Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: SIAPA TAHU LAGENDA DAN MISTIK PISANG RAJA UDANG?


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:
SIAPA TAHU LAGENDA DAN MISTIK PISANG RAJA UDANG?


 inilah pisang raja udang yang menjadi pantang larang masyarakat dan dilarang memakannya kerana menurut lagenda, roh jelmaan pohon pisang raja udang ini telah menolong seorang Putera Raja yang tercedera dalam medan peperangan . . .

Pada suatu masa silam sering berlaku peperangan untuk merebut kuasa dan meluaskan tanah jajahan. Mengikut ceritanya dalam satu peperangan serorang Putera Raja cedera parah dan berjaya menyelamatkan diri daripada musuhnya.

Putera Raja itu bersembunyi di sebuah hutan dan berteduh di bawah sepohon pisang. Oleh kerana lukanya yang parah Putera Raja itu pun jatuh pengsan.

Apabila Putera Raja itu sedar, baginda dapati lukanya telah dirawat oleh seorang gadis. Putera Raja itu berterima kasih kepadanya kemudian pulang ke istananya.

Putera Raja itu dimaklumkan bahawa gadis itu adalah roh jelmaan pohon pisang raja udang itu. Bila Putera Raja itu kembali ke pohon itu didapati pohon itu berbuahkan pisang berwarna merah kesan daripada darahnya.

 

pisang5.jpg

 

 

Oleh kerana terhutang budi, Putera Raja itu mengisytiharkan kepada rakyatnya bahawa mereka tidak dibenarkan memakan pisang raja udang atau menebang pohonnya !!

 

 

INI PULAK KOMEN YANG DITINGGALKAN PEMBACA BLOG NI

 

Untitled.jpg

 

 

so...kat sini reza nak tanya...betul ke ada lagenda nya...ada tak otai2 kat sini pernah dengar atau tau pasal ni...saja je nak tau...
( kalau setakat nk cakap syirik percaya apa semua tu...memang semua dah tau....cuma nak tau kalau ada sesiapa pernah dengar pasal lagendanya itu...)



Attachments
__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

alamak aku tak penah dengarla plak pasal pisang merah ni....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

tulah pasal...

kalau google..memang macam2 kisah keluar pasal pisang ni...

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 864
Date:

ehh..xpenah tahu pom...
xpenah tgok pom pisang segini rupe..
wahh.......
ohsemm..!!

__________________

I'd RaTheR wasTe My LiFe pReTeNdiNg !

ThaN havE To FoRGeT you FoR oNe WhoLe MiNute !!

gaara.gif                



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

ko tgk garaa...ada budak tu reply yang famli die turut tak boleh mkn ikan tapah

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 864
Date:

ikan tapah tu ikan nape lakk?

__________________

I'd RaTheR wasTe My LiFe pReTeNdiNg !

ThaN havE To FoRGeT you FoR oNe WhoLe MiNute !!

gaara.gif                



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

huarghhhhh...

lebih kurang macam kes ikan patin ang la gara oiii

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

aku memang pantang makan benda2 mcm nih..

xtau la..

ape2 makanan pun...semua pantang...

pantang makan..mesti habis..

haha..

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 864
Date:

OUHH...
MANELA HAKU TAW AREZA WEHHH...
HAKU X TAW IKAN PLEK2 NIE HAAA
NK MKN JAUH SKALI...
IKAN HARUAN,PATIN,KELI,IKAN2 BESO AK XMKN..
KECUALI SIAKAP..
PEBERET AK IKAN SELAR,SELAYANG N CECARU A.K.A IKAN JAKET

__________________

I'd RaTheR wasTe My LiFe pReTeNdiNg !

ThaN havE To FoRGeT you FoR oNe WhoLe MiNute !!

gaara.gif                



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

Burung raja udang haku tau laa..

Pisang raja udang first time nampak..

..............

Hey, nasib baik jelmaan roh pokok pisang raja udang yg selamatkan raja, rare pisang ni..

Kalau jelmaan roh pokok pisang nangka atau pisang nipah atau pisang tanduk atau pisang boyan yg selamatkan raja, kan kesian keturunan raja dgn penduduk negeri tu..

Nasib takde raja2 zaman dulu yg cedera berteduh bawah pokok durian atau rambutan..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Senior Member

Status: Offline
Posts: 342
Date:

Owh, Sa pernah nampak pisang raja udang ni...
tapi x beli sebab x pernah pisang ni sampai dekat rumah...


__________________

It's better to let it unknown...



Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

org baru tau pasal ni pas baca citer ni. rupe pisang ni pun baru 1st time.

tapi an, org pun ada pantang gak. x leh makan jambu batu..

pasalnye....

mesti x cukup sebijik.. nak lagi. ni pun tengah ngadap ni.. hahaa..

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

hahahaha tulah masalahnya....

kita pun tak tau..tak pernh pulak mak buat pengat kat rumah...adoiii

bila tnya..dia kata..sebelah ibu (jawa) memang arwah atuk tak bagi makan...

sebelah ayah (bugis) pun memang pantang..aiiihh...baru la ni tau....ibu ngn ayh no komen je

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

GaaRa wrote:

OUHH...
MANELA HAKU TAW AREZA WEHHH...
HAKU X TAW IKAN PLEK2 NIE HAAA
NK MKN JAUH SKALI...
IKAN HARUAN,PATIN,KELI,IKAN2 BESO AK XMKN..
KECUALI SIAKAP..
PEBERET AK IKAN SELAR,SELAYANG N CECARU A.K.A IKAN JAKET


ish ish ish jimat nyer ko ni tak makan ikan besar2

klu mcm tu aku bagi ko makan ikan bilis je la



__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

hahahah predom....gara bukan kucing la..hahahahah >.

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 864
Date:

KUCING HAKU POM MKN BISKUT KO TAW X PREDOM !!

IKAN BILIS KO BG KAT HAKU..HAMPEH TOL..

REJEK JD TOK LAKI

__________________

I'd RaTheR wasTe My LiFe pReTeNdiNg !

ThaN havE To FoRGeT you FoR oNe WhoLe MiNute !!

gaara.gif                



Super Member

Status: Offline
Posts: 660
Date:

owh pisang nie...aku taw..tp ssh nk ckp...kisah aku sme mcm mutiarazul kifli tu..sumpahan nnk moyang..
tah aku x ambk port sgt bab2 tu...lantak la sana...yg aku taw keturunan aku x ley mkn pisang raja udang n kerbau balau
sal kerbau balau tu..x taw la btl or kebetulan an..makcik aku mkn tht time mgndungkan ank dia yg kck skali...
dia x taw tu kerbau balau..pas2 ank dia lahir..warna bdn sme mcm kerbau balau..bertompok2..cian kan...

tah la yg aku ley kata....hanya allah yg tahu

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

kak da org mana??

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

GaaRa wrote:

KUCING HAKU POM MKN BISKUT KO TAW X PREDOM !!

IKAN BILIS KO BG KAT HAKU..HAMPEH TOL..

REJEK JD TOK LAKI


 haha ikan besar ko tak makan rugi la...sedap tu ikan besar besar ni....tapi ikan bilis pun penting tu tak cukup rasa klu nak goreng goreng



__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

SIAPA TAHU LAGENDA DAN MISTIK PISANG RAJA UDANG (PARODY BY IJOI)

 inilah pisang raja udang yang menjadi pantang larang masyarakat dan dilarang memakannya dibulan ramadan kerana menurut lagenda, roh jelmaan pohon pisang raja udang ini telah menolong seorang Putera Raja yang tercedera dalam medan peperangan merebut pisang . . .

Pada suatu masa silam sering berlaku peperangan dan lawan congkak untuk merebut pisang dan meluaskan tanah jajahan utk menanam pisang. Mengikut ceritanya dalam satu peperangan lawan karom serorang Putera Raja cedera parah akibat terkena buah karom di kepala lututnya dan berjaya menyelamatkan diri daripada musuhnya (yg main ngelat, baling buah karom, org jentik jer..).

Putera Raja itu bersembunyi di sebuah hutan, walaupun cuaca tidak hujan dan tak pulak panas sebab dalam hutan, putera Raja tetap berteduh di bawah sepohon pisang. Oleh kerana lututnya yang parah Putera Raja itu pun jatuh pengsan. (apadaa, lutut kena buah karom pun pingsan ke?.. ceh..)

Apabila Putera Raja itu sedar, baginda dapati lututnya telah dirawat (dgn dilumur pisang) oleh seorang gadis. Putera Raja itu berterima kasih kepadanya kemudian pulang ke istananya. (kan dah malu depan perempuan, kena karom kat lutut pun pingsan..)

Putera Raja itu dimaklumkan oleh berita tv9 bahawa gadis itu adalah roh jelmaan pohon pisang raja udang itu. Bila Putera Raja itu kembali ke pohon itu utk membalas jasa dgn beberapa hadiah, didapati pohon itu berbuahkan pisang berwarna merah kesan daripada pemanasan global. isk.. Kendian Raja pun menukar hadiah baginda kepada beberapa guni baja taik kambing bermutu tinggi utk pisang yg telah merawat lutut baginda.

 

pisang5.jpg

 

 

Oleh kerana terhutang budi, Putera Raja itu mengisytiharkan kepada rakyatnya bahawa mereka tidak dibenarkan memakan pisang raja udang atau menebang pohonnya !! Tapi kalau rakyat jelata nak jugak, bolehlah blenda pisang raja udang buat jus, boleh minum, dan kalau nak ambik buahnya, cabut dgn akarnya sekali.. Tehee.

 

 

INI PULAK KOMEN YANG DITINGGALKAN PEMBACA BLOG NI

 

Untitled.jpg

 

 

so...kat sini reza nak tanya...betul ke ada lagenda nya...ada tak otai2 kat sini pernah dengar atau tau pasal ni...saja je nak tau...
( kalau setakat nk cakap syirik percaya apa semua tu...memang semua dah tau....cuma nak tau kalau ada sesiapa pernah dengar pasal lagendanya itu...)


 



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 1519
Date:

haku lak tak leh minum air tongkat ahmad.... asal minum jer nak, asal nak jer minum..... errkkkk....!!

__________________


Newbie

Status: Offline
Posts: 1
Date:

kebetulan smalam ade org bagi saya pisang raja udang ni...tp tk makan...



hurm...arwah nenek saya pon melarang makan buah ni...menurutnya keturunan bugis tak boleh makan...nnt bersopak...mula2 tu mmg tk per caya...tp bila sepupu ayah sy kene macm sopak tu lps makan pisang raja udang ni....kami mmg beringat lah...betul atautidak.... tak payah lah makan...sbb kalau dh kene sakit mcm tu bukan snang nak baik...sbb sampai skang pon sepupu ayah saya tu tak masih belum sembuh....badan mcm kene sopak plus tompok merah..

__________________
hye


Super Member

Status: Offline
Posts: 660
Date:

syikin...sme la kiter..keturunan bugis..dri sumatra kan...dlm keturunan bugis nie ada lgi keturunan;y..pagar ruyong..wan pok wan malini..tu la keturunan aida...
actually x braper fhm sgt salasilah fmly nie...so phm gitu2 jer...

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

o... tak sume kot cam tu. patner saya pun (saya?) bugis jugak. keturunan daeng apa tah tak ingat. tapi tengok diorang bedal je pisang2 ni. daun pisang je tak makan.

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard