Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Cara orang melayu bersaing.


Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:
Cara orang melayu bersaing.


14julai 2012, pagi tadi aku tengok Tanyalah Ustaz kat TV9, ustaz Sharhan Syafie cerita bab sihir, tiba-tiba baru aku teringat pengalaman keluarga aku yang dah lama berlaku ni..

 

Dulu, masa aku masih kecik, dalam 7-8 tahun rasanya umur aku, tapi masih ingat, bapak aku pernah bukak warung kecik depan rumah, kebetulan bapak aku ada bakat tebar roti canai, lagipun masa tu nak bergantung pada menoreh getah memang tak cukup, harga sekilo lantun cuma 50sen.

Alhamdulillah, warung bapak aku agak mendapat sambutan, mungkin orang kampung semua kenal dan agak percaya dengan bapak aku, sebab sebelum bukak warung tu bapak aku pernah jadi ustaz kat sekolah agama dan jadi muazzin kat masjid.

Boleh dikatakan setiap pagi dari 5am sampai tengahari, roti canai dah habis, Alhamdulillah, ini dapat sampai 2-3 bulan. Tiba-tiba satu hari tu, dari bukak warung sampai petang, takde sorang pun yang singgah, dan tengahari tu bapak aku sedekah aja roti canai pada jiran2.

Sampai seminggu macam tu, mak bapak aku dah syak ada yang tak kena, sampai bapak aku tanya pada kawan2 dia, kenapa lama tak singgah? Kawan2 bapak aku pulak tanya kenapa lama tak bukak warung?..

Lepas tu bapak aku jumpa kawan dia yang juga seorang ustaz tanya pasal ni, ustaz tu kata ada orang dengki pada warung bapak aku tu dan tanam sesuatu pada tapak warung tu, jadi orang akan sentiasa nampak warung tu tutup, jadi takkan orang nak singgah warung tutup kan?..

Mulanya bapak aku ada cuba buang benda2 ni, OK sekejap, tapi tak lama, sebab orang yang dengki tu sentiasa hantar benda tu walaupun dah dibuang. Tak lama lepas tu pun bapak aku tutup terus warung tu, tak berbaloi rasanya, untung sikit, tapi sampai nak bergaduh-gaduh, lagipun rasanya bapak aku tau siapa yang hantar benda tu.

Bukan bapak aku sorang, ramai yang bukak warung kat sini, tapi tak lama, lepas dua tiga bulan terus tutup, ada yang kes macam bapak aku, ada yang nampak pocong kat warung, ada yang dalam minuman ada benda2 kotor.

Kenapa orang melayu macam ni? Tak boleh tengok orang lain lebih sikit, mulalah nak hantar itu ini, tak macam orang cina berniaga, orang cina kalau kita nak beli barang, dan barang tu takde, dia siap rekomen kat kedai sebelah, kalau melayu, harap2 janganlah orang tu pergi kedai sebelah..

Orang yang aku syak tu dah pun kembali ke rahmatullah, warung dia pun dah disewa cina bukak kedai hanset, tapi tak lama, dah tutup.

Adakah orang melayu memang dengki sifat asalnya?..



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

aku sokong ko ijoi... mmg byk benda camni berlaku...

tgk mamak, tgk cina... diaorg x kisah kalo sesama dia bersaing bukak sebelah menyebelah...

tapi bila melayu... mula la... nk cari kesenangan dunia je... akhirat x pikir...

tak pe lah ijoi... rezeki ade kt mana2 pun..

sekarang pun ko dh dewasa... org tua ko, besarkan ko pun pakai rezeki yg halal...

alhamdulillah....

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

itulah masalah masyarakat melayu kita ... sejak dulu memang sinonim dengan persaingan secara `halus' .... jarang sangat nak bersaing secara sihat .... zaman sekarang ni .. aku x taulah perkembangan `persaingan secara halus' tu .... ada lagi ke x .. x taulah ...

perkara seperti pengalaman ayah ijoi ...... pernah jugak .... berlaku kepada peniaga di hadapan opis aku ...dua2 peniaga melayu .. satu taraf kedai makan .. satu lagi taraf gerai makan ... gerai makan nie nampak lebih maju ... bertahun jugak la gerai ni ramai pelanggan ... lebih2 diarang berniaga dari lewat petang sampai larut malam ... bila kedai makan nie mula beroperasi ... ha .. mulalah persaingan x sihat berlaku ... yg nie tuduh org tua buat dia .. yg org tu pulak tuduh dia buat org tu ....  jumpa kemenyanlah .. jumpa bungkusan kain kapan lah ditanam depan gerailah ...... rambutlah .. pakulah .... last2 gerai makan yg satu ketika meriah dengan lampu2 nion ... dah lingkup dahhh .... begitulahhh ...

memang bagus persaingan dan corak perniagaan kaum cina dan india .. diarang ada persatuan .. untuk memberi bantuan .. terutama bantuan kewangan ... jarang sgt .. diarang nak `busuk membusukan' sesama sendiri ...

tp ....pernah jugak berlaku persingan kotor kaum cina nie (dibandar kecil aku lah) ....... terutama pekedai/peniaga yg mendatang dari kawasan luar ... berniaga jenis yg sama dengan pekedai.peniaga asal (seperti jual kain/pakaian sekolah dll) ... bersebelahan ... last2 peniaga baru lingkup ... tutup kedai ... dan x tau kemana pergi (sebab peniaga baru nie bercerita dengan aku n kengkawan ... yg peniaga lama busuk ati .. antor sihir ... badan sakit2 dan macam2 ... yg peniaga lama pulak ... citer jugak ngan kami ... peniaga baru tu ... busuk ati lah itulah inilah .... dlm ati aku .. ade gak ek kaum cina guna `cara halus' nihhh ...)

so ... dah nama manusia ... di kalangan bangsa , etnik dan msyarakat dunia niii .... ada je perbuatan2 sihir ... dan pelbagai lagi perbuatan khurafat ....

apa pun ... org yg dengki .. main kotor ...dan yang sejalan dengannya ....  at last atau ending... mestinya `not happy ending' ... macam2 perkara buruk berlaku pd dia atau keluarganya ... banyak contoh sebenarnya ... jika kita lama hidup di dunia ini ....

mudah2an kita terpelihara daripada perbuatan2 seperti itu dan ditetapkan iman .. Insya Allah



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

setuju sgt...sebelum ni...mak reza ada buka kedai makan kat satu jety feri yg ulang alik ke indonesia..kat tpt reza juga la...batu pahat..pastu..memula..die baik ngn satu kedai ni..mck ni kwn die dah lama...laki nyer pulak kwn ayh..polis trafik...muke pun bengis semacam..p kitrg memg niat nk cari rezki...so biarkan jela..diorg jual mkanan goreng2 n ade buat karoke...kuarga reza pulak jula ringan2 macam lempeng,roti canai, burger, jagung,sup ngn roti..air plak sume air segra cam tongkat ali..

wkt baru2 buka...kire top juga la kedai kitrg ni...klo org bungkus bger ade sampai 6..kadang2 20 pun penah..tak cukup tgn...hahha depa pangil bger akak cantik..kah3...mentang2 la yg jaga semua 3 ank dara n mak reza...wkt tu penat sgt..blek je opis..terus g tlg mak meniaga sampai 2pg..sok g kje lagi..huhuhu..tah mcmne...tetbe kwn mak ni makin jauhkan diri...seblm ni..laki die suke bergurau ngn kitrg..p tah knp die mkin tak nk cakap...last2 ade la crita2 tak sedap yg pelanggan sampaikan...kitrg dah ade planggan tetp even br buka sebulan lebih..diorg sokong kitrg sebab lepas diorg main badmintn..diorg nk minum tongkat ali n mkn ringan2 jer...pastu harga kitrg kan murh berbandg mknan goreng2...sebelah2 ade kedai makan cine..buat cfud..diorang mmg baik..bile mkanan ringan diorang da habis..diorg akn syorkan lempeng kitrg pada org2 singapore...tourist china..japan..hurmmm

sampai satu masa...diorang buka awl n letak sume meja n kusi depan kedai kitrg..tak bg kitrg buka meja...so, kitrg mgadu dgn pihk pgurusan...die tak puas hati..n tgking2 ank dato tuh..lepas tu..ank dato ttp soh die angkat kusi meja...mlm tu..ade cstmr beli roti canai n duduk kt meja die..pastu bli mee grg n kopi o die..die bole tgking cstmer tu depan ramai2 pelanggan n cakap "klo ko nk mkn roti canai. ko g duk meja die (kitrg punya meja) pastu klo nk minum ko duk meja aku..." bengang la cstmer tu..la tu juga cstmer tu pg jmp pihk pgurusan..mlm tu ank dato gdo truk ngn pck tu...sebab die da hutang, tak byar sewa dekat 12k..pastu buat pasal ngn peniaga baru..

last2..mak amek keptsan tuk benti meniaga...ramai yg klo terjumpa mak tnye meniaga kat mne...dwg rindu masakan mak..hihi..pastu rezki Allah...aku pulak dapt kje ngn dato ni..sbb die mmg suke ngn kuarga aku n masakan mak aku..so..aku kje sampai skrg...semenjak kwn mak aku tu tau aku kje ngn dato (sebab die nampak aku nek kete ngn dato, tman dato site visit jetty ferry tuh) die mcam malu sndiri la...die pun tak lama trus benti...kne ttp kedai..sebab tak byo2 sewa..

lain sungguh perbezaan persaingan diorang kan..pastu ni datin cakap..perniagaan diorang pun da merosot..turun 60% berbanding kitrg meniaga dulu...bukan apa..kat tepi laut..kan tpt budak2 muda melepak...so..sambil mancing..diorg akn beli makanan ringan2 cam kedai kitrg nyer..skrg tpt tu da tak meriah..dato pjuk mak aku meniaga balik...mak aku cakap tak nk...die kate takde org tlg die...sbb akk n adik aku da kje kat sgmat..tgl aku jer..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1071
Date:

hmmm...kesah2 cmni biasa sgt aku dgr..mmg bgsa ni mudah sgt dengki especially klu niaga bnda2 yg sma.meh sini aku nk share sket.

kesah 1

Ni berlaku kt kg aku di Sungai Lembing sanun. Aku ada la sorang nenek angkat yg nege mi yg paling femes kat sungai lembing tu(xde kt lain).
beratun2..mmg laris sb dia pelopor mi yg best tu. lma2 makin ramai plak yg bkak kdai mkn sb town koboi ni dh ada rmai pelancong.
Mmg tiap2 weken penuh ngan pelancong. 1 hari aku duk lepak ngan nenek ni.sembang2 lma xjumpa sb aku kan duk kat s.alam yang permai ni.

Dia pon citer yg kedai dia tu agak merosot smbutannya. rmai yg tanya dia "tak bukak kedai ke?" or yg paling bestntye orang tanya ckp " tak nampak kedai pon".
uh letih jugk dgr kesah tu. Nenek ni cite la dia jumpa org yg pndai2. org tu ckp kedai dia org cmpk mnde bukan2...org tu tlg pulihkan.buang mnde2 sihir tu seme.
Kendian k balik..tp xlama..org anto lg. Org duk tnya lagi .." tak bukak kedai keee?"...hummm..penat la gitu. Now pas somi dia niggal, dia duk sorg2kt kedai tu.
Dengan kaki yg kurang sht, nenek tu buat kuih sket2 n jual. Last2 now ank dia balik kg duk ngan nenek tu.Jual sate..LAku jugak.. Tp nenek tu tanak ckp ngan aku
sape yg buat. dia ckp biar Allah je balas. Dia redha jek.

Kesah 2

Ni berlaku kt kwn baik aku sndri. Dia i bru je mula nege kedai goreng2,.Share ngan sorg kwn.
Memg meriah kedai mkn dia.rmai yg dtg sb tukang msk dia mmg terbaek la..
LMa2 org mkin kurang siap ada yg tnya : lma kedai xbuka?"
Pelik la dia... Dia tak sdp ati, last2g cri ustaz...tgk2 mmg oade org buat.
Pastu, xckup ngan tu, dia sakit2 n slalu gado ngan laki dia...
LAst2 dia pedup n tto kedai. Now duk umh jek>nege jamu kecik2lan.
Sekian.Oenat aku naip...Milo 1!!!




__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

HAHAHAH...siap mintak milo satu...
nak plus roti satu juga..cecah milo...

tapi bnda2 cmni mmg permainan melayu kan...
tapi cine pun pernah kenakan melayu taw..
reza penah kje kat saloon n spa...yg peliknyer..rmai tnya tak buka ke..n kitrg slalu jmp bnda2 melintas kat bilik solat bhgian belakang..
bos tu pun g la berubat..pastu ustaz tu terbatuk2 n keluar asap colok...
rupenye cine saloon sederet kedai kitrg yg buat..hahahha..patutla die buat baik je ngn kitrg..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1071
Date:

haiya...ini olang pon ade ke?
wa manyak tak ppicaye looooo..
manyak busuk la itu olang.kepala olang punya pasat pon mau gado kaa?
kakakakak,,,..meh la areza num milo..bwk roti tu skali.;sejuk2 ni seme pon sodap

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

hahahahha..
tula kepala punye pasla jer pon...
jom2...
bang roti jagung plus milo tabur satu..hahahah

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1071
Date:

milo tabur? best2..peberet tuh..hehe...
Psssttt...jgn bisng sgt kang roti jgg menyampuk kang ssh plok.
Klu dia msk sebok nk oper roti dia tuh..xseswaii...ahaahah

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

kah3....ok tukar....
roti kismis satu..huhuhu

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Super Member

Status: Offline
Posts: 1071
Date:

Hahah...buleh2....mai secewen..hihi

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

Ape punye orang kutuk bangsa sendiri... Nak kene luku gan aku??
Suke2 jer ko kutuk bangsa melayu...
Opsss... maybe ko bangla kot.. hak hak hak...

ok2.. aku memain2 jer.. tak marah pun...
Ce pikir balik betul2....
Aku orang melayu.. yg posting post nie pun melayu..
Yg komen2 kat sini pun melayu...
Dan ada berpuluh ribu orang melayu meniaga kat dalam Malaysia nie...
Kalau tengok kat pasar malam, ada beratus2 peniaga melayu yg meniaga sebelah menyebelah...
Ada pernah dengar kes santau???
Bagi aku, kes nie terpencil... hanya segelintir jer yg berhasad dengki....

Tu yg aku tak paham mentality kita nie, asal kite kene, kite akan cakap SEMUA...

Makwe kantoikan pakwe ada pompuan lain..
Die akan kate, kenapa SEMUA LELAKI macam nie...

Excident dengan teksi..
Die akan kate, kenapa SEMUA TEKSI dalam kl nie bwk kete mcm haram..

Bile kite ternampak mamat pizza hut delivery bawak moto laju..
Memang SEMUA PENGHANTAR PIZZA bwak moto mcm tu...

jgn sempitkan pikiran anda... Peribahasa 'bapak borek anak rintik' tak boleh pakai dah beb...
bapak dulu penoreh, anak pilot.. kan tak sama tu...


__________________





Senior Member

Status: Offline
Posts: 225
Date:

majulah bangsa untuk negara

eheheheeeee kbai

__________________

aku mau jadi muslimah sejati.... aku mesti jadi begitu...... Insyaallah!!!



Senior Member

Status: Offline
Posts: 135
Date:

terbaik mat the romantic.......takkan melayu hilang di dunia...huhu

__________________

aku mau ko ja~



Senior Member

Status: Offline
Posts: 371
Date:

biasa la santau ni. selalu berlaku dikalangan org yg berniaga.

aku nk citer psl santau yg terkena kt adik aku.
adik aku dulu ske beli buger kt area taman umah aku, yg jualnya pun pompuan adik-beradik.(nk kata lawa tu, tak la...blh tahan je).
adik aku kira kerap gak la beli burger kat situ, kdg2 siap offer aku suh dia beli burger. aku xpk apa..psl pompuan tu kira kwn dia jgk la.(kira kwn baru la psl budak tu baru pindah)bkn sedap sgt pun, blh la nk makan kalo terdesak sgt...hahaha..

satu hari tu, adik aku tgh lepak ngn kwn2 dia kt playground. kebetulan time tu hujan panas yg renyai2. masa dok lepak tu tetiba adik aku kata jantung dia berdebar secara tiba2 & dia rasa lain macam. terus dia ajak kwn2 dia blk. sampai kt umah tu dia terus baring sambil tgk tv, dia ingat lepas tu xde apa. tp lepas2 tu dia dah start rasa lain. mcm mimpi tp xmimpi. brp bln jgk la dia berada dlm keadaan mcm tu. kalau tido rasa mcm tak tido. dr apa yg adik aku citer, dia nampak semua benda pelik bagi dia. misal la..penah satu2 masa kalau dia tgk kereta, dia tau tu kereta tp dia rs mcm dlm mimpi. kalau dia bw motor nk keluar/blk umah, dia tau tu jln nk balik umah, tp keadaan jalan tu pelik. kira mcm tu la dia citer. aku pn xfhm jgk sbnrnya. mak aku mula2 ingat psl terkena hujan panas tu.

satu malam dlm kol 12 tgh mlm hujan lebat siap kilat lagi tetiba adik aku menjerit2 panggil kt mak aku suh bawa dia ke hospital. aku yg tgh nk tido tu terkejut la. mcm nk nangis pun ada adik aku tgk. dia kata jatung dia berdebar2. mlm tu aku drive hantar dia g hospital, mak n ayah aku pun ikut sekali. lepas check doc kata xde apa..sumer ok je.

aku blk semula ke kolej lepas cuti sem abis. so aku xtau apa citer. tak lama lepas tu dpt tau rupnya adik aku terkena 2 santau, satu santau tu dr budak yg jual burger tu hantar benda kt adik aku supaya rs xbest tu yg rs berdebar2. sbb adik aku xske kt budak pompuan tu sbb tu budak tu hantar santau kt dia. just kacau adik aku mcm tu je. santau yg kedua plak santau yg tempias kt dia. sbnrnya ada org nk tuju kat org len tp adik aku yg terkena, sbb tu dia rasa mcm mimpi xmimpi tu. adik aku ni kerap g umah kwn dia yg bkn Islam.kdg2 tido kat umah kwn dia. sbnrnya ada org nk santau mak kwn dia so terkena kt dia. lepas berubat tu alhamdulillah dah ok.

tu je la citernyer.

__________________

~~~~ No Need To Die To Prove A Lie ~~~~



Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

erkkhhh kenapa pasl tu je pun nk santau??
pelik..pelik....dah org tak suka...tak pyh nk bersantau bagai..
hihhi desperate house wfe ke hape..

__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Senior Member

Status: Offline
Posts: 225
Date:

kan.... muda2 da pandai nak guna2 santau org ni... ingt kan org2 tua je pandai mende2 menyantau ni...

eeee takut lah sekarang... xpuas ati je santau.... nauzubillah.....

__________________

aku mau jadi muslimah sejati.... aku mesti jadi begitu...... Insyaallah!!!



Senior Member

Status: Offline
Posts: 416
Date:

nasib baik aku pan asia..sori tumpang lalu..

__________________



Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

Mei Mei wrote:

santau yg kedua plak santau yg tempias kt dia. sbnrnya ada org nk tuju kat org len tp adik aku yg terkena, sbb tu dia rasa mcm mimpi xmimpi tu. adik aku ni kerap g umah kwn dia yg bkn Islam.kdg2 tido kat umah kwn dia. sbnrnya ada org nk santau mak kwn dia so terkena kt dia. lepas berubat tu alhamdulillah dah ok.


Cite pasal mak kwn adik ko nie.. Ko rs knp adik ko yg kene????

Aku rs la kan sebab..........................

1st korang kene taw, santau senang kene kat orang Islam... Org kafir susah nak kene sbb daging dorang kotor... tetambah yg byk makan daging khinzir... percaya atau tak, kalau gantung tulang khinzir atau tanduk babi hutan depan pintu, rumah korang takkan kene sihir... TAPIIIIIIII, jgn plak buat... haram tuuuuuuuu.... DIULANG, JANGAN BUAT...

kalau la sihir atau santau boleh kene kat orang kafir, Bush, Clinton dan sekutu2 yahudi tu dah lama kene... tp xde pun... kenapa??? pikir jer la sendiri...



__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 1527
Date:

uiii pandai ncik mat ni kan...ermmm....


__________________

NAK MAKAN...MAKAN...DAN MAKAN....



Senior Member

Status: Offline
Posts: 225
Date:

ooooo patut la......

santau tu xnak kat dorang....

emmmm org yahudi makan babi x... pe kata santau je israel tu

__________________

aku mau jadi muslimah sejati.... aku mesti jadi begitu...... Insyaallah!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

lagik satu .... biasalah ... dah nama sihir ... mustilah ada libatkan kerja2 iblis dan syaitan ...

dan orang2 kafir tuu ... dah memang kafir ... x payah ler iblis dan sekutu3nya .... nak ganggu

dah memang depa tu .... kaum kerabat esuk kat SANA ... (depa x nak nambahkan keje2 depa.. he3)

dah keje iblis syaitan nak ganggu anak adam yang beriman ...

tu agak mudah orang2 Islam kena santau sihir dan bagai2 ...

 

(incik Mat ... betul tu kata ko ... kes2 melayu dengki dan iri hati  serta

perbuatan2 gangguan dan khurafat ... kes2 terpencil ...

tapi walau pun terpencil .... ia agak popular di kalangan org2 melayu ...

hanya mereka yang pernah terlibat dengan perniagaan .. terutama

perniagaan makanan .. dapat mengesahkannya ..)

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Senior Member

Status: Offline
Posts: 371
Date:

ooo..mcm tu ke?..baru tau...kalau ada yg kena kt yg bkn islam ni kira santau tu kuat la ye?..



__________________

~~~~ No Need To Die To Prove A Lie ~~~~



Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

mathematics wrote:
_________________________________________________________________________-

Ape punye orang kutuk bangsa sendiri... Nak kene luku gan aku??
Suke2 jer ko kutuk bangsa melayu...
Opsss... maybe ko bangla kot.. hak hak hak...

ok2.. aku memain2 jer.. tak marah pun...
Ce pikir balik betul2....
Aku orang melayu.. yg posting post nie pun melayu..
Yg komen2 kat sini pun melayu...
Dan ada berpuluh ribu orang melayu meniaga kat dalam Malaysia nie...
Kalau tengok kat pasar malam, ada beratus2 peniaga melayu yg meniaga sebelah menyebelah...
Ada pernah dengar kes santau???
Bagi aku, kes nie terpencil... hanya segelintir jer yg berhasad dengki....

Tu yg aku tak paham mentality kita nie, asal kite kene, kite akan cakap SEMUA...

Makwe kantoikan pakwe ada pompuan lain..
Die akan kate, kenapa SEMUA LELAKI macam nie...

Excident dengan teksi..
Die akan kate, kenapa SEMUA TEKSI dalam kl nie bwk kete mcm haram..

Bile kite ternampak mamat pizza hut delivery bawak moto laju..
Memang SEMUA PENGHANTAR PIZZA bwak moto mcm tu...

jgn sempitkan pikiran anda... Peribahasa 'bapak borek anak rintik' tak boleh pakai dah beb...
bapak dulu penoreh, anak pilot.. kan tak sama tu...

__________________________________________________________________

 

ada ke aku tulis semua melayu kaki dengki?...

maksud aku bangsa melayu ni kebanyakkannya memang dengki dengan orang melayu gak, kalau melayu besaing dengan bangsa lain, tak dengki sangat pulak..

samalah dengan banyak ayat2 Quran, Allah melaknat kaum bani israel. adakah Allah melaknat semua kaum bani israel?.. kan ramai nabi2 dan rasul2 pun dari kaum bani israel, Allah laknat mereka jugak ke?..

dengki ni satu dari sifat buruk kaum melayu, kalau kita sebagai orang melayu taknak akui sifat mazmumah ni, sampai bila2 lah kaum melayu takkan dapat perbaiki sifat mazmumah ni kan?..

kita ni kalau orang puji jer, nescaya kita takkan perbaiki diri, tapi bila orang beritahu keburukan kita barulah kita dapat perbaiki apa yang buruk tu kan?.



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 699
Date:

apa yg ijoi ckp tu btol, apa yg mat the gedik ckp tu pun btol.. yg lain2 tu btol jgk la kot...
kalau kta tngok bangsa kita, kompem, msti tk lari ngn superstious, mistik, lastik, plastik, lipstik dn ntah apa2 lg tik.. aku bkn nk melabel org melayu kta ni dgn sikap yg ntahhaperhaperntah... tp sbg org melayu kdng2 aku bangga, kdng2 aku dissapointed dgn bangsa aku sindri..
tp biasa la kn.. aku rasa korang pun mcm tu jgk.. mungkin apa yg penah brlaku kat org2 melayu kita sprti yg diatas, adalah satu kafarah dr Allah..
aku yakin korang semua bkn stakat org melayu, tp org Islam.. melayu mungkin jatuhkan melayu.. tp islam takkan jatuhkan islam..
anggap jerla apa yg aku tulis ni sekadar menumpang lalu jer kat ruangan ni..
korang nk kritik buat haper.. buat penat jari jer menaip..

__________________

Makan jangan sebarang makan, silap makan masuk spital...



Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

Ijoi wrote:


ada ke aku tulis semua melayu kaki dengki?...

maksud aku bangsa melayu ni kebanyakkannya memang dengki dengan orang melayu gak, kalau melayu besaing dengan bangsa lain, tak dengki sangat pulak..

samalah dengan banyak ayat2 Quran, Allah melaknat kaum bani israel. adakah Allah melaknat semua kaum bani israel?.. kan ramai nabi2 dan rasul2 pun dari kaum bani israel, Allah laknat mereka jugak ke?..

dengki ni satu dari sifat buruk kaum melayu, kalau kita sebagai orang melayu taknak akui sifat mazmumah ni, sampai bila2 lah kaum melayu takkan dapat perbaiki sifat mazmumah ni kan?..

kita ni kalau orang puji jer, nescaya kita takkan perbaiki diri, tapi bila orang beritahu keburukan kita barulah kita dapat perbaiki apa yang buruk tu kan?.


Kebanyakkan??? Ko sure kebanyakkan??? Lebih dari separuh peniaga melayu dengkikan peniaga melayu yg lain??? biar betul beb.. Betul ke lebih dari separuh?? mcm tak percaya lak aku...

Tapikan, kenapa peniaga pasar malam makin bertambah2??? kenapa pasar tani baru makin banyak dibuka?? Ce cite ce cite...

Pada pendapat aku la, nie sume psikologi manusia.. sebab memang dah adat manusia, yg buruk kite akan nampak besar... Sebaik mane pun seseorang tu, tapi disebabkan satu kesalahan semua baiknya akan tertutup... cerita pasal santau2 nie memang org akan cerita... tapi bagusnya jiran niaga kite tu ada ke org nak cerita???

pernah tengok peniaga tukar duit gan peniaga yg lain??? Pernah tgk peniaga bertukar2 barang niaga (terutama peniaga pasar malam) dgn peniaga yg lain jika tak abis???

ermmmmmm... maybe takde kot... sebab kebanyakkannya memang dengki...



__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

ko senirik pernah tak berniaga? ahli keluarga ke?
yang aku cerita tu kes kat bapak aku dulu.

abang ipar aku pun berniaga kat pasar, dua tiga hari lepas dia cerita rumah keluarga dia kena macam2.
pastu masa buat baca yasin, mak dia sensorang kat dapur, ada suara panggil nama penuh sambil pintu kena gegar.

kalau bunyi cakar kat atas syiling dengan bunyi orang jalan tu memang biasa.
pastu bapak dia jumpa orang indon ni, dia cakap ada orang tanam ntah apa kat kawasan rumah tu, mungkin ada kena mengena dengan kes dia berniaga, (bapak dia pun berniaga kat pasar2 tani).

mungkin orang tu bukannya dengki, mungkin dia nak berkenal-kenalan dengan lebeh rapat kot? tak pun dia bukannya dengki, saja2 je tanam2 ni, hobi dia kot? atau mungkin mula2 niat nak tanam cili, tak sengaja tertanam toyol pocong pontianak tibam tibam oyeah..
niat dia baik kot?..

(part bomoh2 indon tu aku cuma dengar jer.)



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 4534
Date:

Ijoi wrote:

ko senirik pernah tak berniaga? ahli keluarga ke?
yang aku cerita tu kes kat bapak aku dulu.

abang ipar aku pun berniaga kat pasar, dua tiga hari lepas dia cerita rumah keluarga dia kena macam2.
pastu masa buat baca yasin, mak dia sensorang kat dapur, ada suara panggil nama penuh sambil pintu kena gegar.

kalau bunyi cakar kat atas syiling dengan bunyi orang jalan tu memang biasa.
pastu bapak dia jumpa orang indon ni, dia cakap ada orang tanam ntah apa kat kawasan rumah tu, mungkin ada kena mengena dengan kes dia berniaga, (bapak dia pun berniaga kat pasar2 tani).

mungkin orang tu bukannya dengki, mungkin dia nak berkenal-kenalan dengan lebeh rapat kot? tak pun dia bukannya dengki, saja2 je tanam2 ni, hobi dia kot? atau mungkin mula2 niat nak tanam cili, tak sengaja tertanam toyol pocong pontianak tibam tibam oyeah..
niat dia baik kot?..

(part bomoh2 indon tu aku cuma dengar jer.)


 

Arwah ayah aku sendiri peniaga... peniaga yg sangat2 berjaya...
aku ingat lagi ms aku kecik, walaupun tak mewah tp hidup agak senang...
Mampu jugak la arwah pakai merz ms tu(walaupun takde personal dreber)...

Kenapa aku kate berjaya???
Aku takde ape2 bukti... Tp aku berani bersumpah bahawa arwah ayah aku ada TIGA BINI...
punya la terrer arwah... so kat situ boleh nampak kemampuan zahir arwah...
Bukan satu bisnes arwah ayah aku.. Banyak kot...
Supply ikan bilis... Supply baju... Ntah la aku pun tak hengat...
yg aku hengat aku kene penampo ms kecik dulu sbb usik buku akaun die...
Tapi takde pun kes dengki2...
Walaupun last skali arwah ayah aku jatuh jugak sebab kemelut inflasi tahun 1998 kot(tak ingat tahun)...
Jatuh sbb inflasi, bkn sbb org lain...

Mak aku pun pernah berniaga..
Masa Taman Chandan Desa terletak di Simpang Pulai bukak, takde rumah kedai lagi...
So yg ada memang rumah Fasa 1... Rumah Fasa 2 dgn rumah kedai dlm pembinaan...
So dengan berbekalkan modal arwah ayah aku sikit, mak aku bkk kedai dlm rumah...
Mase nie ada 3 bijik rumah yg buat kedai(termasuk rumah ktorang la)...
Tp kedai ktorang yg paling lengkap... Yg lain tu mcm meniaga kecil-kecilan pun ada...
Sampai taraf terpaksa sewa rumah lain sbb rumah yg beli tu byk sgt barang kedai...

Disebabkan aku kecik lagi ms tu, so tak bape nak ingat...
Bro dari jabatan mana ntah datang sbb salah rumah buat kedai... 
Tapi dorang cakap, dorang pun paham sbb rumah kedai tak siap lagi..
So dorang suh ktorang beli rumah kedai bila siap nanti...
Mana mampu beb... So bile rumah kedai dah siap, mak aku pun berenti meniaga... 

Tp tak berenti sangat la... pastu mak aku tukar jenis peniaga..
Mak aku wat ABC depan rumah... pastu gan laksa...
lama gak kot mak aku meniaga sampai la die bosan meniaga sbb tak bape nak masuk...
Name pun meniaga kecil-kecilan... So mak aku berenti meniaga jual gerai kat jiran2 jugak..
Jiran plak meniaga bende yg sama... Mak aku plak gi mintak keje kat Hotel Excelsior Ipoh...
Jadi Cashier sampai la nie...

Mak Tam aku(Mak aku pnye kakak) meniaga kedai runcit sama mcm mak aku..
Duk kat Ulu Gali Pahang... Kalo sape yg duk sini, tanye dorang kedai yg offer menghantar gas paling pantas...
Mau tak pantas, sepupu aku duk atas moto, lapik kotak kat tmpt duduk blkg, campak tong gas blkg tu...
Sblh tangan pegang gas, sblh tgn jer bwk moto.. Takde nak ikat2 mcm orang lain...
Tp dari aku takde, sampai la aku umur 27thn, still kedai tu ada....

Ok jer... takde pun kes dengki2 nie...



__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

ingin jugak la aku menyampuk sikit ....

hal ehwal isu semasa hasad denngki .. main kotor ... pekena cara halus pd peniaga2 melayu ... memang ada

cumer ... lazimnya bergantung pada masyarakat itu sendiri ... tempat/lokasi kediaman ... dan perniagaan

ada jugak tempat/lokasi tertentu ... hal2 macam ni  .... memang kacang jerk diaorang amalkan ..

sesetengah pulak ... x ada kes2 begini ... biasanya masyarakat yang lebih moden .. minda lebih terbuka ..

kawasan yang bersih dari amalan kotor seperti itu ..... memang susah la nak jumpa kes2 macam nii

 

lagi satu kan .... kekadang .. benda nie .. orang kata ...... dah bahagian masing2 ...

dugaan dan cubaan serta cabaran kehidupan masing2 .... x dapat nak cakap kalu dah terkena ....

dan bagi yang x terkena ... sykur Alhamdullilah ... kerana terlindung dan x jumpa kes2 sedemikian ...

 

bagi aku fakta ijoi dan incik Mat .. dua-dua betul ... kerana ..?

dah memang idup kat dunia ..... macam2 ler terjadik ....

betul x??

 

 

 



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Senior Member

Status: Offline
Posts: 225
Date:

betu betul betul

__________________

aku mau jadi muslimah sejati.... aku mesti jadi begitu...... Insyaallah!!!

1 2  >  Last»  | Page of 2  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard