Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: KEK OREN LEMBAB


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:
KEK OREN LEMBAB


IMG_20130419_232445.jpg

BAHAN - BAHAN

1      CAWAN MINYAK JAGUNG (MINYAK BIASA PUN BOLEH)

3      BIJI TELUR

2      CAWAN TEPUNG GANDUM

1      CAWAN GULA

1      BIJI LIMAU SUNKIS YANG AGAK OREN, DIBELAH DAN DIBUANG BIJI

BIKARBONAT SODA

BAKING POWER SEDIKIT

ESEN VANILA

 

 

CARA-CARA

- Ayak tepung gandum + bikarbonat soda + baking powder

- Potong buah limau, buang biji, potong dadu, kisar sampai hancur (agak-agak) kisar bersama kulit

- Pukul telur bersama esen vanila hingga bertukar warna (putih) dan gebu

IMG_20130419_212320.jpg

 

- Masukan limau yang dah di blend tadi

- Masukan tepung yang dah diayak dah gaul hingga rata. masukan ke dalam loyang (reza guna loyang bentuk love heheeh)

 

IMG_20130419_213523.jpg

 

- Bakar pada suhu 170C selama 60 minit atau sehingga lidi yang dicucuk ke dalam kek tu tidak melekat bila dikeluarkan.

IMG_20130419_222149.jpg

 

CADANGAN HIDANGAN

Rasanya akan lebih sedap kalau dapat pukul whiping cream...sampai kental..jadi cream..pastu tutup atasnya..Hiriskan kulit limau bagi menaikkan seri dan keliling kek boleh di letakkan hirisan limau segar.

 

p/s : sebab buat ni malam..sume kelaparan bile kek tu berbau...tak sempat nk hias dah kne ngap...heheheh SELAMAT MENCUBA!!



Attachments
__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

errr.. ayangku areza... abg balik umah sekrggg jugak...

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

chikun wrote:

errr.. ayangku areza... abg balik umah sekrggg jugak...


 sile lah balik incey abam chikun....

 



__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Dah lama xbuat kek..
dapat baca resipi n tgk gambar pn jadila
hrp maap yer geng Gc
tbuka topic lama

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

eh... tetibe muncul dah berabang pulak dengan si reza.. ehemm ehemm.. aku terlepas episod ngeri ke? heheee..


mama nad, ni namanya kek chiffon oren kan? mak kitorang suka buat kek ni, memang superb lembut.

tapi kan dia buat asing kuning telor ngan putih telor. yang putih tu pukul ngan gula icing. gula icing pun mak blend sendiri gula pasir sampai halus sebab gula icing biasa agak berat, katanya.

yang kuning tu terus campak sekali ngan tepung sume.

pas tu sambil2 tolong calit sikit ngan jari masuk mulut.. hmmm.... yummyy..


pas tu manis molot mintak kat mak sikit wat krim roti. kalo mak tak bagi dapat lebih2 kat mangkuk pun jadik la.

dolu cuma tau pikir sodapppp jooo.. sekarang ni dah tua bangka baru ingat... eeee.. yuckk... telor mentah tuuu..

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

eh, tetibe ingat pulak cam ne nak buat kek resipi mak ni. selalu cam ala2 hilang ingatan je bila teringin nak buat sendiri..

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 660
Date:

tertelan air liur...pasni ley try...tq reza,,,
ada resipi ag ley syer

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

kena mintak ngan reza banyak resepi ni....kan penah jadi chef hotel....

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 660
Date:

x lama ag reza bkk kedai sndiri a

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

cengkodok puteh wrote:



mama nad, ni namanya kek chiffon oren kan? mak kitorang suka buat kek ni, memang superb lembut.

tapi kan dia buat asing kuning telor ngan putih telor. yang putih tu pukul ngan gula icing. gula icing pun mak blend sendiri gula pasir sampai halus sebab gula icing biasa agak berat, katanya.

____________________________________________________________________________________________________________________________

Aku pn xtaula cekodok chiffon ker x

yg aku tau kain sifon yer bt baju

hik2

tp ko sebut bab pukul telur putih

aku teringat zmn skolah dfl

rjn tlg mak bt kek

pukul telur putih pakai tgn jer (manual)

nk lak klu dekat2 ry tu

sampai 2-3 bj kek

aduyaiii nk patah tgn

maklumla zmn tu nk beli mixer pn xmampu

ayah tukang kait kelapa sawit jer

 

 



__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

ha tu la pasal. nak nak kalo mak nak buat bahulu, aku cabut dulu. hehee... tapi kena panggil lak.


bukan kena panggil jadi tukang rasa ke ape, tukang pukul telor dulu, gilir2 ngan kakak aku. memula standard la mak aku dulu, pas tu mak nak siapkan tempat bakar ape sume baru mal panggil kitorang pukul gilir2. kadang2 dah elok mak pukul dah cantik nak naik sket sampai kat kitorang hancus. hahaaa.. lastly mak fedap suh kitorang tolong mende lain.


ada satu citer, ni citer dlm 2-3 thn lepas la rasanya. adaik pompuan aku dua2 rambut panjang. yang bongsu sampai had bawah ketiak (dada). dia pukul telur nak buat kek ngan kakak dia (adik aku gak) pakai mixer tapi rambut ikat ke belakang. bila dia tunduk rambut dia berjurai la kan. aku ngan patner aku dah sound ko simpul la rambut ko, kang ada yang masuk kuih kang.


tak lama lepas tu betul2 rambut dia masuk kuih, terlilit kat mixer. terjerit2 dia mintak tolong ngn mk aku. kitorang sumer kesian + klakau.

sudahnye telor tu buang. taknak aku makan kek rambut dia tu.. heeeeee...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

haaaa... nak cakap gak. ayah ko kait kelapa ek, nad? mak aku pun kait kelapa gak, kalo taim dia nak pakai kelapa nak masak la..


ayah aku drebar jer... mak aku keje tukang masak +tukang kemas rumah.... rumah ayah aku..

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 618
Date:

reza sayopp.. ko ada resipi kek lain x? tolong share2 kat sini. nak gak tau resipi kek2 sedapppp..
ika hr tu try kek coklat moist tapi x menjadi. dua kali fail. ha3..


__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Ok gak Ika kan coklat moist pn aku suka
laki aku cite areza ni chef
tul ker?
pasni aku nk mintak resipi lasagna y plg sodap n special dr master chef areza
plzzzzzzzzz


__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 618
Date:

Betul laa kak..
He3. Kek coklat moist tu memang sedap..
Nak buat kek keju tp x tau yg mana 1 lbh sng buat dan sedap he3

__________________

Aku Begini,Bukan begitu.

Itulah aku,ika syg!

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

cengkodok puteh wrote:

haaaa... nak cakap gak. ayah ko kait kelapa ek, nad? mak aku pun kait kelapa gak, kalo taim dia nak pakai kelapa nak masak la..


ayah aku drebar jer... mak aku keje tukang masak +tukang kemas rumah.... rumah ayah aku..


 Ayah aku kait kelapa sawit 10 ekar...

peneroka la katakan

dh bertan2 minyak sawit keluar

tula hasil nk membesarkan anak2

 

Ika klu nk wat kek keju

tryla buka myresipi

macam2 ado..kalah astro

klu menjadi bawak la

sebijik kek dtg melaka ni



__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 945
Date:

baca citer ko nad pasal keje ayah2 kita ni kan, terasa cam nak share pulak kerjaan bapak2 kita kat sini.


bukan per, sekadar ingatan betapa kita dulu susah nak banding ngan bebudak jaman sekarang. sangat beruntung.

hanpon, lap top sumer dapat. tinggal nak mintak jet je tak lepas lagi.


jaman2 kita dulu ape2 sume kena share, kain baju, be sekolah, kasut, buku sumer turun menurun nyer warisan dari yang yang sulung sampai yang bongsu. kecit2 dah buleh harap paling tak basuh pinggan, sapu laman, cebok montot adik kalo yak-yak.. pampers? mane der jaman2 kita kecit2 kan.

pandai2 la pakaikan kain lampin yang putih pat segi saiz tudung bawal tu, takot bocor kalo adik kencing tak tos macam incik gab maupun incin ICU kasi alas sama plastik yang bentuk tiga segi tu.


ooohhhhh... sungguh klasik bila diingat balik.


eh... apsal aku terfeeling pulak ni...

tapi kan... jom kita bukak thread pasal kerjaan bapak2 kita dulu. ke kalo agak sensitip tak payoh ler...

__________________
aku tak kacau korang, korang pun jangan kaco aku haaa... kalo tak siap korang..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Bernas jg kekadang otak ko ni er cekodok sejuk
jom2 kita menghargai bapa2 kita
slalu org lebih ingat pd mak jer
tp pd aku dua2 sama aku syang

bapak aku ni mmg rjn kerja
nk wat camno dh asal pn org kg
biasa bt keje berat
kerja lombong bijih,kandar durian,
msk hutan cri rotan,
bila apply dpt keje polis
arwah datuk lak xkasi
persepsi org zmn dl
keje polis ni mudah terdedah rasuah
(bukan suma yer)
aku cm cite bab atuk dl,bkn pdgn aku sndiri

rupa'y rezeki ayah aku nk jd peneroka felda
tp bukan senag cam skang
sblm cnfrm jd peneroka
ayah aku terpaksa duk dlm rumah pjg ramai2
di panggil BCP-bakal calon peneroka
cam skang ni lbh pd orentasi la
3bln tau tinggal keluarga
duk dlm hutan,dikelilingi gajah,rimau..grrrr




__________________
Aku IBU si Comel...
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard