi adikk... ngahahaaa...

tu dah semestinya. saham akhirat tu beb...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

haku pn sm daa...

kecik2 dh ajak aku wrestling...

dh besar sok, tk taw lg la naseb haku....

aku doakn mdh2an anak2 aku yg 2 org tu jd manusia yg brguna suatu ms nnti...

of coz la utk dunia dn akhirat...

amin...

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

aik... tambah ler lagi.. tak cukup 2 je.. heheee...

anak aku yg kecik ni (buat masa ni la.. hehehh..) lain siket.. manja ya amat tapi gansnyer ya rabbi..

abg dia selalu jadi mangsa kena buli especeli kena gigit. dgn kakak kuran pulak dia membuli, ada tapi tak sekerap dia buli abang..

anak ko dah skolah ek?

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

cukup la tu...

ko ingat bini haku mesin ke haper...

nk produce baby jer keje... w'pun keje tu mmng best pun... hahahaha....

anak2 aku kecik lg daa... yg tua bru sthn lbeh... yg scond bru 3 bln... hehe..

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

wehhhh ... berbual kosong nampak .... macam kat neseri jekkk ...

aku nak menompang semangkuk dua mangkuk tiga mpat mangkuk ... anak2 seme dah besau panjang ...

ape pong ... anak cengkatak putih tuu ... wahhhhhhhhhhhhhh ... buleh tahan nampaknya ....biggrinbiggrinbiggrin

biasalaaa anak-anakkk ..... mase nie la ... kekadang x saba... nak mengetammm jek ... ehh ... nak mencubittt jekk ...

kolo da besa-besa nanti ... taulah nko  rangg ...

duk dalam bilik berkepit ngan laptop .... ngan hengpong ... (bile ada kat rumah laaa)

bercakap ngan kita pong .. payah ... tu ler anak anak aku (lelaki)

yang pempuan ... okeh laaa ... bnyk jugak cakap ... biggrinbiggrinbiggrinbiggrin

 

rindu rasanya waktu anak-anak kecik ...

buleh didokong di kelek ... di timang ...

dah besar sikit .. bawak round round taman  naik motor .... sorang kat akul motor .. sorang kat tengah ...

best .. seronok mengingat kenangan silam ... sekarang anak da besar2 ...

x ingat nakalnye mereka ... yg ingat waktu waktu manis macam tuuu ..... mmmmmmmm

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

aloh kalo takat wak nakmenumpang bukan takat tiga mangkuk pat mangkuk... dengan mangkuk tingkat aku hulur.. hehehhh...


tulah.. teringat pulak dolu2 time bebudak dah puas kena cubit ngan mak ayah, kena pulas telinga... kadang kalo terbuat aksi kenakalan terlampau tu kena jugakla libas tiga pat das ngan mak ayah.. hehehe...

tak jumpe rotan, kena ngan batang paip, tak dapat batang paip dahan pokok yang halus2 liat2 tu jadi santapan... kalo ayah baru balik kije menginga umah bersepai dgn hiasan tambahan hasil tgn kitorgn atau ada bunyi2 sepoi2 bahasa tak de bahasa kitorang menjerit meraung kena la ngan tali pinggang dia tu. kalo kat dapur siap la senduk mak..

hahaaa... akibat kenakalan terlampau pernah aku kena pacat sampai ke dada. paran bawah sikit kat pusat. paras bawah lagi level2 standard la kat paha ke betis. main semak, main air hujan dlm parit, masuk utan... tu lah dia hadiahnye selain habuan tambahan dari mak.. hahaaa..

bila ingat balik perbuatan2 nirrojim aku masa budak2 dulu, tu lah jadi ingatan kepalotak aku spy bnyk2 bersabar dgn budak2 ni. pasal mak aku dulu musti banyak tahan ngan kitorang sblm membelasah kitorang dulu.. hahaaa.. fadan muka aku...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

huah huah huah....

senakal2 aku tk pnah plak kena lempang dgn bpk aku...

w'pun bpk aku tu mmng trknal dgn kebaranannyer dklngn pnduduk rmh aku sndiri...

mngkin sbb aku anak ksygn dia kot... hah hah hah...

tp dgn mak aku, biasa... tkder warning pnyer, dia trus bagi apapa yg patut... hah hah hah... pdn muka aku sndiri...

waktu jd bebudak, waktu yg paling best la aku rs....

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

tu laaa .... budak budak seme nakal ... termasuklah yg menaip niii ...

namanya pokok seme dipanjat ... pokok belimbing besi.. sampaikan belimbing buluh pon aku panjat ..

pokok kelapa? panjat jugak ... tapi yag ada takok takok jer laaa ... maklom laaa .. dara sunti .. kih kih kih ..

pokok jambu batu ... hah .... pokok jambu bertih (jambu kecik kecik kaler merah tapi agak masam ...)

pokok cikut .. pokok rambutan ... seme aku panjat .. pokok duuuuriaan pon aku panjat 9pokok durian kawen)

ceme .. pokok getah aku x panjat .... apa ke bende nak manjat ... buang mase .. sbb buah getah tokleh mkn ...

 

kene rotan? hehehehe ... ada la jugak .. wolo pong aku anak tunggall ...

kene bantai ngan kayu getah ... pernah jugak .. pasal berkubang kat anak sungai yg orang kate ade buaye ...

(tu masa aku ikut mak bapak aku kat estet lama kat gelang patah .. 4 bulan jer... kemedian aku dihantar balik semula ke kg arwah nenek atuk aku ...)

kolo cubit mengetam mengudang mmengikan ..hah .. kat peha .. selalu la mak aku punye produk tuu ... kolo x rasa memang x sahh ....

 

main kejar kejar (dulu jaman aku .. main JADI JADI ) .... sepe kene cuit kene kejar orang ,.,..

yang tuu ... main kat atas pokok rambutan kawen .. melompat bergayut ... sebijik cam cik CIPANN ... zii ... ngehehehe ..

paling aku suke berkubang dalam parit yang berlumpur taim musim ujan kat kg atukk akuu ...

wahhh ,.. menjadikkk aku punye degil dan nakalll ... arwah nenek n atuk aku ... x penah naik tangan kat aku

sebab aku cucu sulong kesayangaannnn ....biggrinbiggrinbiggrin

main ujann ... jgn cakap ...

 

tu lom nak aku usik budak2 sekolahhh ...

dulu sekulah kg kampung ... dekat 5 kilometer beb (dekat 2 batu) pg sekulah .... dari umah atuk aku kat nunnnn kat DARAT (uLU)

sekulah rendah masa tuu ... nunnnnn .. kata laut ...(hilir kampung  sebelah) ... berjalan ler kami .. membetis orag sana kata ...

cselalu kami short cut .. lalu kebun kelapa .. semak samun ... ladang nenas ... (kolo nenas masaj tuu ... main kebak je .. empas kat pokok kelapa ... aaa gigit ngap ngap ...)

 

pernah ler .. ari khamis .. malas nak sekulah agama (masuk jam 3.00 blik jam 5,00 ptg) ... so jam 12.30 mase tu .. da balik

bukan teros balik pon .... aaa yang nie aku buat sitcom kat bawah ... okeh .... biggrinbiggrin

 

 

 

 

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

TAJUK:  NAKAL SI BADDA JAMAN SEKULAH RENDAH

 

mase tuu .. umor aku 12 taun .. sekulah pagi darjah 6 .. seulah petang (sekulah agama) darjah 4 ...

member baik aku .. nama awa ... sekulah aku kat Kg sebelah (aku namakan kg B) .. kg atuk aku kampung A ... nun umah kat sebelah DARAT (ULU)

abis hujung kampung sebelah LAUT (sebalah Hilir) ... kemedian menapak lagik ke belah LAUT (HILIR kg B) .. baru sampai sekulah aku ...

kolo sekarang dikur ngan tali tape ... adalah 2 batu .. atau 5 km sekarang niii ...

masa tu johor pon cuti jumaat sabtu ....

tapi short cut .. buleh .. lebih dekat ... tapi kene lalu kebun... berapa kebun masa tu .. siap seberang satu kampoung lagikk baru buleh sampai sekulah ..

kebun kelapa ... buleh tembuslaa .. belakang umah nenek aku ... kolo awa pon .. buleh jugak tembus belakang umah dia .. kg C ...

dah nama kebun ... ada la yg bersih .. siap tanam nanas .. siap tanam pokok kacang .. siap tanam pokok tomato ... macam macam la tanaman kontan nii

dannnn .. adde jugaklaaa .. tanaman kontan lain yag lebih femes dan x payah susah susah tanammm .... lalang dan pokok resam.... senduduk pon ada ... ngehehehe

 

 

 

pada satu ari ... aku ... awa ..(budak kg sebelah aku namakan KGg C) ... lagi jaugh dari umah atuk aku ... hamdan ... pon dari kg C ..

Midah ... satu kg aku (midah ni mak sedara aku belah nenek tapi umor sama ngan aku) .. so pakat2 malas la pulakkk nak sekulah agama petang tuu

sekulah pagi abis 12.30 jaman tuu .. petang masuk semula jam 3.00 sampai 5.00 ptg ... so jaman aku kolo budak ponting setiap khamis nii memang ramai ..

so .. wolopon cikgu agama dah pesan masa ari rabu tuu ... sapa ponteng ari khamis ... memang kene denda ... eeehhhhh ... apa kami takut ...

degil laaa katakan ... lagik pon .. konon konon murid paling seniorr .. (paling tua) so ... ape takut ngan pesan cikgu ...

 

AKU : wa .. malas la ptg nie nak naek sekulah petang (sekolah petang = sekolah agama .. tu bahasa kami mase tu laa)

AWA : aku pon ... malas pulakk ...

HAMDAN : aku pon malas jugak

MIDAH: ehhh .. semalam kan cikgu cakap ... jgan ponteng .. nanti kene denda

AKU : elehhh ... dia mana tauu ... apa takut kene denda .. denda laahhh .. (ewahh smbong betol aku mase tu .. jahattt ..)

AWA N HAMDAN : mmm .. (sambel angguk angguk kepala ... setuju la tuu .. lebigk besarr la kepala aku .. ngahahahaha)

 

maka .... kami berjalan la balik lalu kebun keban segalakk .... taim sampai satu area ... kebun yang tanaman kontannya amat mudah tuu

lalang meninggi dari kami .. pokok senduduknya .. pokok resamnya lagik .... adalah satu jalur tanah (agak agak sekarang 4 ekor kot) ...

jalan laluan ke kebun sebelah tuu ... betol betol melalui kebun semak samun dah macam belukar kecit ... pokok keplapa nunn tingggi nampak buah dua tiga bijik jerr

yg x de buah pong ade ... maklom laa .. baja anah di makan di kongsi sama ngan pokok tanaman kontan asli tuu ...

 

sampaila penjuru semak belukar nii .. kami dengar ada kumpulan budak2 yang berlawanan arah dengan kami ... menuju ke sekulah ...

sebelum tu ... sebelum balik kami layan main JADI JADI (KEJAR-KEJAR) atas pokok rambutan .. tu kepenatan ... malas nk sekulah agama ..

so ... nie dialog kami ..

 

HAMDAN: da ... wa ... jom kita sakat budak budak niii ..

AKU DAN AWA : nak sakat cam na (srentak kami berkata)

HAMDAN: kita jadik rimau laaaa (rimau = harimau)

AKU: iskk .. nko nie Dan ... x baik cam tuu .. nie kebun tauuu ...

AWA: aaa laaa ... x baik laaa ...

MIDAH: aku x nak campur .. aku nak g sekulah ... aku balik dulu la ... (Midah pon belah tinggalkan kami)

HAMDAN: jomlaaa .. budak budak tu da dekat daaaa .... (dengar suara budak budak dari jauh)

 

maka kami bertiga pong masuklaaa dalam semakkk ... semunyikaan diri ... sebaik sahaja bebudak tu lalu ... kami ponnn

HAMDAN/AWA/AKU : aummmmmmmm .... aummmmm ... aummmm ... (efek bunyik rimau jadiannn ..0 hehehehehehe)

Budak-budak sekulah :  ehhh ...... cube nkorang dengaaa ... bunyik apa tuuuu ...????

HAMDAN/AWA.AKU : aummmmmm ... aummmmm ... aummmm .... (lagik kuat efek suaara kamii .....)

Budak-budak sekulah: rimauuuuuuu ................... waaaaaa ........(bunyik tapak kaki berderap derap .... berlari ke arah kebun seterusnya menghala jalan ke sekulah)

 

HAMDAN/AWA/.KAMI: kah kah kah kahhhh ... (ketawa macam nak pecah perottt ...)

 

ari ahad jam 3.00 petang minggu berikutnya  ... bermulalah terjedi .... kat kami bertiga ..

 

UZATAD: walaikumusalam ...

selepas murid murid darjah 4 memberi salam termasuk aku dan awa dan hamdan ...

UZTAD; ari nie sebelom cikgu mulakan kelas ... cikgu nak tanya .. khamis lepas sapa x masuk darjah (jaman tu .. x pakai nama kelas .. tapi darjah)

kami yang `baik' la sesangattt nii ... mendiam dan mengecutkan diriii ... abisss laaaa ... dalam ati aku berkata ...

UZTAD: yang x datang pon x nak ngaku...?

             atau cikgu nak panggil nama kamu sorang sorang ....

kami bertiga tunduk semua ... kecuttttt ....

UZTAD: Badda .... Hamdan ... Awa .... bangunnn ...(suara cikgu sudah mule meninggi ... cam guruh jer aku dengor) abislaaa

             mari ke depannn .... berdiri depandarjah nie ... biar semua murid tengukk kamu ..

maka ..... kami dengan lemah longlai dan aku rasa .. macam anah nuee lembutttttt jerrrr ... cikgu tau ke? cikgu tau ke?

 

UZTAD: aaaa ... nie laaa kalau kamu nak kenalll ... inilah dia ... rimau rimau betina dan rimau jantan

            yang mengaummmm kat semak kebun wak ABCD ari khamis lepas ...

            aaa ... apa tunduk tunduk ..... pandanglah kawan kawan kamu semua ..... rimau mana tau malu...

             maka cikgu pon mendongakkan kepala kepala kami supaya tnguk kawan kawan kami ..

 

aku tngukkk .. Midah tundukkkk jer.... cisss ... x gune punya kawannn ... sampai ati pecahkan telor telor tembelang kami .. busukkkknyer kamiii ///

 

awa hamdan dan akuuu ... berdiri ler lelama kat depan darjah tu untuk masa cikgu.uztad tu mengajar ....

 

dan daan dan .. aku pon malas nak kawan ngan Midahh ... x gune punya sedara ... x guna punye kawannn .....

naseb baik ler masa tu dah akhir akhir penggal .. jadik x ler malu dan kemalu maluan aku berpanjangan ...

 

aaa tu la kisahnya .. dah berpuluh puluh taunnn ... aku x dapat lupa terajedi kamii ...

 

aa.. apa? nakal? biasa laaa ... budak kampung ... kampung ulu lagikkk ...

 

 

 

 

 

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

kisah nakal freedom....

cite pasal nakal ni....aku teringat satu kisah ni yg buat aku insaf dari menjadi budak nakal .... dan semenjak dari tu aku lebih berdiam diri n mendengar kata

ade satu malam tu tengah aku kemas seluar n baju...dtg adik pompan aku kacau n sepahkan...aku dgn secara sepontan telah capai satu seluar pendek dan libas ke arah adik aku....

nak di jadikan kes seluar yg aku libas ke arah adik aku tu ade tali pengikat pinggag...n tali tu dah terkena mata dia....dah bengkak mata adik aku...

dapat tahu kata bapak aku....abis teruk aku kena belasah...dan pada pengakhiran sesi belasah tu...aku hampir hampir di parang....nasib baik ade mak aku....


__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

ade satu lagi cerita....ade sekali aku tengah makan buah rambutan...sedap sedap makan terlintas dia kepala idea nak kopek buah rambutan tu tanpa mengigit kulitnya....kita guna pisau...masa tu aku guna pisau lipat yg dulu harganya sepoluh sen satu....

senang sbb tak payah gigit kulit....dtg adik aku nampak aku buang kulit pakai pisau ...dia pun nak cuba juga....dah berebut....bila dah berebut pisau tau saja la bahaya dia....tarik punya tarik...zassss ambik ko...terbelah jari...sampai sekarang ade kesan lagi....nasib baik jari aku....klu jari adik aku....mati aku kena belasah...

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

hahaa.. citer pasal nakal memasing memang tak abis..

bila dah tua2 bangka ni mengenang balik kenakalan zaman bebudak raa nk melempang diri sendiri.. hahaaa..

aku dulu slalu join geng adik aku.. aku tak rajim merayap jauh2. tak de kawan pun kecik2 dulu. tak de lak aku nak merayap gi umah kawan sekolah. aku tak reti.

tapi kengkawan aku cuma ada 2 geng ni. geng 1 ngan kakak aku, sepupu merangkap anak susuan mak aku a.k.a anak angkat mak ayah aku, kakak pada jiran aku... aku ngan kakak aku ni beza setaun, sepupu aku ni tengah2. kakak jiran aku ni tua setaun dari kakak aku.

geng 2 pulak dianggotai oleh adik jantan aku 2 orang, jiran aku yg sekarang ni dh mencapai cita2 kitorang kecit2 dulu nak jadi asyekar, tapi beliau ni join navy, sekali sekala ngan abang dia tua tiga taun dari kakak aku.

kalo geng ngan kakak aku selalunye main game girlie2 ni. tapi aku geli nak main masak2 selalu. tak best pasal tak pakai brg real. ade ke nak maak tapi periuk kuali pakai daun yg cm mangkuk tu tah hape nama aku tak tau. daun dia memang betul2 melengkung cam buleh buat mangkuk. yg besar jadi periuk, yg besa2 agak2 tak melengkung sgt jadi kuali, yg kecit2 sket jadi pinggan mangkuk. senduk sudu sume pakai ranting. tak de advanture langsung.

tak pun geng diorang main mak2.. ada ka??? main anak patung. aku alergik ngan anak patung ni nak2 yg jenis mata kelip2 tu. kalo malam2 kakak aku bawak naik katil aku campak balik keluar bilik. hahaaa... kalo tak malam pun tak hingin aku nak dekat2, cam antu je aku nengok. last2 aku selotep mata dia tak bagi terbukak. wakakaaa...

kalo ngan geng jiran aku ni selau main boyish la.. polis sentri, main tembak2. kadang geng 1 aku pun join pasal kitorang buat senapang / pistol. kdg2 kitorang menjahanmkan papan kayu ayah aku siap mengetam bagai, kdg2 pkai kayu ubi je. kadang2 pakai batang pisang atau batang keladi. macam2 jenis la kitorg buat. ada yg pakai peluru. peluru tu pakai bijik saga atau batu bijik mata kucing atau kertas gintil2 jadi bola kecik2.

kalo dah merge dua2 geng ni kdg2 main kawen2. haaa.. yg ni aku sukeeeee.. eee. kecit2 dah gatalll. kengkadang main la mainan kampung sume cm wak badda bambam la kan.. panjat pokok, pokok manggis, rambai, rambutan, pokok getah pun aku panjat. ape kejadahnye entah. tapi kalo pokok yg tinggi 2 tu panjat pandai turun tak pandai. hahahaaa.. selalu kena gelak ngan geng2 aku. kadang2 sama2 lastik biawak.. hahahaa.. jahatnye kitorg.

berkubang sg tak payah ckp la, kalo dh kuar tu lepas asar, dekat2 nk magrib baru balik. tu pun mak aku dah terjerit dari rumah panggil balik. kadang2 siap perambat dgn hadiah bertempiaran masing2 lari. sib baik sg dgn umah tak smpai 10 meter pun.

paling best taim main baling selipar / tin, atau main jadi2 cam wak la. tapi kalo kitorang kalo taknak jadi agak2 org yg kejar tu dh nk dpt tangkap terus duduk sblm dia sentuh. pas tu geng lain yg tgh lari2 tu kalo dpt touch balik dh buleh berlari sebebasnye balik. selalu main 2 team la kalo cam ni. kalo yg cam wak cakap tu sorang kejar yg lain lari slmtkn diri.

kdg2 aku rasa nk ajar anak aku buat pistol btg keladi ke btg pisang ke pasal tak bhy. mcm2 design buleh buat. lagipun syiokkk main dia. nk je aku ajar buat helikopter. tapi sib baik putrajaya ni dh bukan ladang lagi. kalo tak pensan atok opah nengok cucu2 dia yg ni pe'el lain sket dr yg lain. ada gak game2 santai aku bebudak dulu aku ajar anak2 aku. pas tu sepupu sepapat belah patner aku sumer ikut. hahaha.. ada gak follower anak aku ni.

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Senior Member

Status: Offline
Posts: 252
Date:

seronok la cite geng ni semua..

sha teringat zaman kecik2 dulu sama arwah ibu..sebab sha ni anak tunggul( tunggal) sha penakut dan pemalu..

bila arwah ibu bawak sha main ..sha mesti nak pgang tangan ibu.sampaila ade sorang anak jiran ni suka panggil2 sha tapi dia pelat so die panggil sha ni chaca..hehe..namanye awin..lepas tu sha dah jadi rapat dengan awin ni..pegi sana sini pon berkepit2..haha walaupon kami ni girls..tapi main kawin2 tau haha..selalu sha jd pengantin pmpuan ..awin selalu nak jd pengantin llaki..kalau main masak2 pon same.. sha jadi ibu..awin jadi ayah haha..

satu hari tu sha ngan awin ni main la kat depan rumah..main pondok 2..daun pokok bunga ibu jadi mangsa..bunga sume togeii..haha main tumbuk2 bunga..yang jadi masalahnya ntah apela daun yang kitorang main..siap sapu kat muka masing masing..sejam kemudian due2 muka jadi bengkak haha hidung dala xmancung..hampir hilang da..dengan pedihnya...

haha dua2 melalak..xhengat..kelam kabut ibu start kereta bawak kitorang pegi klinik..terketar2 tngan arwah ibu pulas stereng..sambil bawak kete sambil pujuk sha ..haha..seminggu jugakla bengkak nak surut..nasib baik xbengkak sampai ke besa kalo x naye..hehe..

tapi kesian kat awin kene piat tinge ngan mak dia..pasal ajak sha main bukan2..haha padahal same2 je main kot..

tapi umur ibu sha xpanjang..sha pun xder adik selain dari adik tiri damia.bila da besar sikit sha dah duduk kampung..main dengan budak2 kampung jela nek beskal.. sume main sungai hehe..tapi arwah tok wan ni straight sikit..itu xboleh ini xboleh..sha bnyak habiskan masa ngan maksu jela...so sha xdapat rase perasaan adik beradik ramai..kalau ramai mesti seronok kan? macam cik cekodok..mesti meriah..

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 130
Date:

Hehe..gelak sorang akak membace keletah dak cenkodok,dak badda, dak predem,dak ketupat ngn dak sasha ni..

nampak beno nakal ngn otak ligat kaourang yek...
akak jugak bertomakninah baik nyer..sopan santun je budi pekerti mulie... hehe...

Nak nasi ayammm??? Rini ade promosi...beli nasik dapat ayamm haha...

__________________

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

ye beli nasik dapat ayam.. hahaaa..

teringat citer arwah pakmentua kakak ngananak dia.. ngeh ngeh ngeh... (gelak dulu..)

kakak ipar kepada kakak ni dok umah asing2 ngan mak abah dia. arwah abah dia ada bela ayam. selalu kalo nasik lauk pauk tak abis jadi santapan kelas pertama ayam2 tu la.

one day kakak ipar ni dtg umah mk dia bawak la anak2 sume. saje2 nk abihkan beras mak dia makan2 lunch kat situ. tapi sampai2 je dia dah cakap kat mak mentua kakak ni dia ada bawak nasi ayam (nasik untuk ayam), arwahnye dengar tapi buat tak kesah je la.

sampai masa nak lunch tu arwah dok terjenguk2... tercarik2 atas meja... terpacullah pertanyaan.. "mana nasik ayam?"

"nasik ayam apo pulak ni? bilo maso sa masak nasik ayam nasik puteh tu jo ado haa".. keluarga mentua kakak ni orang nogori, ok?

"laaahaiii.. yg along bawak tadi laaa.."

terburai gelak kakak ipar a.k.a along ni. "bah, to oghang bawak nasik nak bagi ayam, bukan naksi ayam nak makan tengahari.."

wakakaaaa.... cian arwah tu, kempunan nak makan nasik ayam tengahari tu. tapi lepeh2 tu pueh dah diorang melantak macam2 nasik, asyikk dok makan kat luar yooo...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Senior Member

Status: Offline
Posts: 130
Date:

Hehe...sian arwah pk mentua kakak ko cengkodok..pastu dpt x merase nasik ayam lepas tu??

Ate..lenkali ckp nye betul2 nasi ayam bermadu aatau nasik nk bagi aym nmakann haha cakap bio terang...

Err xder ke yang nak beli nasi ayam akak kntin ni...hok alohhh...

__________________

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

macam macam kisah time kita orang budak2 ekk ...

g preedem ... pehhhh ... siang nak kene parang lagik ....

tu musti adik kesayangan ayah nko kan kan kan ...

yg nko pulakk .. apasal laaa nak berebot ngan adikkk ... atoiiiiii ....

 

cekodok ... ehhh silapp .. cengkatak (best pe nama niii biggrin)

... pehhhh ... lasak benor nko  yeakk  .. ngalahkan lelakiiikk  ...

kolompistol batang keladi ... x de lerr ... batang keladi gatal ...

kami pakai pelepah pisanggg ......

pelluru gune buah kelellek .. kolo nko rang tau buah kelelekk .. tau laa ...

kat kg aku ade .. bentuk cam buah berangan .. .. muda kaler ijau .. masak kaler merah ...

kol x pong pakai buah merantiiii .... ngehehehe .....

 

pasal berkubang niii .... kolo kat kg aku .. parit memang berlumporr .. sungai x de ..

so .. mandi kat parit yang buat sempadan antara kebun kelapa arwah atuk ngan kebun kelapa jiran sebelah ...

silap silap .. ade beluttt ... (jenis tanah gambut itam .. air pong macam air teh ...)..

kat kg atuk aku nieee ... ade pontianakkk .. ngehehehehe ... pkok kelapa yang kene paku pong ade masa tuu .. ngeeeeeee ....

 

adinda sasa akira kira ... rugi la nko... x main jadi jadi .. x manjat pokok .. x kubang parit ..

(ade mase .. aku manjat pokok belimbing besi ... sambel makan buah belimbing .. menyanyi ler kuat kuat

dengan suara yang macam buluh betong nii ... x merdu langsonggg ... tu abis buah belimbing berguguran dengar suare akuu .. keh keh keh ...)

 

adinda akak kantin ... nko pulak cam ne?

musti ler gadis pingitan yng cun lagik supan santun

duk simpuh kat rumah .. ngadap dapor jer laa tuuu .....biggrin

 

nasikk ayam? aku x berape layan nasik ayam niii..

kecuali ... nasik ayam yang betul betul sepesel ...

kolo anak2 aku . suke laaaaaa ....

kolo malas masak jerrkkk .... belik nasik ayam taim tengahari ....biggrinbiggrinbiggrin

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

sudah semestinya badar....adik aku ni kira anak kesayangan bapak aku...anak perempuan pertama....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

owhhh ... itu laaa .... kesian jugak la nko ehhh ...

tu aku rase yang membuatkan nko jadik pendiammm ....

dan jauh disudut ati nko ... kesal x sudah belasah adik cam tu ..

dan ... terasa kat jiwa nurani nko nuuuunnnn jauh kat sudut ...

`sampai ati abah nko belasah sampai nak memarang nko' ... (sayu aku membace nye .. )

 

(psttt ... preedeng .. aku rasa dadkat 10 bulan jugak kan arwah mak nko pergi meninggalkan dunia yang fana ini ..

errrr ... abah no jadik akwen ke lepas arwah mak nko 40 ari tu ari..? sori laaa ... aku bisik bisik kat sini ..'

harap nko x marah .... sebab ... nko pernah bukak posting pasal niii ... malas nak PM nko ....

anggap jerk soklan aku nie soklan cepu mas ... err ... jgn bagik tau orang ehh ...)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Senior Member

Status: Offline
Posts: 130
Date:

Wak baddar..haha..percaye ke akak kentin ni pemalu jek gitu..haha..memang xla kan


Zaman kecik paling extravaganza lasaknyer..pernah nak bakar umah tau..haha..mase tu..arwah abah ade bli sofa..bile da lame tukar kursi rotan..mase tu hebat dah tu ..update da tu...so sofa buruk tu arwah ltak bawah rumah ..tau jela sofa lame dalam die ade mcm jerami...xmcm sekarang..mase tu akak kentin ngn adik pempuan main masak2..nak lg thrill main manci s habaq hang..


Hai gatai2 pg cucuh kt jerami sofa tu..mule2 naik api tu kecik je..kami gelak2 ..cucuh lg kt tempat lain..nah besar pulak jd apinyee..
Berlari arwah capai kami 2 beradik kelek kat ketiak kiri ngn kanan..pegi bawak lari..pastu berlari bawah rumah kluarkan sofa yang marak dengan api tu kluar..hitam jadinye bawah rumah..hampir nk tebako jugakla..hhehe..nasib baik arwah xmarah...
Cume die geleng pale je..arwah abah ni penyayang orangnya..mak je yg mulut riuh


Ha..satu lg..dengan adik lelaki n pempuan tu jugak..mase tu arwah abah nak buat kolam ikan..so sewela bulldozer korek tanah..kat area ade mate air tu. Akak kentin mase tu eksaited gilela..dah korek tu kami main kt kawasan yang baru nak naik air tu..main selut2..pastu..kakak jerkah..oit main lelame ye..nnti naik lintah baru tau..kami 3 bradik bangun gelakkan kakak..ckap die xbranila hae..last adik prempuan tu snyap..pandang muka akak kentin..die ckp mm geli2 dlm seluar..pastu akak londehla seluar die (jgn pk lucah ek)..nah ko! lintah besar itam tgh nk naik kt tuuut die..wa...mnjerit kitorangg..adik muke da pucat..mujur adik lelaki ambik batang ubi kayu pg buang... naik rumah adik nangis cite kt mak..sume kene cubit kt pehe mase tu temaduk la kakak yg tengok je pon keh keh..(besyukur tau kite xduk kt sweden ek)

eiii pastu smpai sudah geli nk masuk kolam ikan or tgok lintah

Haha..sopan x kite wak badda..hehe..



-- Edited by akak canteen on Friday 21st of February 2014 06:54:11 AM

__________________

Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan. 
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan. 
Ambillah waktu untuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikan Tuhan.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

baddar
(pssst baddar aku pun nak berbisik kat ko ni)
Al Fatihah utk arwah...sebenarnya bapak aku dah kawen dah...masuk hari ni dah seminggu la dia kawen....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

aaa ... tu laaa g preedeng .... aku tersedak sedakk ... tetiba hingat yg nko naik hangin tuu

kubur arwah merah lagi (x silap blom lepas `hari' yng 40 tuuu ... dan `sibuk' sibuk' )

 

(psttt ..... aku bisik bisik lagik nii ...

awahh .. abah nko terer laaa ... beru seminggu kawen ...

cam adik aku jer... kira baru dua minggu kawen ...

agak .. lepas g majlis adik aku tuu .... nko buat majlis jugak laaa ehh ..

dapat org mane? anak dara ke? .. isk isk iskk ....

kira nko `untang' jugak laaa ... dapat `emak' baru ... wink..)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

aku nak bisik lagi ni....
kira seminggu lepas majlis adik ko majlis bapak aku plak...majlis meriah kat belah pompan...kat belah kitaorang kita buat kenduri arwah je....
bapak aku dapat bini muda anak dara umur baya aku...tua setahun dari aku....tapi sori la aku nak iktiraf dia mak aku...dan jgn harap aku nak panggil gelaran mak tu kat dia...aku rela berdiam diri....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

wahhhh .... (owhhh ... nko bisik bisik eh .. aku pon bisik bisik jugak nii .. jgan bagik tau diarang yer ..)

kire terer jugak la ayah nko ... baye nko lagik?

berapa umor? 34 yer? wahhhh .... anak dara lagik gituuu ...

meriah majlis belah pempuan? wahh .. tentu bersanding kott..berape umor ayah nko tu? 59? 60?

 

x pe laaa ... x wajib nko panggil dia mak ... tapi dia udah mahram nko ...

lagik pon dia muder ... kolo panggil makcik pon okeh ... atau mak uda (biggrin) ...

x pe laaa g preedem ... dah jodoh ayah nko ...

bagos jugak dia dapat `bini' muda ... mudah mudahan dia jaga ayah nko serba serbi ... (jgan jaga arta jer udah ...)

sekurang kurang ada la jugak ayah nko tu peneman ... basuh baju masak makan pakai seme ,. terjaga dan terpulihara ...

kolo dapat baya baya ayah nko kang .... bukan `bini' dia jaga dia ... kang dia jaga `bini' dia ... lagik susah ...

 

setiap sesuatu ada la hikmah dan kebaikannnya .... Insya Allah ...'

cuma kita jer manusia biasa nie yang x tahu ....

kan kan kan .....



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

kan kan kan....biar je la...tapi jgn kacau aku udah la....
dah la malas nak cite lagi nnt kata aku jaja cerita pasal bapak aku....
biar la dia nak buat ape pun....

baddar...umur aku baru 31 la....belum sampai 33 @34 lagi

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

badda2 wrote:

wahhhh .... (owhhh ... nko bisik bisik eh .. aku pon bisik bisik jugak nii .. jgan bagik tau diarang yer ..)

kire terer jugak la ayah nko ... baye nko lagik?

berapa umor? 34 yer? wahhhh .... anak dara lagik gituuu ...

meriah majlis belah pempuan? wahh .. tentu bersanding kott..berape umor ayah nko tu? 59? 60?

 

x pe laaa ... x wajib nko panggil dia mak ... tapi dia udah mahram nko ...

lagik pon dia muder ... kolo panggil makcik pon okeh ... atau mak uda (biggrin) ...

x pe laaa g preedem ... dah jodoh ayah nko ...

bagos jugak dia dapat `bini' muda ... mudah mudahan dia jaga ayah nko serba serbi ... (jgan jaga arta jer udah ...)

sekurang kurang ada la jugak ayah nko tu peneman ... basuh baju masak makan pakai seme ,. terjaga dan terpulihara ...

kolo dapat baya baya ayah nko kang .... bukan `bini' dia jaga dia ... kang dia jaga `bini' dia ... lagik susah ...

 

setiap sesuatu ada la hikmah dan kebaikannnya .... Insya Allah ...'

cuma kita jer manusia biasa nie yang x tahu ....

kan kan kan .....


 

Betul sungguh kata2 bernas wak Badda ni.

Kalau dia jaga harta pun, memang patut pun, kan seorang isteri memang kena jaga harta suami..

Selalunya bila ayah atau mak, yg tinggal sorang2, anak2 pun dah besar, kalau nak kahwin, anak2 tak setuju. Kalau bagi aku, baik kahwin, nanti ada jugak yg menjaganya. Anak2 nak jaga, sampai bila, sendiri pun ada keluarga nak jaga.

Sedangkan org muda pun rasa sunyi kalau takde pasangan, org2 tua dah tentu rasa lebih lagi. 

Kalau sakit ada jugak yg jaga, harap anak, nanti yg adik suruh along, yg along suruh angah, yg angah suruh adik sebab masing2 dah ada hidup sendiri. 

Cuma mungkin nko Freedom tak suka sebab ayah nko tu nak kahwin cepat sangat lepas arwah ibu takde kot..

Bersangka baik ajalah.wink



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

aaaa... aku buat2 tak dengar uah la ye...

korang ni bisik2 pi la jauh2, ni kat sebelah telinga aku jer..

doakan je la yg baik2 utk diorang peedem. dah jodoh ayah enko. kalo korang cuba cm ne pun halang, kalo dah kehendak Dia nak diorang kawin, kawin jugak diorang cam ne cara sekalipun.



eh.. ko carap jari ko putus? betul2 puts ke hampir2 putus? korang ni... ish.. ish.. ishh... awat la pi rebut pisau tu.


dulu2 aku kije kat klinik, ada sekali tu datang 2 orang ni, laki ngan pompuan. yg pompuan tu lengan dia berdarah2, banyak giler. terus aku anto dia pi masuk bilik kecemasan terus.

aku ingat diorang eksedien, dah sudah tu baru tau pompuan tu berdarah2 lengan kena pisau. bukan eksiden terkena tak sengaja ke apa. memang saje carik pasal.


banyak2 bende lainyg x bahaya budak berdua tu buleh pulak main hulur2 pisau, nak test ilmu kebal ke hape. saje, nak adventure.. diorang cakap.sudahnye aku cakap kat diorang. apsal tak main parang je terus? kan lagi adventure.. sengeh je diorang...


tu la namanya tak de sakit carik penyakit...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

bebudak la cekodok...ms tu aku cuma tak nak adik aku nnt luka tapi akhirnya aku yg kena....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel

1 2  >  Last»  | Page of 2  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard