Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Kuey Tiaw Goreng


Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:
Kuey Tiaw Goreng



BAHAN-BAHAN
  • 1 kilo kuey teow
  • 1 biji bawang besar
  • 3 ulas bawang putih
  • 2 sudu makan lada boh/giling (tambah ikut suka pedas)
  • 2 biji telur
  • 20 batang crab meat (ikut suka banyak)
  • 2 sudu besar kicap manis
  • 2 susu besar sos tiram
  • 1 genggam taugeh (ikut suka)
  • 2 sudu besar minyak masak untuk menumis
  • garam dan perasa secukpnya
  • 1/2 cawan air 
  • Bismillah dan selawat ke atas Rasul junjungan
CARA MEMBUATNYA
  1. cuci dan toskan kuey teow
  2. blend/tumbuk bawang besar dan bawang putih
  3. panaskan minyak dan tumis bawang+bawang putih+cili boh/giling dan tumis hingga garing
  4. masukkan sos tiram dan kicap manis dan kacau rata dan tambahkan dengan sedikit air tadi (boleh tambah lagi jika suka)
  5. masukkan garam+perasa dan kacau rata
  6. pecahkan telor dan kacau hingga telor sebati (akan jadi pekat)
  7. masukkan taugeh dan crab meat dan kacau hingga sebati
  8. masukkan kuey teow dan gaul hingga rata
  9. angkat dan hidangkan
  10. boleh tambah perahan asam limau sebelum makan.


__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

wahhh kecur!!!

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Resipi yg sesuai utk budak2 baru nk blajar memasak


__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

nadia nih mesti pakar memasak nih...

taraf2 mastercef mesia nih..

kan kan...

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

aalaaa ... kuetiawww gorenggg ....

rasepi2 yang baek2 punyer x de ke incik Cikunyah??

macammm ... berus jamban goreng ke .. bulu kaki goreng ker ... tayar beskal goreng ker ...

menda-mende sepesel mcm tuu ... memang makcik aliza mesbon kecur punyer ... leleh air liokkk beliauu ....

aku? aku nie ..da tahap2 monapos ... ape pun ... aku x kecur ... x leleh punyer ... kih kih kih

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

kat area cheras...ade satu stall ni jual char kuetiaw best sgt...
tepi jalan jer..
tapi..tikus yang menetap kat situ beso2..mcm ank kucing gamaknyer...
ermmm.....teringat....lapo pulak...no



-- Edited by young areza on Wednesday 10th of October 2012 06:49:23 PM

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Klu aku nih pakar chikun dh lm dh masuk tv ganti tmpt chip Zubir dlm masterchef tu
aku pakar makan de la..

__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

young areza wrote:

kat area cheras...ade satu stall ni jual char kuetiaw best sgt...
tepi jalan jer..
tapi..tikus yang menetap kat situ beso2..mcm ank kucing gamaknyer...
ermmm.....teringat....lapo pulak...no



-- Edited by young areza on Wednesday 10th of October 2012 06:49:23 PM


 ko chiarezakun ade besar cam tikus tu jugak ke?? 

dah asik makan char kuetiau sedap katenye..

err...cheras area mane?? opis aku kt ceras..dh dekat tuh..

 

 

nadia wrote:

Klu aku nih pakar chikun dh lm dh masuk tv ganti tmpt chip Zubir dlm masterchef tu
aku pakar makan de la..


 ape ganti chip zubir plak.. ko ganti aaa gordon ramsay kt hell's kitchen tuh... lagi besh..

bole maki2 org ape..

 

huhuhu...



-- Edited by chikun on Thursday 11th of October 2012 01:24:41 AM

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

kat damai perdana cheras..area2 balai polis alam damai..
depan2 cket ade damai perdana..ade kedai mamak kat selekoh tu
mlm2 ade org melyu buka warung tepi2 jalan..
sedap...cube la..
depan wrung tu tempat bas2 rapid..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

woooo... tau2... dh dekat dh tuh...

err... bole la dating..

sambil mnyelam...gosok gigi skali...

huhuhu

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

mati ko kne goreng dgn chikunet kang...
haaaa...yokk tak taw aku..hahahha


__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

ok ok... aku mengaku... aku takut chikunet.. ok...

aku tarik balik kata2 aku yg tadi..

hahahahahaha....

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

teringat kecik2 dulu,
arwah abah aku, bini lebih dari sorang, so jarang kat rumah..
mak keje shif, so tak tetap bile kat rumah...
tinggal la kami 3 beradik(aku 4 beradik, tp ms tu bongsu blm ada lg)..

bile mak aku msk pagi, tengahari mmg jarang2 ada makan..
ada pn nasik lemak pg tadi...
so kalau lapar, tengok apa ada kat peti ais, ada ayam ke, sosej ke, sotong ke, ape2 jenis dagin la..
pas tu tengok ada nasik ke, mee ke...
di sebabkan selalu aku masak2 bende nie, mmg ms tu jadi pakar goreng2 nie la..
tp mase tu la...
namun, semenjak belajar kat poli, masuk plak alam keje, hilang semua skill..

ape pun tips aku la bab goreng2 nie...
kasik nasik/mee/bihun/kew tiau tu pedas sikit, mesti terbaik jadi die..
kalau aku suke tumbuk cili padi 2/3 ketul sampai biji cili pun tak nampak...
pastu masukkan air gan belacan sikit...

__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

betul mat yg penting pedas baru terasa sedap lain mcm

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

puan badda nak resepi speshel?..

ni ada baekk punye aku share.. .

spanar masak sambal hijau:

Bahan-bahannya:

lada cili hijau

beberapa spanar bersaiz dari 9-17 dibasuh bersih

bawang merah

bawang putih

bawang besar

garam

gula

ajinomoto

air asam jawe..
____________________________

cara membuat:

tumbuk cili, bawang putih, bawang merah, bawang besar potong bulat, pastu tumiskan yang ditumbuk tadi, masukkan air asam jawa biarkan jap, masukkan bawang besar, dan beberapa ketul spanar mengikut saiz idaman hati korang, gaul sikit, masukkan sikit garam, gula dan ajinomoto, kacau sebati, hidangkan bersama nasi dan ikan goreng..





__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

wahhhh ... sedapnye IJo .. nko masakk tu .. terliokk aku ...

macam tu laaa ..... baru naik napsu aku .. napsu nak makan ...

 

(sepanar = nama saintifik bagi ayam utan ... kan kan kan Ijo)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

tapi ijoi, masuk perasa minyak pelincir jenama castrol dalam 2 sudu teh lagi best...
pastu jgn lupe tabur guli bearing untuk hiasan...

__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

oittt ... mentang-mentang lerr si ijoi ngan cik Mat Matematik niihh kaki race .. kaki motor ...

semua good-good datang dari diarang punyer intrested ...

 

(tau x good-good tu haper??  biggrin)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard