Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: copy paste lagi


Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:
copy paste lagi


Tahun : 1990an
Tempat : highway area ke utara
Mangsa : arwah pakcik member aku
Suspect : tak diketahui...

Salam buat warga CG semua,

Ape yang aku taipkan kat sini untuk kali ni adalah sumber yang aku dapat dari member aku sendiri. Kejadian ni berlaku kepada arwah pakciknye sendiri dan diceritakan semula oleh isteri si arwah.

Member aku ni asal dari Penang (seberang Prai) sebenarnye tapi ramai ahli keluarga,sedara mara dia berhijrah luar dari Penang dan member aku ni sendiri berhijrah ke Melaka pasal ikut abah dia yang bertugas di Penjara Melaka.

Kejadian ni berlaku pada masa cuti sekolah dan ketika itu arwah,isteri & sorang anak (masih bayi masa tu) join sedara2 yang lain untuk menghadiri satu majlis perkahwinan di Penang. Info yang aku dapat,ada 3 buah kereta termasuk kereta arwah ni yang ikut dalam konvoi tu.

Perjalanan dorang bermula dari Melaka kemudian singgah di Kuala Selangor untuk mengambil 2 org lagi sedara yg tinggal di situ. Memandangkan perjalanan bermula agak lewat,jadik dah tentu lah dorang akan lalu kat highway pd waktu malam kan.

Perjalanan mereka pada mula memang tiada masalah hinggalah salah sebuah dari keta dorang memberi isyarat untuk berhenti makan di RnR yg biasa terdapat di highway. Ketika itu,dorang ni baru je melepasi RnR tapah. Dan... pada ketika itu jugak,arwah ada suarakan pada isterinya "Jauh lagi lah nampaknye kalau nak brenti makan. Mana ada lagi RnR lepas ni", kata arwah. "Takpelah bang,jap lagi kita boleh brenti kat hentian tepi je. Bukan nak makan berat2 pun. Takat makan buah pun jadik la",jawab isteri (makcik member aku). "Mmm... ikutlah",jawab arwah pulak.

Perjalanan diteruskan hinggalah dorang ternampak sebuah RnR yang besar dan ramai orang. 2 buah keta yang kat depan terus masuk ke susur RnR tu untuk brenti makan & rehat. Tapi masa tu arwah agak teragak2 untuk ikut sekali sebab maybe masa tu dia tak lapar dan dia rasa agak pelik sket dgn keadaan RnR tu tapi memandangkan 2 buah keta yg lain dah menuju ke parking keta,nak tak nak arwah pun brentikan keta.

"Awak nanti jangan makan tau. Minum je takpe",kata arwah pada isterinye. "Eh,kenapa plak bang.",kerut dahi isterinye bertanya. "Alah,ikut jelah. Nanti abg bagitau sebabnye",jawab arwah.

Driver & penumpang2 dalam 2 buah keta yg lain memang duduk makan kat situ tanpa ada musykil ape2. Dorang tak duduk lama kat situ bila kenangkan perjalanan yg masih jauh. Adalah agak2 1/2 jam dorang bertapa kat situ dan kemudian masing2 sambung balik perjalanan menuju ke utara.

"Hah,kenapa abang tak bagi saya makan tadi?",tanya makcik member aku. "Eh,awak ni. Tak perasan ke tadi? Dalam ramai2 orang kat RnR tu,ada awak perasan keta lain kat RnR tu selain keta kita 3 buah. Logik ke,orang ramai tapi takde keta ke,bas ke,motor ke. Pastu,pakaian orang2 kat situ selain dari kita semuanye seakan2 sama kan. Lagi satu,perasan tak pelayan kat RnR tu terutamanye pompuan,semua muka dorang hampir sama. Tak pelik ke tu?",terang arwah pada isterinye...

Masa ni barulah makcik member aku ni perasan. Patutlah,awal2 lagi arwah macam teragak2 nak brenti kat RnR tu. 2 buah keta lagi dah laju di depan meninggalkan dorang 3 beranak ni. "Betul lah bang. Baru saya perasan",sambung sang isteri. "Hah,lagi satu. Kalau awak sempat paling lepas kita kuar dari RnR tu,awak leh nampak tempat tu gaung sebenarnye. tengok je lah sekarang,kita kat bukit kan?",jawab arwah plak.

Meremang bulu roma makcik member aku masa tu bila dengar penjelasan dari arwah suami dia. 2 buah keta kat depan terus je pecut,maybe nak cepat sampai gamaknye sedangkan arwah tetap dengan pemanduannye yg agak perlahan masa tu (dalam 100km/j).

Tiba-tiba......................





p/s : bersambung ye.... tak larat nak taip.... ada keja sket....

 

hahaha.... sori lambat sket sambungan cite aku ni....
so..... kita teruskan....

Tiba-tiba..... dengan tak memasal,enjin keta arwah mati. Masa tu keta tu hampir menghala ke terowong tol Jelapang. "Allahuakbar,kenapa lak keta ni?",arwah merungut kecil. Isterinya nampak gelabah masa tu sebab 2 buah keta yang lain dah jauh ke depan.

"Awak tunggu je dalam keta. Jangan keluar kemana2. Saya nak tengok ape yg tak kena ngan enjin keta ni",arwah mengarah isterinya. "Abang jangan lama2 tau",jawab isteri yang mula rasa tak sedap hati. "Yelah....yelah.... awak duduk je dalam keta",kata arwah lagi sambil membuka pintu keta.

Bonet depan dibuka,arwah cuba check untuk tau ape masalah pada enjin keta dia. "Awak tunggu jap,saya nak pegi carik air. Radiator dah kering airnye ni",laung arwah pada isteri yg duduk dalam keta. "Nak cari air kat mana bang?. Ni kawasan bukit ni",jawab sang isteri. "Alah,pandai2lah abang nanti",jawab arwah sambil memegang botol kosong yg diambik dari bonet belakang. 

Makcik member aku kata,masa tu memang takde keta yg lalu. Sesekali adalah lori treler yang lalu. Takkan nak tahan kan. Kalau tahan pun,tak mungkin lori treler akan brenti sebab takut menggelungsur ke bawah bukit.

Agak lama jugak makcik member aku ni tunggu husband dia. Tiba-tiba................... "Bam!!Bam!!" "Mak!!",jerit sang isteri pasal terlalu terperanjat bila dengar ada bunyik yang kuat di atas bumbung keta seolah2 bunyik buah kelapa jatuh... Anaknye yang kecik turut menangis terperanjat....

Makcik member aku ni mula gelabah. Untungnye,handphone arwah husband dia ditingglkan atas dashboard. Dia capai henpon tu dan call salah sorang sedaranya yang dah jauh di depan. "Halo,korang kat mana tu",sang isteri mula bersuara. "Kitorang baru lepas terowong ni",jawab suara dalam henpon tu. "Macam ni,keta abang rosak tepi jalan ni. Abang plak pegi carik air. Katanye radiator kering. Akak nak buat ape sekarang ni. Ada benda hempap atas bumbung keta tadi ni. Akak takut la",jawab sang isteri lagi.

"Akak jangan kuar keta. Tunggu je dalam keta. Nanti kitorang tepon peronda. Tunggu tau,jangan kuar keta",jawab suara dalam henpon lagi. "Ok2...",jawab sang isteri.

15 minit kemudian,peronda lebuh raya ngan polis sampai. "Tenang sikit hati",kata makcik member aku masa tu. "Puan ok ke? Kenapa brenti tepi jalan ni? Keta rosak ke?",tanye sorang peronda polis. "Keta ni tiba2 mati tadi. Suami saya tengah pegi carik air. Dia kata radiator kering. Pastu tadi saya dengar ada bunyik yang jatuh atas bumbung keta ni. Ada ape2 ke akat atas bumbung ni encik?",soal sang isteri.

"Takde ape2 pun puan. Takpela,puan boleh kuar dari keta sekarang. Nanti kitorang tolong carik suami puan",jawab peronda polis tu plak. "Baiklah. Mintak tolong ye encik,carikan suami saya. Tadi dia pegi ke arah gaung tu tadi. Cari anak sungai agaknye",kata sang isteri lagi.

Gerakan mencari arwah bermula. Masa tu kata makcik member aku ni,peronda tu cuma ada 4 orang aje (2 peronda lebuh raya,2 lagi peronda polis). Agak dah setengah jam mencari tak jumpa,peronda2 tu berpatah balik ke arah keta dorang. 

"Takde lah puan. Tapi puan jangan risau,saya akan buat laporan pada ibu pejabat",kata peronda polis. Sambil2 tu,peronda lebuh raya masih lagi cuba mencari di sekitar keta plak.

"Cuba bukak bonet belakang keta ni",arah salah sorang peronda lebuh raya tu. "Papp..." Bonet terbuka. "Encik,mari sini kejap",peronda tu memanggil salah sorang peronda polis tu. "Hah,ada ape ni?",tanye polis tu. "Ini encik",peronda lebuh raya tu menunjukkan sesuatu didalam bonet keta. Polis tu cuma mengangguk kepala je,kemudian berjalan ke arah makcik member aku yg tengah tunggu kat keta peronda tu.

"Puan,banyakkan bersabar ye. Suami puan disahkan tiada lagi",kata polis tu. "Apa??!!!",airmata sang isteri mula meleleh dan kemudiannye terus dia meraung tanda faham ape yg disampaikan oleh polis tu.

Kemudian,sebuah trak polis & lori tunda sampai utk settlekan masalah tu. Melalui polis tu, kepala arwah hampir putus dan hanya tinggal secebis daging sebesar jari untuk memisahkan kepala ngan badan. Kenduri kawen yg dorang patut hadir disatukan sekali ngan kenduri arwah. Dan sampai sekarang makcik member aku tu tak tau punca kematian/ape yg membunuh arwah suami dia. Cuma yg pelik,macam mana plak jenazah arwah boleh ada dalam bonet keta sedangkan selama dia duduk dalam keta tu,takde plak bunyik bonet dibuka atau ditutup....

Bila aku dengar cite ni dari kawan aku,rasanye misteri ni tak jauh beza ngan kejadian yang terjadik kat Karak kan.... minta maaf pasal cara penyampaian aku agak kucar kacir....


p/s : berhati-hati memandu dimalam hari....

nanti citer baru pulak



__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

citer ni susah skit nk fhm



Assalamualaikum kpd peminat2 citer misteri hari ni sy ada satu citer menarik utk di kongsi brsama sebelum tu sedekahkn la Al- Fatihah utk tuan punya citer Uncle_k.

Pengalaman di Gunung Stong/Jelawang Jungle

Abg Din.... Dia nih penoreh getah...tempat yang ada banyak rimau kat Jeli tuh..
Dia nih masih bujang trang tang tang... toing toing toing...dan tinggal dengan adik bongsunya....
Kedua orang tuanya dah lama meninggal ....

Aku kenal Abang Din bila aku singgah kat satu kedai kopi ... Masa tuh aku dengan rakan rakan ada trip untuk naik Gunung Stong... Kebetulan pada masa tuh dah tengah hari.....Masa tu kami order

la sepinggan nasik dan minuman...
Masa aku dok kat situ... aku perhati ada abang tuh.... dalam umor 40 tahun....sedang bercakap cakap seorang diri..

" Eh... tak betul ke dia nih "
Tapi ... aku nampak macam dia bercakap dengan orang lain....

Tiba tiba....
Abang tu jeling kat aku dengan mata merah menyala.....

Aku jadi takut... dan alihkan perhatian aku ke arah lain....
Dan abang tu bangun dari tempat duduknya.....

Pergi ke arah meja kami......
Di pinggangya terselit parang panjang .......

(Bahasa yang aku guna nih bahasa kelantan yang telah ditranslatekan.. sebab takut nanti korang tak paham plak...)


Abang tuh duduk menghampiri kami....

"Dari mana?"
"Kota Bharu "

"Naik Stong ke"
"Yup"

"Biasa Naik?"
"Biasa Dah.. "

"Nak naik ari ni ke?"
"Yup"

"Tak Payah Naik la Ari nih "
"Kenapa ..?"

Abang tuh keluarkan rokok daun......
Asapnya berbau wangi.... tak pernah aku bau asap rokok daun seharum tuh....



Episod akan datang........Rokok Daun Puteri Cik Siti Wan Kembang....!!

"Abang hisap rokok apa tu?"
"Rokok Daun..."

"Kenapa wangi je?"
"Orang atas tuh bagi "


Kami masa tuh saling berpandangan....

"Orang atas...?
"Yang Jaga Gunung tuh la...?"

"Pak Da ke..? ( Pak Da nih bekas komando pengawal gunung ) Dia dah meninggal dunia.

"Tak la...."
"Habis tu sapa bagi "

"Cik Siti Wan Kembang"

Kami terkejut.....

"Abang nih buat lawak pulak.. "
"Betul "

Abang tu tunjukkan apa istimewanya rokok daun cik siti wan kembang...
Tak payah guna api untuk bakar rokok tuh....!!

Abang tuh gores di ibu jari !!!!!

Kami masa tu memang terkejut tengok...


Siapa ABANG TU......

Abang tu keluarkan 10 helai Daun macam Daun Sireh Gitu....
Dia suruh kami bacakan beberapa surah lepas solat Isya nanti dan hembuskan pada daun tuh......

Selepas Solat isya.. kami buat apa yang abang tu suruh...

"Lekat kat bahu korang "

Kami ikut jer.......


DAUN TUH BERCAHAYA......!!!!!!!!

Tujuannya nak mengesan pergerakan antara satu sama lain.......


ABG DIN HEMBUS PASIR KE ARAH GUNUNG....

Aku kenal Abang Din 2 tahun.... Sejak dari tuh, aku selalu pegi ke Kuala Balah..Abg Din juga byk perturunkan ilmu ilmu yang baik untuk aku manfaatkan...
Dulu... masa kami dok atas Gunung Stong...Abg Din cakap dia boleh terbang.... Kitaorang gelak sampai tak hingat....
Abg Din gelak jugak sambil tersenyum...
Masa kitaorang gelak tuh..... Kitaorang tgk... abg Din ilang depan mata kitaorang....

" Oiiii..budak...."
Kitaorang tercari arah suara tuh....
Tgk tgk jer...dah ada kat atas pokok setinggi 10 meter belakang khemah kitaorang....

Melopong kitaorang tengok....

Aku masa tuh takut sangat.... Jin ke apa Abg Din nih... Dari bawah gunung sampai la kat pertengahan gunung.. ada jer benda pelik berlaku...

Masa dari bawah gunung sampai ke pertengahan gunung... Abg Din suh kami berzikir...Jangan cakap apa apa..... Memang pelik.... Ketakutan aku hilang langsung...

Dibantu dengan daun bercahaya berkelip kelip.. kitaorang dalam masa 1 jam sampai la ke pertengahan gunung....

ABG DIN TANGKAP IKAN DALAM GELAP

Oleh sebab berpeluh.... kitaorang mintak kebenaran Abg Din untuk mandi kat air terjun berhampiran khemah kami...

"Mandi la kalau berani"
aku tgk air tuh gelap semacam jer....Macam dalam la pulak....

Abg Din pun terjun..... Laa... takat pinggang je...

Apa lagi.. kami bersepuluh pun terjun la.... Bila dah masuk dalam air terasa macam ais kutub utara,,,,Rasa kitaorang nak melompat keluar dari air tuh....Sejuk dari peti sejuk....

"Korang teguk air nih 3 kali.. sebelum tuh selawat dan baca doa sulaiman... ( Orang yang biasa masuk hutan tau la doa nih )
Rupa rupanya ini kaedah untuk mengelakkan peningkatan suhu badan secara tiba tiba... Kalau tak gerenti demam punya...


"Nak tgk aku tangkap ikan"?
Abg Din genggam tangan ....kemudian dia jentik dalam air 3 kali...

ZAPpppp..... Dapat 2 ekor ikan.... ikan sebarau selebar 2 jari.....

" NAh ambik .. letak dalam plastik... lepas mandi kita bakar......Aku nak tangkap byk lagi nih"

Masa tuh... abg din ajar kami tangkap ikan dengan kaedah yang sama ....

HEBAT ~~~~~ Tak sampai beberapa minit.... aku leh tangkap ikan..... walaupun tak besar tapi.... rasa macam best jer....Tak payah bawak pancing dahh....Sampai sekarang aku leh tangkap ikan

guna tangan jer...itulah skill aku yang paling mahal skang nih....

Dulu..... aku terer menyelam sambil panah ikan ...


RAHSIA TANGKAP IKAN......

jentik ke dalam air.. lepas tuh ada bunyi plop..plop....
ada la baca ayat sket sket......
Masa tu Abg Din cakap.. kene yakin...
Baru la menjadik..

3 kali buat tak jadik
Kali ke 4 dan seterusnya.... MENJADIK....

AKu tangkap pastu lepas je la.... nak test ilmu...

Selalu gak aku join pertandingan mancing menang Johan... Baca sket pada mata kail.. pastu selamkan.. pastu jentik dalam air.. tgk la... tak sampai seminit... dapat sekor... Tapi 2 kali je aku

menang .....sebab aku rasa bersalah lak macam nak tipu orang plak....

Kalau aku masuk JORAN.. gerernti berderet keter aku menang...

Jin kafir nih jelmaan yang suka kaco orang.. sakat orang..
Jin Islam nih jelmaan yang sedia membantu orang..

Saper saper pernah pergi gunung tebu... first time... mesti malam tuh hujan lebat gila punya

Aku jentik air nih tujuannya nak panggil ikan....Ikan yang datang nih akan jadi jinak"

Masa tuh memang aku kagum sangat dengan abg din.... memang aku tak jumpa orang macam abg din sebelum nih....

Malam tuh... ikan sebarau.. kelah.. tengas... jadi hidangan malam kami... Makan gitu jer...Taruk sos sikit...

Lepas makan... Abg Din suh kami buat solat sunat... Mintak jauh segala bencana.. Kitaorang pun ikut jer arahan abg din...


"Korang tido la dulu...."
"Saper nak sentri kawasan nih?"

Takper.... ada orang lain boleh jaga"
"Orang Lain...?



Ternampak Wanita Cantik Bersama Abg Din berhampiran Air terjun....

ku intai dari celah khemah....
Nampak perempuan...wajahnya tak kelihatan jelas... tapi pakaiannya ayu macam orang zaman dulu dulu...

Abg Din nampak macam sedang menceritakan sesuatu.... Nampak pergerakan tangan abg din seolah olah dia serius bercerita....

Lepas tuh aku nampak Abg Din pimpin tangan pompuan tuh menyeberangi sungai...

sampai di seberang sungai.......

satu peristiwa menakjubkan berlaku....!!!!!

PERTEMPURAN PEREMPUAN DENGAN ABG DIN....

selama nih aku dok tengok citer citer kungfu nih cerita rekaan jer...

tapi... depan mata aku......

Perempuan tuh bertempur dengan abg din ala ala kungfu campur silat...

Bukan tangan kosong.. tapi guna semacam pedang.parang panjang sebab aku nampak dengan jelas percikan api bila ia berlaga .....

Aku sempat kejutkan kawan yg tidur dalam khemah aku...
Memang kami terpaku bila Abg Din sungguh sungguh lawan perempuan tuh....
Lebih kurang satu jam... mereka bertempur... Mereka bersalaman dan perempuan tuh pergi menghilangkan diri......

Aku perhatikan Abg Din semacam mandi di bawah jatuhan air terjun.... Nampak macam sedang bertapa.... Keadaan gelap sangat...so aku tak nampak apa yang berlaku seterusnya


KESAN PERTEMPURAN KELIHATAN ESOK HARI

Semasa kami tidur.... kami terdengar bunyi bunyi yang menakutkan ... Sukar untuk aku ceritakan kat sini bunyi yang macam mana.... Terasa ada sesuatu yang menghampiri khemah kami...

Terdengar suara Abg Din bercakap di luar sana dengan perempuan... Tak pasti pula suara siapa...

Kadang kadang kedengaran ketawa kecil mereka..

Yang menghairankan... mereka bertutur dalam bahasa yang aku tak faham... Aku beranikan diri dan intai dari celah khemah...

Yaa.. memang betul... ada perempuan berpakaian seperti orang zaman dulu bercakap dengan abg din... Aku dapat tgk mukanya dengan jelas... Ayu sekali dan ber sanggul....
" Siapa pulak perempuan dalam hutan nih'



Dalam 10 minit lebih kurang... perempuan tuh mencium tangan abg din....

Lepas tu.... berlalu pergi..... dia ke arah air terjun lalu menghilangkan diri...

Oleh kerana mengantuk sangat.. aku pun terlelap lah.... sampai la pukul 10 pagi...... ( SYok tidur dalam hutan ) Subuh pun terlepas...

Pukul 10 dalam hutan..... masih lagi gelap... macam dekat senja gitu...
Aku amik kesempatan ke gigi sungai untuk berkumur.. membasuh muka dan gosok gigi....
Masa aku dok gosok gigi tu.. aku terpandang seberang sungai....

KAWASAN tersebut macam telah di cantas....!!!!

Lalu aku teringat pada abg din dan perempuan semalam .. mereka bertempur di tempat tu...

Aku jadi gerun melihat keadaan tu.. Sambil mata melilau mencari Abg Din...
Kelihatan abg din sedang memotong kayu... Abg Din perasan bila aku pandang dia.. Dia pun menggeleng kepala...

Aku rasa tentu dia tahu aku dah tgk pertempuran tu...

" Oiiii.. Punggah Kayu ni... malam nih ujan..... Kang dapat kayu basah pulak nanti "

Abg Din menyuruh budak budak nih yang tengah mamai melonggokan kayu di tempat selamat..
"Byk betul kayu abg DIn... Nak buat apa? "
"Malam nih ujan... Kang sejuk pulak tetamu kita ni"

Abang DIn...Boleh tak kitaorang mandi...?
"Mandi je la....Jangan kencing dengan berak dalam air sudah la "

Apa lagi.. kitaorang meloncat la sebab dapat mandi...
Walaupun dah pukul 10 pagi.. air terjun tuh sejuk macam air batu.... semua member member aku terketar ketar.......

"Tu la... tak ikut cara abg din.. kan dia suruh selawat...baca doa sulaiman... pastu teguk air tiga kali.. takder la macam nak demam..". aku cakap kat member aku semua

DAn kami amik kesempatan utk mempraktikkan ilmu tangkap ikan kitaorang....Byk betul ikan ari tu kami dapat.. Abang Din bakar dengan daun apa ntah....Wangi jer..... Itu hari... dalam sejarah

hidup aku.. aku makan 8 pinggan nasik... Hahahahahah... Nikmat betul....
Kami masak 4 periuk untuk 11 orang makan.... hahahha....Seronok...

"Assalamualaikum...."

Kami dikejutkan dengan suara garau............

LELAKI SERBA PUTIH.......
"Assalamualaikum"
Kami yang dok tengah makan menjawab salam dan terkejut bila melihat seorang lelaki tua berpakaian serba putih menghampiri kami....

Lelaki tua tu menghulurkan salam pada kami dan memeluk kami..Kami masa tuh terpinga pinga peluk laki tua tu..

WANGInyaaa...." aku cakap dalam hati...

yang kelakarnya first time aku tgk boot kaler putih... Alaa boot orang bawak pi kebun tuh biasanya warna hitam... Nih warna putih... Pua chu kang pun warna kuning.. Apa punya pelik boot nih

daa....

"Boleh pakcik makan sekali"
"Boleh.. boleh......" kami pun menyendukkan nasii dan beberapa ekor ikan sebarau sederhana besar utk pakcik tu...

Kami nampak begitu berselera sekali pakcik tuh makan.. Fokusnya pada nasik yang dia makan tu je....
Dia berbual bual dengan abg din selepas makan

Ada air?" Pakcik tu tanya kami
Ada" Kami hulurkan milo panas pada pakcik tuh
Sekali teguk...........
HABIS MILO TU

Dia mintak lagi.... SEKALI TEGUK HABIS....
Dia mintak lagi.........SEKALI TEGUK HABIS....

3 gelas...3 teguk.... !!!!!
"Air apa ni...? Sedap rasanya"

Aik........ 3 gelas dah dia minum lagi mau tanya air apa...." Aku cakap dalam hati
"Mana la pakcik tau nih air apa ... pasal tu la pakcik tanya....

Erkkkk..... Tetiba bulu roma aku meremang...
"camner oran g tua nih tau pulak aku cakap apa tadi"

"Dah.. simpan semua nih.. Pakcik tak nak tengok kawasan ni kotor.....pakcik nak mandi dulu.... lepas nih solat zohor.... pakcik nak korang urut pakcik sikit lepas solat.....

" EH orang tua nih.. nak suruh suruh orang pulak... Dah la makan nasik free...."
"Ni la orang muda... orang tua cakap dia melawan "

Erkkkkk..... Macam mana dia tahu apa aku cakap ni....

BERJALAN ATAS AIR....

"Din dah ajar tangkap ikan?"
"Dah" Kami bersepuluh jawab serentak....

Aku dok perhati abg din tengah potong kayu berhampiran khemah kami

"Sekarang.. terjun .." orang tua itu memberi arahan....
Kami terjun ke dalam air sorang demi sorang....

"KAmu.. tunjukkan pakcik macam mana tangkap ikan "
Sorang demi sorang tunjuk skill yang ada.... Alhamdulillah... Semuanya berjaya.... Terasa macam dalam Akdemi Fantasia pulak...

"Tengok pakcik buat.."
Orang tua tuh naik ke darat.....

Orang tua nampak terkumat kamit mulutnya.....
Dengan langkah kanan.....

DIA BERJALAN ATAS AIR....!!! Kemudian dia seakan menyepak air tu.....

Kitaorang terkejut.... DIA TANGKAP IKAN GUNA KAKI....!!!! Dia menyepak air lalu ikan di dalamnya melompat ke atas...Di sambut dengan tangan....

Dalam satu perjalanan die menyepak air 4 kali..... 4 ekor ikan kesemuanya.....

Kami terlopong dan teruja.......

" Ini ilmu Citra Dewata.... "

"Citra Dewata...? Tak paham la pakcik "

Ilmu nih guna utk orang bertapa dalam hutan..Untuk hidup dalam hutan..".

Sekarang.... Pakcik ajar kamu.....CITRA DEWATA..."...
PERTAMA KALI BERJALAN ATAS AIR.....

CITRA DEWATA

Menarik sekali namanya.... Ilmu berjalan atas air yang di gelar oleh orang tua tu....

Kami dari tadi teruja dengan aksi orang tua tuh yang bersahaja berlari lari anak sambil menyepak air dan terlompat lah ikan yang ada dalam tersebut....

Orang tua menyuruh kami berbaris melintang....
Seperti seorang guru.... dia menyuruh kami menyebut apa yang disebutnya.... Bacaannya agak pelik sikit dan memang aku tak paham....7-8 perkataan je tak silap....Di ulang 7x

Orang tua suruh kami depakan tangan..... Mulakan dengan langkah kanan...

Kami melangkah berhati-hati....

TAKDER APA APAPUN"kata aku dalam hati..

Sebaik saja kaki kiri di atas air.....

AKU TERASA TERAPUNG... !!!!!!

Langkah demi langkah dengan perlahan lahan.......
Kami bersepuluh berjaya melintasi seberang air terjun tu..

APA LAGI....punyalah seronok dapat berjalan atas air...

"PAkcik... mcam mana pakcik tangkap ikan guna kaki tadi " seorang kawan aku bertanya....

"Kene beri tumpuan pada air.... dan pergerakan ikan"

Orang tua itu menunjukkan demostrasi....

Nampak mudah jer orang tua tuh buat.... Dia macam menyungkit ikan kemudian dia menambutnya dengan tangan...

"KAmu pergi tempat di mana ikan berkumpul.....Tumpukan dengan mata kamu ikan tu kemudian.. sungkit... Kemahiran sungkit ( Cokeh dalam bahasa Kelantan ) dengan kemahiran sambut ikan

penting sekali...

KAmi pun cuba la buat.......

Ada yang berjaya dan ada yang gagal...... Macam aku... boleh sungkit jer... bab nak menyambutnya... tak pernah dapat... HAMPEH...

Lepas Mandi..kami ambil wuduk dan bersolat asar ...di imamkan oleh orang tua tu...
Lepas tuh kami makan cucur udang segera yang di buat oleh abg din masa kami tengah prektise tadi....

Kami berehat... menunggu maghrib......sambil masak makan malam

" NAH.... Landak.... Pakcik tangkap masa kamu makan petang tadi "

"LANDAK....?

Nak buat apa LANDAK"? kami bertanya

"MAKAN"

"MAKAN LANDAK...?"

FIRST TIME MAKAN DAGING LANDAK.....

LANDAK....?

Memang aku tahu landak memang boleh di makan... Cuma tak berkesempatan lagi makan landak....

Malam tuh kami melihat orang tua itu menyembelih landak....... Dengan teknik tersendiri... abg din pegang belakang landak tu utk elakkan dari terkena duri....

Orang tua itu menyembelih landak tu dengan sekali potong...

Liat jugak landak nih nak mati..... siap boleh berjalan lagi wlaupun dah kene sembelih... .. Si prempuan lak terloncat loncat ketakutan... takut termasuk landak dalam suar pendek diaorang.. (

Isk..isk.isk.. tak menutup aurat bebudak nih )

Abg Din mencabut bulu landak... kemudian menyiangnya....

"Pakcik nak masuk hutan kejap "
" NAk pinjam lampu ke?" kami bertanya...

" Tak payah.. pakcik boleh nampak"


Isk.... pakcik nih... hutan ke main lagi gelap tu..... nak gi mana la orang tua nih....

TAk sampai 2 minit... orang tua tu bawak dua helai daun panjang gitu.. macam daun kelapa

Di letaknya landak ke atas dun tuh di balut... kemudian di salai....

WANGINYA..... bau harum semerbak memenuhi ruang.....
Itu baru Landak yang di salai.... dengan daun apa ntah.. aku lupa....

Setelah masak.. di hiris kecil kecil.. di makan bersama nasi... ikan bilis.. telur mata kerbau dan sardin... MENYELERAKAN...

DAging Landak... manis.....nikmat betul makan macam ni...

Selepas kami solat Isya.. Pakcik tuh mengajak kami ke suatu tempat...


ALAM GHAIB SATU MINIT..
ALAM GHAIB SATU MINIT

Kami di pelawa oleh orang tua tuh melintasi seberang sungai.. tempat yang pernah aku tengok pertempuran abg din dengan perempuan tu
"ambil wuduk dulu... sebelum lintas....

Kami pun beramai ramai melintas.. Tak perasan pulak dengan abg din.. sama ada dia ikut kami atau tidak

Bila kami melintas sahaja sungai berkenaan.....

Aku macam berada di sebuah perkampungan....Terdapat sawah padi..... gunung.... burung... aliran sungai....

Aku rasa macam mimpi... Aku tampar pipi aku berulang kali..... Memang betul....
Tapi di mana aku...?

"Assalamualaikum" kami di sapa oleh pemuda.. Jernih sekali raut wajahnya...
Di bahunya tersandang selendang kuning....

"Silakan..." soerang lagi pemuda mengalu alukan kedatangan kami...

" Ini kampung kami....Kamu bertuah kerana di beri peluang untuk melihat kampung kami"

"KAMPUNG BUNIAN....?" aku bertanya

"Ya.... tempat di mana para JIN ISLAM berkumpul dan beranak pinak....ini lah penempatan kami

Kami di bawa merentasi sawah padi..... memang mengkagumkan sekali.....penduduknya aku tak nampak langsung yang dok relax.Suasana cerah@siangcerah@siang padahal masa kami gi tadi...

malam.. 9.30 malam...Aku tengok masing masing buat kerja.. sambil di mulut mereka terkumat kamit.... Barangkali mereka nih berzikir...Pakaian mereka serba hijau.. dan berselendang kuning...

"Pakcik nak bawak korang balik ke tempat asal.... Pakcik harap korang dapat satu pengalaman baru kat sini ..Ikut pakcik....Jangan toleh ke belakang... Kalau kamu toleh ke belakang kamu takkan

kembali ke dunia kamu...

Kami ikut jer arahan pakcik tu... Naya kami kalau dok dalam alam jin...

TAk sampai satu minit.. kami dah berada di dalam air.. di tengah sungai...!!!!

Aku sempat perhatikan jam.... 3.30 PAGI...!!!!

Haaa... 3.30 pagi....?

Aku tgk tadi sebelum bertolak 9.30

Dan aku rasa macam seminit jer dok alam lain....

Nih dah 3.30 pagi... lebih kurang 6 jam aku dok kat sana?

Aku perhatikan jam member aku... kot kot jam aku nih K.O...

Memang sah... 3.30 pagi.....

AStaghfirullahulazim....Aku beristighfar.......

Malam tu... aku tak dapat tidur........ Terkenangkan pengalaman indah di alam JIN...

Selepas kejadian itu..... akan langsung sukar melelapkan mata mengingatkan apa yang berlaku di perkampungan bunian tadi...
Sebab aku rasa macam tak percaya....6 jam aku berada di sana.. walhal... aku terasa semacam seminit jer kat situ....
Alangkah eloknya.. kalau aku time tu ada digicam dan videocam...
Kalau dapat rakam semua tu... Hahahaha.... National Geographic mesti panggil aku jadi hos BONIAN CHANNEL..

Jam menunjukkan hampir 6 pagi.... AKu masih lagi tak dapat melelapkan mata...
Allahuakbar Allahu Akbar...."
Kedengaran suara azan subuh.........

AZAN SUBUH DI TENGAH HUTAN....?


AKu perhatikan apa yang berlaku kat luar....Di bantu dengan lampu gasolin.... aku nampak susuk tubuh seakan akan melaungkan azan di atas batu berhampiran dengan khemah kami....Tak pulak

aku pasti siapa yang azan... Abg Din atau orang tua tu....Merdu sungguh suara tu... Mendayu dayu..Memecah keheningan hutan...

Aku solat subuh bersendirian...rakan rakan lain masih berdengkur..mungkin kepenatan kerana melawat perkampungan bunian selama 6 jam tadi....
Ke mana abg din dan orang tua tu menghilang tidak pulak ku tahu....
Selepas subuh.... barulah aku nampak abg din dan orang tu tu dok berbual kat atas batu tu....

Aku tegur.... " ASsalamualaikum
Waalaikumusalam " Jawab mereka

"Tak nampak pun abg din dengan pakcik subuh tadi... Pergi mana..?
"Kami masuk hutan sekejap..."
"Masuk hutan gelap gelap ni.."?

"Siapa yang azankan subuh tadi.. abg din ke pakcik...?
"Azankan subuh? ." Abg din bertanya..Dan dia berpaling pada pakcik tu
Pakcik tu hanya mengelengkan kepala...
"Habis tu.. saya nampak orang dok azan subuh atas batu kat situ...."

MISTERI AZAN SUBUH>.....

MISTERI AZAN SUBUH

Kami saling berpandangan... Masing masing tak tahu siapa yang mengalunkan azan subuh tadi....
Pakcik tu tak habis habis mengerutkan dahi...
"mungkin..... Bintara Pawana...." pakcik tu cakap pada abg din...
"tak mungkin lah... Bintara Pawana kan semalam dengan Garuda Arjuna..Bukankah kita terserempak dengan diaorang dalam perjalanan subuh tadi ..." ujar abg din

Hohhh... sudah.... pening lak aku...

Siapa plak Bintara Pawana dengan Garuda Arjuna..... Tak berani pulak aku nak menyampuk perbualan mereka.. Sekali dengar diaorang bersembang macam dengar cerita penglipur lara... nama

wataknya amat unik...
"Habis tu siapa yang azankan tadi.."? pakcik tua tu tanya balik
"mustahil Si Kemudi Hitam.......

Aku jadi seram sangat masa tu......Seram sangat sangat... ye la .. orang yang expert dalam hutan tuh pun tak tahu siapa yang azankan subuh tadi....

Siapa yang aku jumpa subuh tadi

Ada lagi perbualan mereka selepas tu... tapi aku tak dengar sepenuhnya pun..

Dan persoalan itu tak terjawab sehingga la hari ini... Cuma aku masih ingat... merdu sungguh suara lelaki yang azankan subuh tu..

Dengan kopi dan kuih cucur udang segera yang di buat oleh abg din menyebabkan aku lupa terus persoalan tu...

Member member yang lain masih berdengkur.... Aku pun rasa nak tidur balik lepas tu....
Pakcik tu pesan....

"Pasnii kita naik Atas stong..."


PERJALANAN ISTIMEWA....

Pagi itu kami mandi sepuas puasnya..Pelbagai aksi aksi xtreme kami tunjukkan.... Kedinginan sejuka pagi itu langsung tak mengugat kami untuk bermandi manda

Aku macam biasa... masih menerapkan skil menangkap ikan dengan menggunakan tangan... Yang kecil memang aku lepaskan... Dapat jugak 20 ekor pelbagai jenis ikan untuk santapan kitaoran

tengahari nanti....

20 ekor..?
Sorang 5 ekor baru cukup...Apa taknya... Aroma ikan bakar di balut dengan daun apa kebenda nhtah menjadikan kewangiannya membuka selera...
5 ekor tak cukup beb utk seorang makan...

Abg Din macam biasa...Berindak sebagai chef kami..Kami yang lapar nih akan mendarat bila rasa lapar Selagi belum kecut jari.. selagi itulah kami berendam sepuas puasnya..... Best dapat

tengok awek KEBASAHAN dalam KEDINGINAN air terjun Stong... Mujurlah Uncle nih orang yang genetiknya baik baik...

Ke mana pakcik tuh pergi aku pun tak tau


Lepas mandi... kitaorang dok lepak...sambil nyanyi lagu..... Masing masing menguji bakat.. ABg Din pun nyanyi sama Lagu Siam... Haram jadah aku tak paham...Tapi best gak bila Abg Din goreng

gitar kapok yang kawan aku bawak tuh...



Semua lagu dia baoleh bawak....

"Terer abg din main semua lagu nih..?Mana abg Din belajar..Dalam hutan ada AStro ke.." pertanyaan kawan aku disambut dengan gelak tawa rakan yang lain...
" tak lahl.. selalu juga tengok hiburan kat warung bawah tuh.." sambi mebetulkan tali gitar...

One two three four....

"
Hei! kersani mengalir lah dikau
Menjadi raksa
Mengisi belikat punggungku
Agar aku bisa berdiri
Tegap dan segak
Bagaikan laksmana Melayu

Sedap betul suara Abg Din...
Kitaorang pakat nyanyi ramai ramai...... Memang happening sangat time tuh....

Tetapi.... kami tidak sedar..... ada sesuatu yang sedang memerhatikan kami....

Kami langsung tidak sedar ada sesuatu memerhati kami dari celah celah daun
Masing masing sedang bergembira... bergelak ketawa
Adakalanya Abg Din buat lawak dengan kitaorang... Siapa sangka di sebalik serius wajahnya dia memang boleh buat lawak..
Macam nak pecah perut kitaorang dok gelak saja....


BURSS................................
BuRssssssss..............................


Ya Allah ....

Kami terkejut...

Tiba tiba ada binatang seperti **** tetapi berkepala macam manusia tetiba muncul di depan kami..
Nampak bengis sekali.....

Kami semua terkejut..........Si Awek segera mendapatkan perlindungan dari jejaka jejaka macho..Walhal masing masing memang terkejut beruk melihat binatang itu...

Abg Din meletakkan gitar kapok perlahan lahan
Abg Din dah bersedia dengan parang di pinggangnya

Aku cuba dapatkan parang yang berhampiran.....Begitu juga dgn 2 orang kawan aku..

Kami telah bersedia utk hadapi kemungkinan

Binatang itu mula merapati kami.....

Kami berundur.....

Binatang itu cuba menyerang Abg Din....

Abg Din Cuba menyepak... KENA..

Binatang itu berundur ke belakang..dan sekali lagi cuba menyerang..

Sebaik saja binatang itu menyerang...ia menerkam abg din.....
Abg Din terjatuh......

TETAK.......... aku berdua ( ngan kawan aku cuba tetak belakang binatang tersebut )

Langsung tiada kesan.....Tak luka sedikit pun
Aku capai kayu sebesar betis.........
Pappppppppp..... paaaaaaaaaappppppppppppp......


Langsung tak tak der kesan....

Celaka..getus hati aku..

Abg Din masih bergelut.....
Tiba tiba binatang itu melepaskan Abg Din.....


Ia mula menyerang orang lain...

aaa... sudah.......br />
masing masing lari bertempiaran..... selamatkan diri...
khemah kami abis dirodoknya....

yang perempuan menangis nangis....


Keadaan memang kelam kabut time tuh....

KEJAR.......KEJARAbg Din berikan arahan....

Semua rakan aku pegang senjata masing masing.. ada yang pegang kayu.. parang... masing masng cuba mengejar binatang tuh.......

Kami cuba mengepung....

Gagal.....

Keadaan hutan agak tebal di sebalah atas ... tak mungkin kami akan masuk ke dalam hutan tuh dengan keadaan macam nih.....

Binatang itu masuk ke dalam hutan.....

Hilang begitu saja.....

Kami memang terkejut. Dengan kejadian itu.. masing masing macam tak cukup nafas... Serangan haiwan tadi benar benar menggusarkan kami.. Buatnya ada yang mati dengan binatang

tuh.....Naya ajer.......

binatang apa tu abg din... pelik lah...br /> setan......bg din menjawab
setan tuh nak mainkan kita.....br />
seram bulu tengkuk aku bila abg din cakap macam tuh...

masing masing mula membetulkan khemah masing masing kerana di sondol haiwan tu...

selepas itu kami bercerita tentang pengalaman tadi sesama sendiri.....

tanpa kami sedari........ada satu lagi ancaman sedang memerhatikan kami....

Kami rancak bercerita tentang apa yang berlaku seketika tadi.... Masing masing mengatakan ia satu pengalaman menarik dan menakutkan.. Belum pernah lagi kami terjumpa makhluk aneh sperti

itu...

DAlam gelak tawa kami kami tidak menyedari.... ada lagi sesuatu yang memerhatikan kami.
Tiba tiba kami dengar bunyi dengusan....

Bunyinya Sama seperti mahlkhluk aneh tadi.... Mata kami melilau... Abg Din bersedia dengan parang panjang dan kami semua bersedia ....Semacam kami semua


akan menghadapi serangan hebat dari musuh.....

1 minit....
2 minit.....
3 minit....

Hampir 5 minit.... bunyi dengusan itu berterusan......

Tapi masih beluim berlaku apa apa....

Tiba Tiba...

Kami ternampak makhluk tadi di kejar sesuatu.....

2 ekor PAK BELANG mengejar makhluk sperti **** tadi....

Pak Belang itu mnerkam makhluk tersebut betul betul di depan kami.....
Pergelutan berlaku... 2 ekor pak belang berlawan dengan seekor makhluk aneh...

Menakutkan..... Makhluk aneh itu benar benar memnpunyai tenaga luar biasa.... Di sondolnya harimau tersebut hingga terpelanting....Harimau tersebut bangkit lalu cuba menyerangnya kembali...

Ngauman Pak Belang di tengah kesunyian hutan memang meremangkan bulu roma kami...Cakaran Pak Belang ke atas makhluk aneh itu menyebabkan darah keluar ...BUkan merah.. tetapi BIRU

!!!!
Lama kelamaan Makhluk Aneh itu kelihatan lemah kerana diserang serentak oleh pak belang tersebut.... Akhirnya terkulai..
Pak Belang hanya memerhatikan saja makhluk aneh itu terbujur kaku...

Kemudian....Pak Belang itu memandang pula ke arah kami...

Mereka mengaum ke arah kami...

Kami betul betul kecut perut.....saiznya lebih besar dari makhluk aneh tadi....

Entah macam mana... Pakcik tua itu muncul di depan kami.....Lalu di tunjukkan tongkatnya ke arah Pak Belang berkenaan...


" JAngan ganggu cucu aku...Pulanglah kamu...."
Seakan menurut arahan...Pak belang berkenaan berundur dan berlalu pergi....

Kami kehairanan ketika itu...

Bagaimana pula pakcik tua itu boleh memberikan arahan kepada pak belang yang ganas itu...


"ITU KHADAM AKU...."

Khadam...?

Ya.... Khadam aku masuk ke dalam tubuh harimau tu.... Dia akan menjaga keselamatan kita di dalam hutan ini dengan izin Allah....Dia tak boleh menunjukkan dirinya sebenar...jadi dia masuk ke 

dalam tubuh harimau sebagai sarung...."

Aku menelan air lur.....

Khadam...?

memang aku pernah dengar perkataan Khadam.... Ia membawa maksud orang suruhan....

Tapi kenapa harimau pulak di namakan khadam...?

Pakcik ini merenung ke suatu tempat... Nampak mulutnya terkumat kamit...

Tiba tiba... muncul Pak Belang 2 ekor itu semula... dan kami benar benar terkejut dan bersiap sedia dengan serangan mereka... Masa tu kami nampak Abg Din relax sahaja....

Pak Belang itu seakan terduduk di depan Pakcik tua tu....
"Ini lah Khadam Pakcik..."
"Namanya Sintar....dan satu lagi Kurina...."

"Assalamualaikum warahmatullahi..." pak belang itu bersuara.... Suaranya semacam guruh... Benar benar menakutkan kami..
Kami jawap salam dalam keadaan terketar ketar.....Keadaannya cukup bengis.... Uncle sendiri macam nak terkencing kat situ bila Pak Belang itu renung Uncle....

Tapi.. Pak Belang tuh takder la mengapa apakan kami.... Dan kami rasa bertuah sangat dapat tgk harimau depan mata.. Siap boleh pegang pegang ... Ada gambar kami dengan ghimau tuh.. Tapi 

macam biasa la.... takut Uncle nak tunjukkan kat sini.. Maklumlah.. bukan harimau biasa..takut jadi apa apa pulak kalau gambar itu tersebar.. Sizenya besar sangat.. Lebih kurang lembu dewasa 1 

tahun....Tinggi skit dari harimau biasa...

Kami sempat mendengar perbualan Pak Belang tersebut dengan pakcik tu...

Pak Belang itu ada menyebut tentang bahaya yang bakal kami hadapi bila kami berterusan di sini... Penjelasannya benar benar menggerunkan kami... Bila Pak Belang itu menyebut...Ada 

makhluk aneh yang lebih hebat lagi sedang memerhatikan kami...
Masa tuh kami rasa nak blaaa jer...... Tak pasal pasal kene makan dek makhluk tuh dalam hutan rimba nih...
Uncle tak ingat apa nama makhluk yang disebut oleh Pak Belang tersebut...

Pakcik itu segera buat lubang dengan menggunakan tumit...... di bacakan sesuatu... Lalu di ambil air sungai itu di letakkan di dalam lubang tersebut....



-- Edited by izat_raikkonen on Monday 23rd of January 2012 12:40:05 AM

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

BERASAP....

"Hmm....Ia tak jauh dari kita....."Pakcik itu seakan menilik

Abg Din bertanya pada pakcik tu... " Ganaskah?"
"Ya...... Kita dapatkan kayu runcing beberapa batang... DApatkan daun ( Uncle lupa plak namanya )..... Letakkan pada pangkal pokok sekliling kawasan nih...."Pakcik itu memberi arahan..

Kami semua mencari daun tuh dengan petunjuk yang diberikan abg Din...

Setelah selesai.... daun itu di letakkan.... kami semua bersedia....... Masing masing kelu tak terkata....

UjIAN BESAR menanti...

Masing masing sudah bersedia...

peluh mula membasahi dahi... mata kitaorang melilau...

Dalam hati betapa takutnya Uncle dengan situasi yang demikian...

Dengan erti kata lain... semuanya mengigil.......


Pakcik dengan abg din macam berkata sesuatu....
"Din... ko tgk kat atas tu.."

Kami pun tgk sekali.. Tiba tiba bunyi monyet buat bising....... Melompat lompat seolah olah ada sesuatu.....

Tanpa disangka keluar semacam manusia bertanduk dari celah celah pokok... Menyeringai giginya yang tajam....

" YA allah..."

Masa nih jangan cakap lah..... Uncle mengigil sampai terlepas parang dari pegangan....
Di cakarnya pokok di sekeliling... Memang ganas sangat..

Ia melompat ke arah abg din... abg din sempat mengelak....
Sekali lagi ia menyerang abg din...

Kelam kabut abg din di buatnya.. Pakcik tua tuh masih dalam keadaan relax.... tapi abg din uncle tgk macam dah nak tercabut nafas sebab di serang....

Hairan pulak aku kenapa abg din tak serang balik....

Kitaorang nih sekadar tgk jer... tak tahu nak buat apa...Masing masing macam nak pukul menatang tuh.. tapi ..MACAM jer.... hakikatnya lutut memang dah mengigil..

Pakcik tuh menjerit...

" DIN.. masuk sini...."

Masa tuh menatang tuh berhenti menyerang.....

Rupa rupanya menantang tuh tak dapat melepasi daun yang di tabur oleh kami tadi....

Lalu ia mengamuk....

Masa itu aku tgk Pakcik tua tu macam menyeru sesuatu dengan mulutnya...

Keluarlah KHADAM Pak Belang ..betul betul di belakang menatang tu....

Pergelutan hebat berlaku.....

Nampak KHADAM lebih kuat dari menatang tu...

Nampak macam dah terdesak...menatang tuh cuba lari ikut celah gaung..Tetapi gagal... kerana di sekat oleh perempuan....

Ya.. perempuan yang bertarung dengan Abg Din.....

Pedang di tangannya di hunus ke arah menatang tuh.... Sambil Pak Belang berhenti melancarkan srangan...

Pakaiannya seperti malam itu... Pakaian zaman silam..

Abg Din terkejut... "Delima.... Apa kamu buat..?"

Delima....?

Siapa Delima tuh.... Apa kaitan dengan ABg Din...?

Delima memang manis di pandang.... wajahnya memang penuh ciri kemelayuan.... Walaupun dalam keadaan cemas .. sinar kecantikan masih terpancar di wajahnya.....

Delima mendepangkan tangannya seolah olah menghalang MENATANG tu... dan kami semua masih berada dalam lingkungan garisan dedaun yang di buat.....

Delima melompat tinggi....... cuba di tikamnya dengan pedang dari atas.... Tetapi menatang itu berjaya mengelak....

Gaya Pertempurannya memang seperti yang Uncle lihat pada malam itu...

Kami melopong melihat aksi tersbut.. tak ubah macam cerita Jackie Chan dan jet Li... Pokok pokok renek di sekitar abis di balun dek menatang tuh

Bertubi tubi serangan di buat menatang tuh.... Kelam kabut Delima di buatnya.. Nampak ada kesan darah pada baju Delima...

Ini memaksa Abg Din keluar dari garisan dedaun tuh utk membantu delima...

Srangan sllih berganti.. Abg Din dan Delima berganding tenaga... Pakcik tua tuh buat **** jer macam takder benda yang berlaku...

Buuuuppppp" menatang tuh berjaya di sepak oleh Abg Din......

Hampir hampir sedikit saja mengenai uncle .. Mujurlah ada garisan dedaun melindungi.. Kalua tak maunya tinggal kepala jer Uncle di kerjakan menatang tuh....

Menatang tuh bangun dan mendengus... Betul betul di tepi Uncle... Macam nak telan jer.... Masa tuh pucat jangan cakap laa.... Member lain tarik Uncle dengan cepat.....Nafas Uncle dah turun naik

masa tuh....

Lebih kurang 10 minit pertarungan... menatang tuh tiada tanda tanda pun akan kalah.. Makin agresif....

Pakcik tua itu keluar dari garisan dedaun ...

Kemudian menjerit..

"HOI...."
Dengan raut wajah yang ganas menatang tuh berpaling pada pakcik tu.....

Pakcik tuh masih dalam keadaan tenang... dan di tangannya ada SELENDANG KUNUN..

Menatang tuh mula menyerang..... Pakcik tuh melemparkan selendang pada dahan pokok dan bergayut ke pokok yang lain....
Menatang itu menyerang pakcik sekali lagi..

Rupa rupanya menatang tuh ada kemahiran untuk melompat tinggi...

Byk dahan pokok yang patah akibat pautan pakcik tuh dan juga menatang tuh..

Sewaktu menantang tuh jatuh ke tanah... Pakcik tuh melancarkan serangan dengan selendang kuning tu.... Agak panjang selendang tuh

Terpelanting menatang tuh.....

Di serang sekali lagi pakcik tua tuh..... Pakcik tuh mengenaka serangan pada kakinya tetapi gagal.....

"Din... Sambut..."
Masa tuh Abg Din cepat mencapai selendang yang dihulurkan dan dengan pantas Pakcik tua itu melilit kepala menatang tuh dengan selendang tersebut....

" IKat Din... Ikat......"

Abg Din ikat selendang tuh di batang pokok di bantu delima..
Ketika itu menatang tuh memang tak boleh bergerak... kerana lehernya telah di grip dengan selendang... Meronta ronta.....

pakcik tuh mengambil kayu yang di runcingkan dengan tiga kali tusukan ke atas kepala menatang tuh... Akhirnya menatan tuh terkulai....

Setalah semuanya selamat.. kitaorang di benarkan tgk makhluk itu secara dekat..

memang mengerikannnn.....

Pakcik tua berpesan pada kami agar membuangkan ke dalam gaung....

Kami kecut perut dengan arahan itu

buatnya menatang tuh idup balik.. tinggal kepala jer kami nanti...

Kami bersusah payah menarik dengan tali bangkai menatang tuh di campak ke dalam gaun.. Bau hanyir darah tak usah cakap la.....

Selpas kami balik mencampakkan bangkai menatang tuh.. kami nampak Abg Din, Pakcik tua dan Delima sedang berbual.. Abg Din macam sedang merawat Delima.. Bersembur sembur darah keluar dari mulutnya...

Mengenali Delima...

Delima...nak kata cantik jelita tuh.... rasanya MAk Mah Jangan Pandang Belakang lebih cun dari Delima... Tapi wajahnya macam orang zaman dulu dulu....macam... Zaiton kot... Dengan

berselendang kuning....

Tutur katanya amat lembut dan manis sekali... Tak ubah macam orang zaman dulu bercakap... Berlapik jer..
"Nama hamba Delima..." Dia memperkenalkan diri kepada kami
Harum semerbak bunga bungaan dari tubuhnya....

"Ini suami hamba.." Sambil menunjukkan jari ke arah Abg Din
"Dan itu ayah hamba " sambil menunjukkan jari ke arah Pakck Tua tu...


Ohhh... patut lah rapat semacam jer...

"Hamba sekeluarga datang dari alam yang berbeza dan kami datang melihat tuan hamba semua di alam nyata..."


Errkkkkk.......

"Makhluk yang menyerang tuan hamba semua datang mencari hamba... Ia berasal dari alam hamba dan mencari hamba keluar di alam nyata. Hamba tidak menduga makhluk itu jadikan tuan

hamba semua sebagai sasaran. Kebetulan hamba ingin berjumpa suami hamba di alam nyata..."

"Saya ada nampak akak bertarung dengan abg Din pada satu malam... Kenapa"

Delima nampak seperti sedang berfkir... Mungkin dia tak menyangka aksinya bertempur dengan Abg Din di lihat Uncle...

"Memang menjadi rutin kami setiap minggu kami berdua menguji daya bertempur masing masing..Hanya hamba sahaja boleh melawat suami hamba di alam nyata pada bila bila masa.... Suami

hamba hanya boleh melawat hamba pada pertengahan purnama..Pertempuran ini lebih menjurus pada peningkatan cakra tempuran.."

"Cakra tempuran.."?

Ya....Setiap manusia cakra tempurannya berbeza beza... ada satu jurus sahaja boleh membawa maut...Jika tuan hamba berjaya menguatkan cakra ini.. dengan satu pukulan sahaja... sesiapa

sahaja boleh tewas.Tuan hamba boleh lihat kesan cakra ini.."

Sambi menujukkan batu sungai yang sebesar 2 penumbuk ...

Bushhhhh...... Dengan satu tumbukan sahaja... Berkecai batu tersebut...

Kami teruja dengan kejadian tersebut..


Bersambung....

Delima menceritakan kepada kami bagaimana dia memusatkan tenaga pada satu titik pada tumbukannya... Satu titik tenaga ini bila di lepaskan boleh memberi kesan maksima pada benda yang

di tumbuk... Uncle terlopong tak tahu menatang apa semua tuh..TENAGA...? TITIK...? Biul Uncle mendengar penerangan si Delima....

Abg Din menyuruh kami beredar ke kawasan khemah... Kelihatan merka bertiga.. Abg Din..Delima dan Pakcik Tua itu sedang berbual bual..Entah apa yang di boraknya....
Pakcik tua tuh kelihatan berkerut kerut wajahnya.. Seakan akan memikirkan sesuatu...

Abg Din memanggil salah seorang daripada kami.... Uncle sekadar memerhatikan dari jauh...
Mungkin ada sesuatu yg penting nak dikhabarkan...

Memang benar......Delima buat kejutan.....

SALAH SEORANG DARIPADA KAMI MESTI TINGGAL BERSAMA DELIMA selama 10 hari di alam BUNIAN

Siapa Orang ItEw.......Adakah Uncle... ..? Hisham...? Mat Adam...? Ida...? Zainal..? Lan...? Richard?

Adakah ia......

Sambungan

Masing masing berpandangan sesama sendiri.....Siapakah di antara kami yang sanggup tinggal di alam bunian 10 hari ...
Kitaorang semua terdiam tanpa kata.... Uncle tau.... takder saper pun nak tinggal dengan makhluk lain nih... 10 hari pulak tu....

"Cepat.... atau kamu semua hamba bawa ke alam hamba.."

Erkkk... SEMUA....?
Masa tu kepala aku dok pikir..... bila lagi peluang nak tengok alam lain... tapi pada masa yang sama aku terpkir camner la agaknya keadaan keluarga aku bila dapat tau aku hilang... Takkan aku

nak telepon bini aku cakap.."Yang ..abg nak gi jenjalan kat alam bunian...10 hari jer." bantainya gelak Bini aku nanti bila aku cakap macam tu...

Akhirnya salah seorang kami mengangkat tangan.... Adam...

"Woi... adam.. ko gila ke..:"jerit salah seorang dari kami...
"10 hari jer.....tak lama pun."

Kitaorang membantah..... pastu kitaorang tanya pada akak Delima...

"TIada pilihan lain lagi ke..."
"Tiada pilihan..."

Siap nangis nangis budak nih.... sebab terpaksa berpisah dengan Adam... ( Ehhh... macam Adam akademi Fantasia pulak )
Adam pulak siap berwasiat wasiatan... macam la nak tinggal kat planet marikh.. tak nak balik balik ke BUmi....
"Lan... kalau awek aku tanya.. ko cakap la aku ada kursus ikhtiar hidup dalam hutan..."

Macam macam wasiat aku dengar,,,Dengan aku lain pulak wasiatnya... dengan member yang lainl..lain pulak wasiatnya.... HaDoi laa

"Kita berangkat sekarang..."
Hanya Delima dan Adam sahaja yang masuk ke dalam hutan... Mereka hilang di sebalik pokok pokok renek tu....

"Abg DIn... Kenapa Delima mesti bawak salah seorang dari kami kat sana..."?
"Itu perjanjian..."

"Kitaorang takder perjanjian pun dengan delima..Kenapa kene libatkan kitaorang?"
"Kamu dah masuk ke kawasan Delima....."
"Bukankah dengan abg Din...?"
"Ya... memang dengan aku.... sengaja aku bawa korang masuk sini..."
"Abg Din nak perangkap kitaorang..."?
"Tak.....Tentu korang ingat yang korang dah masuk ke alam lain sebelum ni...INgat..?"

"Ya..."
"Tentu korang terpesona dengan alam lain tu kan.."
"Ya..'
"Aku yang bawa korang masuk ke sana...TANPA kebenaran Delima..Sengaja aku bawa korang masuk ke sana utk korang lihat sendiri keadaan di sana..."
"Jadi... ini hukuman kami..."
"Ya...Kamu beruntung.. kerana Delima cuma pilih salah seorang... dan dia berjanji akan hantar balik rakan kamu... Sedangkan... pada awalnya .. dia menyuruh KAMU SEMUA tinggal bersamanya

selama 10 hari.... Aku dan Pakcik tua tu la yang minta dia pertimbangkan... Kerana ini semua kesilapan aku...
"Adakah kawan kitaorang itu akan balik semula....?"
"Ya.... itu janji Delima.. tapi aku sendiri tak pasti.. adakah kawan korang nak balik semula ke sini...
"Macam mana dia tak balik....?"
"Kalau dia tak balik sebab dia tak nak balik... aku tak boleh buat apa..."

Haaaaaa......?
Masa tu kepala aku dok pkir .... mesti Adam akan tersangkut dengan awek bunian...ALahai.... beruntung la ko Adam..

10 hari....Apa aku nak jawap dengan orang tua dia...? Esok kitaorang dah nak balik.... dah 4 hari dah kitaorang kat sini... Takkan pergi 10 balik 9 orang....

Macam macam kepala aku dok pikir time tuh...
takkan nak sambung 10 hari lagi kut.....
buatnya orang rumah aku risau..... tak pasal rescue 911 dok cari kitaorang dalam hutan nih...
Bekalan makanan pun dah susut.... takkan nak jadi kanibal.. makan kawan sendiri kot..... harapkan ikan dalam sungai tu je....

Abg din dengan pakcik tua tu buat hal sendiri jer... bukan nak tolong kitaorang yang ada masalah besar ni... Hampeh betul....

Kitaorang pun buat keputusan ..terpaksa balik mengikut jadual...

Tapiii......


Bila memikirkan pasal Adam... kami memang rungsing.. apatah lagi dia adalah geng kitaorang yang paling muda....

Akhirnya.... kami ubah keputusan kami...
"macam mana nak hubungi keluarga nih...?

Masa tu... bateri Handphone masing masing semuanya dah KONG....
"Ini takleh jadi... Kene ada cara utk kita contact pemili kita.."

Uncle dengan seorang kawan Uncle berpakat utk turun ke kaki bukit ... dan dapatkan bantuan orang kampung utk hubungi keluarga...
Uncle mintak sorang sorang bagi no telepon pemili..di tulis atas kertas..
bayangkan.... kitaorang buat keputusan jam 6.30 petang... dan hari semakin gelap !!!

Uncle dengan Zan.... terpaksa turun ke kaki bukit jam 6.45 petang....
Dalam hutan.... 6.45 petang hampir nak gelap...

Uncle berdua turun hampir satu jam jugak ....
Di temani dengan lampu suluh berkuasa tinggi....

Seram betul... Time maghrib lak tuh....
Tapi sebab takder pilihan.....kitaorang redah jer....

Masa perjalanan turun tu... takder apa apa berlaku... kitaorang turun dengan lancar... Kalau lah hujan masa tu.. memang naya la kitaorang..

Segera kitaorang pergi kat satu kedai kopi mintak pinjam charger... nasib baiklah ada....
Dalam setengah jam dok tunggu handphone tu di charge.... kitaorang beli la beberapa jenis makanan...biskut.. kopi.... gula.. teh.... roti .. Byk juga makanan yang kami beli di kedai runcit

sebelah...kitaorang beli biskut cap ping pong tuh 10 peket...Kebetulan kitaorang berdua ada bawak haversack.. so takder masalah nak bawak naik

Pakcik kedai makan tu tanya.. pasal apa nampak kelam kabut jer nih... Kitaorang cakap takder apa...
Dalam hati nak jugak jelaskan masalah yang kami hadapi sekarang nih....
Tapi ... buatnya diaorang tak percaya?

Uncle berdua order nasi goreng.... 3 pinggan kami makan setiap seorang... !!! Lapar ... pastu sedap pulak.. tak pernah rasa sesedap tu...Kitorang minum air batu kosong jer...Lagipun tgk anak

pakcik tuh ( rasanya ) pehhhh... mengancam betulll ... berbaju kebaya gitu..

Lepas setengah jam g itu... Uncle mulakanlah operasi menelpon keluarga masing masing...

Uncle cuma cakap... Terpaksa sambung lagi perkhemahan nih sebab kajian tak selesai lagi...
Itu jer alasan.. dan diaorang semua boleh terima...

Lagipun perkara macam nih selalu jugak berlaku memandangkan kitaorang memang geng Malaysian Nature Society yang selalu buat kajian pasal forest...Dan mak bapak kitaorang pun memang

paham kerja kitaorang.. So takder masalah bab nak menerangkan semua nih.. CUma terpaksalah KELENTONG sikit...

Lepas Caj telepon tuh.. Uncle hloq la RM 10.00 utk baya letrik... Tapi pakcik kedai makan tu tolak....
" TAkper lah.....bayar yang korang makan jer..."
"Brapa..?'
"Dua ringgit jer... "

Haa....? Dua ringgit.....Murah sangat nih pakcik...Berapa sepinggan..?"
" Pakcik kira bagi murah kat korang...:

Dalam hati aku kata... biasa sepinggan nasi RM 3.00 x 6 pinggan maunya RM 18.00..
Ini dua ringgit jer...
Pelik...

Tapi nasi goreng tu memang best... ada lauk ayam.. daging... dan byk lak tu...

selepas itu kitaorang mintak diri untuk pulang....
selepas bersalaman kami terus bergerak untuk naik ke atas gunung..

Masa nak naik itulah... peristiwa menakutkan telah berlaku...



__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

ok kita sambung citer Uncle_k sebelum tu sedekahkn Al-Fatehah utk arwah 

Kami memulakan perjalanan dengan lafaz bismillah... sebaik saja kami sampai di kaki gunung.. kami merasakan ada sesuatu yang tidak kena masa tu..... angin bertiup kencang.... pokok pokok 

bergoyang.. betul betul menakutkan kami masa tu...bunyi daun bergeser memaksimakan lagi denyutan jantung kami... Kami perhatikan kiri kanan apa yang berlaku sebenanrya.......
Ya Allah.....Aku terkejut melihat bebrapa dahan pokok tumbang di depan kami... Tak usah di cakap la macam mana gabranya kami masa tu....
Dengan berat bag yang di bawa... kami cuba gagahkan diri untuk sampai ke atas... Namun kekuatan angin tak mampu kami lawan.... Kami macam kehilangan tenaga masa tu..Masa tu aku betul 

betul menangis.... Rasa gugup bimbang memang menguasai diri ketika...
Hujan renyai... renyai..... dan semakin lebat.. dan semakin lebat......
Ya Allah... Ujian apa nih.....
Aku tewas malam tu.....Pertama kali aku hadapi saingan macam tu.....Belum lagi saiangan sehebat itu pernah aku terima...
Tubuh kami di basahi hujan... Mujurlah makanan kami dah dibungkus dengan rapi... harapnya jangan ada yang terkena air... Kalau.... kebulurlah kami di atas sana.....
Makin lama.. cahaya lampu suluh aku semakin lemah... macam tu jugak dengan member aku sorang lagi tu....Entah entah lampu nih rosak di masukki air.....
Hujan lebat hampir sejam... Aku mengigil kesejukan.... Dalam kegelapan malam yang menakutkan....Cahaya langsung tak ada/..Mulut tak henti henti baca surah 4 qul....
Aku berpelukan dengan member aku..... Kami kesejukan.....

Hujan berhenti..keadaan masih lagi gelap... baru pukul 11 malam..... Perut lapar.. minta diisikan... Aku bukak beg.. makan sbungkus roti dan air kotak yang di beli....Dalam gelap aku terkial kial 

cari roti......

Macam mana nihbr /> kita kena stay sini... Bahaya naik kat atas... nanti sesat... Lampu pun takder nih : aku menjawab

Aku cuba cari ikhtiar macam mana nak panaskan badan yang mengigil nih...Alhamdulillah... ada juga lilin askar sekotak dalam beg aku... Mujurlah ia tak basah sebab berada dalam plastik beserta 

dengan lighter sekalik...Rokok yang di beli kat bawah sana pun tak basah... Syukur sangat sangat.... Apa lagi.. aku nyalakan lah lilin tu......panaskan tapak tangan tu... pastu sapu di muka... terasa 

la bahangnya dan kurang sikit kesejukan... Kami pun ambik la rokok sebatang sorang dan layan rokok tu...ringan jer kepala tu....

Member aku tu... cari la beberapa batang kayu.... walaupun basah... kami sama sama belah kayu tu tengah tengah... bahagian tu agak kering... jadi kami belah dengan parang yang kami 

bawa...Byk juga kayu kami kumpul dan bakar.... Malam tu... kami terlena seketika kerana kesejukan di temani unggun api.....
Masa kami tengah lena seketika... ada sesuatu yang menghampiri kami........
Aku dapat menangkap bunyi seakan akan kayu dipijak.... cepat cepat aku kejutkan kawan aku...
Kami bersedia dengan parang ...satu lagi ialah kayu yang ada bara api tadi...
Sedang kami pasang telinga.... bunyi tadi hilang.....

Tiba tiba... kami terdengar suara bayi menangis.....
Kami terkejut...... dan suasana bertukar menajadi seram...
Tangisan bayi itu mendayu dayu.. mewujudkan satu suasana yang menakutkan bagi kami....
Makin lama tangisan tu makin kuat.......

Bayangkanlah dalam kegelapan malam kami melilau lilau mencari dari mana arah suara bayi itu...Suara bayi itu seakan akan menghampiri kami.... Kami bersedia dengan parang panjang ketika 

itu...
Dalam hati Uncle masa tu dok pikir pasal yang berlaku kat atas sana pada siang hari tadi... Adakah makhluk itu sedang bagi Signal yang ia sedang memburu kami pula.....
Kami masa tu azan sama sama... Makin lama makin kuat tangisan tuh

Kaboooommm....br /> Kilat berdentum hampir meluruhkan jantung kami...
Suara budak itu terus senyap...

Bunyi seakan akan seruling punya kedengaran..... Syahdu saja lagunya... tapi ia memang menyeramkan apatah lagi dalam hutan yang gelap gelita tu..Bunyi suara perempuan ketawa terkekeh 

kekeh....Susah la Uncle nak bercerita macam mana takutnya Uncle masa ut...Mulut pulak terkumat kamit baca ayat quran.. ntah betul ke tak...
Kamu dah masuk kawasan aku....br /> Tersentap seketika kami time tu..... Suara perempuan...?
Dari mana?
Kegelapan malam menewaskan pancaindera kami..
Kenapa kamu masuk ke kawasan aku.br /> Kami takut takut nak menjawab.....
Kitaorang tak sengaja..br /> 
Makhluk tu seakan tersenyum......
Aku terperasan macam...... macam senyumannya bertaring....
" Ya Allah.."

Hi hi hi hi hi.......Hilaiannya memecah kesunyian malam........

Apa lagi.. kitaorang pun cabut la ..Bukan cabut ke atas,, cabut ke bawah sampai tergolek golek....Sakitnya jgan cakap la..... Tambah lagi dengan beban bag yang kami galas tu......

" San.... San....." aku cuba panggil kawan aku tu dalam kegelapan malam...

Mana plak San nih...

" San......"

Sunyi sepi.....

iskkkk........ nak terkencing dah aku nih... gelap gila utan tu..... dok sengsorang lak..... melilau mata aku cari San.... memang tak nampak.................

Hi.. hi... hi......

ERKKKK..suara makhluk tu lagi......

Bahuku seakan di tepuk.....

PAP...

aku menoleh....

Uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa........ ..!!!!!!!

pandanganku gelap dan kabur....

PENGSAN......

 

Shah... ooo...Shah... bangun la woi.. bangun..."
Terkebil kebil bijik mata aku tgk keadaan sekeliling
"kat mana aku nih" hati senyap ku berkata
Tengok kiri kanan depan belakang atas bawah...laaa..aku dah ada kat tempat perkhemahan

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

Mana Zan...?:diaorang tanya aku
"hah..Zan...?"Aku terkejut.... Baru aku teringat yang Zan hilang dalam kegelapan dan ribut tadi

"Kitaorang dah cari Zan.. tak jumpa....Apa cerita nih sampai pengsan ko dibuatnya....?
Berceritahlah aku panjang lebar..

" Hahahah..ko nih buat lawak la pulak dalam hutan ni..Baby dalam hutan..? Dah takder tempat ke nak beranak."kawan aku berlawak..
Alku punyalah seriyes bercerita siap tunjuk gaya lagik..dikatanya aku buat lawak.
.Patutlah geng geng aku cari aku pasal dah pukl 4 pagi tak balik balik lagi...Tengok tengok aku tergolek dog tak sedor diri...

"entah entah kene suruk Jin kot..."
"Cis.. mulut tu celupar tul..."kawan aku ketuk sebijik kepala aku...

" AbangDin mana?"


UWaaaaaaaaaaaa...uwaaaaaaaaaaaa.......uwaaaaaaa

suara bayi yang aku dengari tadi berulang... aku pasang telinga betul betul..

uwaaa...uwaaaaaa.....
kali ini tangisannya lebih kuat

Suasana sunyi sepi..masing masing berpandangan sesama sendiri

" Tu la.. celupar sangat mulut ko....Toinggg.." sekali lagi kepala aku di ketuk... kalau lepas nih ada yang ketuk kepala aku rasanya boleh apply Tampoi Institution...
"suara nih ke yang ko citer tadi.. " tanya kawan aku yang lain

"suara ni lah...."
masing masing pandang kiri kanan... kunun kunun macam komando dok intai musuh...

" kita kene cari arah bunyi tu.." aku beri arahan laksana seorang panglima....
"aku rasa bunyi datang arah tu..
"tak... dari arah sini.,."
"mana boleh arah situ... dekat jer bunyi dengan aku..."
" kat situ laaa...."

Ahhhh.....pening kepala aku dengan budak budak nih... kejap kata situ.. kejap kata sini....

" Haa... korang pergi la cari tempat korang cakap tu.. Pergi sorang jer..Beranik?" aku bertanya
" SOrang ke? jawab mereka serentak...
"Iye la..." aku sakat diaorang
" Gila...tak berani ah aku..
" Tau pun.... lenkali ikut jer arahan aku... " aku ketawa terkekeh kekeh....Dalam keseraman tuh masih sempat aku ketawa..Hahahaha

"Bunyi tuh dari arah sini...Jom....."aku bagi arahan
Terkedek kedek la diaorang ikut aku.. Mujurlah diaorang bawak lampu suluh...Lampu suluh aku memang dah tak hidup dah sebab habis bateri..

" Shah... awat tak cari zan jer.yang pi cari baby nih apsal.." diaorang tanya aku
"Suara bayi dalam utan.. kot tak pelik ke?

aku berjalan di depan sekali...Takut tu toksah cakap la walaupun ramai ramai....

Masa aku duk tengah suluh tuh.. suara bayi tuh seakan akan hampir....


AllahuAkbar...

Aku terkejut...
Seekor Harimau sebesar anak lembu duk depan aku...dalam 30 40 depa... Cahaya dari mata rimau tuh terpantul akibat cahaya lampu.... Aku menyuluh dan memang sah... badannya berbelang...
Langkah kawan kawan aku kat belakang tuh terhenti tiba tiba...
" Ada apa Shah..."
" Ko tgk depan tu..."

Masing masing terkejut... Harimau tu tepat memandang ke arah kami.....

Auwwmmmmmm........... Ngaumanya memecah ksunyian malam...
Aku suluh tepat pada matanya..Sebab mengikut kata atuk aku..Kalau jumpa binatang kat hutan malam hari.,.. suluh matanya.. matanya tak boleh berlawan dengan cahaya lampu..dan boleh

berundur... konsepnya sama macam nampak api...
Harimau tu melangkah ke depan
Aicehhh.... atuk aku kelentong aku ke..Apasal rimau tuh tak berundur pun

Aummmmmm... sekali lagi rimau tu mengaum..

ni yang terasa aku nak cabut lari jer...
baru aku terperasan... suara tangisan bayi tuh berhenti tiba tiba sebaik saja ngauman rimau tu....
Sebaik saja rimau tu melangkah beberapa langkah ke depan.. kitaorag tgk macam budak 6 bulan di belakang rimau tu..

Errrrkkkkk...........

Apa lagi... Bersambung la cite nih..
"Zannn....."
Kami ternampak zan di sebalik Pak Belang tu...

Adakah Zan menjadi bayi...?
atau bagaiamana......

Zan mendukung bayi itu di belakang rimau itu sambil menyanyi lagu dalam bahasa yang aku sendiri tak jelas...
Perwatakan Zan yang berutal selama ini bertukar menjadi lemah lembut... seperti seorang ibu membelai bayi... Suara Zan bertukar seakan akan suara perempuan... Halus sahaja bunyinya....

Zan memandang ke arah kami dengan renungan yang tajam.......
Aku tahu itu Zan.. tapi kenapa dia berubah... Siapa bayi itu.. dan kenapa ada harimau di hadapannya?

Zan... anak sapa ko pegang tu...

Zan tidak hiraukan kami dan terus menyanyi....
Harimau tuh buat dunno jer.. macam tak tahu apa apa...

Kawan aku yang sorang tuh cuba mengacah rimau tuh....
AUUUUMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM.....
Suara rimau tuh memecah keheningan hutan...

" MAngkuk betul la ko nih.. Buatnya rimau tuh mengamuk...."
Rimau tu bangun dan membetulkan badannya... Kemudian ia melangkah ke depan....
Setapak demi setapak... Dan kami pun apa lagi.......

Apa lagi..... kami pun lintang pukang melarikan diriiiiii
Masing masing lari macam tak cukup tanah...
Yang Tersadung dek akar jangan citer la.... Uncle sendiri ada la 4-5 kali tersadung....
Setibanya kami di khemah... masing masing nafas dah semput... macam berlari dengan Watson Nyambek kat trek.. Nak bercakap pun susah sebab oksigen tak cukup.......Mata tetap melilau mana la tau kut kut ghimau tadi mengejar kitaorang sampai kat khemah ...
" Nih ko punya pasal la... Yang ko pi sakat ghimau tu apa kehalnya...."
" Aku main main jer la.."
"Main main atuk ko.......Ko tgk nih... lebam kaki aku tersadung akar...."
Masing masing hilangkan dahaga dengan minum air masak yang dah di masak oleh kami sebelum nih.....
Uncle tertanya tanya.... ke mana perginya abang din dengan pakcik tua....? Semasa kami mencari zan tadi pun.. diaorang tak sertai kami...
" LAn... nampak abang din..?
"Ntah.." Jawapan pendek tu belum cukup melegakan aku...

"KAmu cari aku....?"
"Ehhh.... camne la dia tahu aku cari dia...." bisik Uncle dalam hati
Ntah camner Abg Din dengan pakcik tua tu muncul dari belakang khemah kami...

"Kamu cari Zan kan....? tanya abang Din..
"Ya..." jawab salah seorang dari kamu...
" Apa berlaku pada dia,,," abang Din tanya sekali lagi.."
"masa kami jumpa dia.. suaranya dah berubah...... ada bayi di pangku.... kemudian ada seekor harimau...."

" Nampaknya..... DElima nak menguji kamu......Bayi itu bukanlah bayi sebenar...Ia hanya ilussi kamu.......Cuma harimau itu adalah pengiringnya... Masih ingat kamu hampir di serang makhluk pelik tempoh hari....? Itu adalah salah seekor harimau belaan Delima...'
" Kenapa Zan berubah suara..."?
"Delima menguji kamuu.... aku tak pasti apa sebab dia uji zan begitu.... Aku sendiri pun tak tahu bagaimana keadaan Adam yang buat perjanjian dengan Delima sebelum nih..
"Hmmmm..... Delima akan berterusan menguji kami sehingga dia berpuas hati...Dengan erti kata lain.... Kesemua di antara kamu akan di uji dengan pelbagai ujian.."
"Delima dah langgar perjanjian....!!! " Bentak salah seorang dari kami....
"Yaaa...... hari tuh dia cakap nak ambil Adam jer.. Kenapa libatkan yang lain..."
"Hmmmm..... berhati hati bila bercakap..DELIMA mungkin berada di sekitar kawasan nih...
Gluuuuppppppp... masing masing menelan air liur... Baru sedar dah terlepas cakap....
Masa tu la kami perasan angin datang secara tiba tiba... kencang sehingga khemah kami bergoyang goyang dan badan kami sendiri rasa terinjak injak....
"Kamu timbulkan masalah.............. Sekarang kamu rasakan sendiri.....Assalamualaikum...:" Abang Din memberi salam kemudian menghilangkan diri bersama pakcik tua tu....
Sebaik sahaja pakcik tua dan abang din beredar.... angin semakin kencang.....Kedudukan badan kami memang dah tak stabil....
Uncle sendiri jatuh terduduk sambil berpaut pada pokok... bimbang di terbangkan angin...... Khemah kami terpelanting... segala perlatan memasak kami seolah olah terbang... Daun daung .. ranting ranting semuanya berterbangan....
Suasana memang menakutkan ketika itu.... Air sungai seakan akan berpusar pusat menjulang.....
"Lannnn..... pegang Lannnnn... pegang.....:
Masa tu Uncle sempat lagi tgk aksi Lan pegang kaki Sham... dan keliahatan mereka seperti superman... terbang...
Lan tak mampu bertahan lama.. akhirnya terlepas pegangan dan hilang di bawa melayang oleh ribut tu...
" Lannnnnnnnnnnnnnnnnnnn...."
Keadaan itu berlaku tak lama.. dalam 5 minit.. tapi itu cukup menakutkan bagi kami....
Selepas keadaan reda kami perhatikan keadaan sekeliling...

" Ehhhh.. betul ke apa aku nampak nih...." Uncle mengosok mata...
Takder pun khemah yang tercabut..... Peralatan memasak ok jer.. takder terjejas pun....
Air sungai yang nampak berpusar tadi mengalir laju je... macam takder apa berlaku...
"Ilussi,,,,,,? Mesi kerja Delima...........
Delima berjaya mengelirukan kami sekali lagi.....
Uncle betanyakan Lan.......
"Masing masing jawap tak tahu....." Uncle teringatkan Lan .... mesti dia hilang di tiup angin.......
Tapi... tadi kan ilusi
Ke mana hilangnya Lan...

SATU MASALAH BARU TIMBUL

Uncle betul betul terkeliru dengan keadaan itu..Illusi Delima berjaya mengelirukan kami buat seketika..
Tapi.. ke mana hilangnya Lan?
Kami cuba mencarinya di sekeliling tetapi gagal...Seorang kawan uncle berjaya menemui Lan berhampiran bongkah batu besar tak jauh dai kawasan perkhemahan kami...
" Lan.. bangun Lan.....Lan..." Berulang ulang kali kami cuba mengerakkan Lan.tapi gagal...Last last kami amik air jirus atas kepala dia.
" Hooiii..hoiii.. apa nih... aku nak tidur pun susah..."

Astaga.. tidur mati ka apa..Langsung dia tak sedar dia skang tidur jauh benar dari khemah ...
"macam mana ko boleh tidur kat sini Lan.."
"Laa... nih khemah aku.... aku tidur la kat sini..."
"Ko tengok betul betul Lan.. ko tidur kat mana nih..."
Tak ubah macam orang **** Lan memerhatikan keadaan sekeliling.....
"DELIMA angkut ko kat sini..."
"Delima....?" terus muka Lan berubah wajah....

Dah la Adam kene Angkut dek DELIMA.... San pulak hilang masa ribut kat kaki bukit tu...Alahai.... byk betul masalah nih...

Kami meneruskan aktiviti seperti biasa.......Makan tengahari perlu disiapkan....Takkan nak makan biskut kering nih jer...Hujan malam sebelum tu tak menjejaskan bekalan makanan yang uncle beli di kaki bukit tu..sebab di cover dengan plastik..Terselamatlah ...Tapi makanan tu perlu dicatu memandangkan ia tak byk..

Masa itulah kami praktikkan ilmu survival yang kami belajar dulu..Untuk pengetahuan korang.. kami bersepuluh merupakan Jurulatih Persatuan Alam Sekitar.. ( Malaysian Nature Society..)..So kami byk belajar ilu survival di dalam hutan memandangkan kami terlibat dengan beberapa penyelidikan berkaitan alam sekitar dan perlu berada dalam hutan dalam tempoh tertentu..
Dan sebagai orang terlatih...kitaorang bukan masuk utan macam orang ASLI masuk utan..Kami di lengkapi dengan walkie talkie..GPRS..bagi memudahkan perhubungan..Tapi masa dah kelam kabut gitu... Walkie talkie ntah kemana.. GPRS ntah ke mana...
Kami bercadang menggunakan ilmu yang Abang Din ajar....ILMU TANGKAP IKAN...
Apa lagi... kitaorang pun terjun la dalam air tejun tu....
Masing masing menguji kebolehan...Ada yang menjadi dan ada yan langsung tak boleh pakai...
Memang senang dapat tangkap ikan begitu....Ikan yang besar jer kitaorang amik...
10 ekor ... kesemuanya....
Semasa kami menghampiri khemah..Kami di kejutkan dengan kehadiran 2 ekor ular...Ulam Katam Tebu...atau orang putih Panggil Malayan pit Viper..Berbelang Merah dan hitam....Ia adalah spesis ular berbisa selain ular tedung dan ular kapak..Mau saja uncle bunuhnya tetapi di halang oleh rakan lain..Bimbang itu adalah Ilussi Delima...
"Barangkali kesan belerang yg kita tabur tu dah ilang kot..sebab ujan...Tu pasal la ular tu dok lepak kat sini..:
Tengahari tu.. kami bakar ikan...Entah apa nama ikan tu nampak macam sebarau...Goreng kacang tanah skit ...Ikan tu kami cicah dengan sos...Fuhhhh.......Amat menyelerakan... Kami berlapan memang dah macam kanibal...Isi ikan langsung tak tinggal..
" Oiiii... makan tu ingat ingat la sikit kawan kita tu... Dah la ilang.. takkan nak biarkan camnih jer.."
"KOrang nih makan macam la byk sangat beras dalam beg tu...: buatnya habis....korang nak makan apa...
Ntahnya diaorang nih.... beras Uncle beli 5 kilo... mana la cukup....Takkan la nak turun bawah bukit lagi kot....Kalau lapan orang tu turun serentak... beli 5 kilo seorang... dapat la 40 kg... Boleh la bertahan 4 - 5 hari lagi..
"AKu tobat... tak nak naik gunung lagi dah...."
"Apsal ...?"
"KO tgk la... betapa kelam kabutnya.... keadaan skang...Adam dengan zaan dah hilang....Mana kita nak cari...?
"Berserah pada Allah je laa.."
Tiba tiba kami terdengar bunyi unggas bersahut sahutan.....
Kami cuba menangkap bunyi berkenaan...tapi gagal...
Daun pokok kelihatan bergoyang....tapi tiada angin yang mengoncangkannya...
Bunyi unggas semakin kuat... begitu bingit sekali...
Kami terdengar seakan akan dengusan......
Yaa... itulah dengusan harimau yang kami sakat tadi.................
Assalamualaikum......."
Sapa seseorang dari belakang kami..

DELIMA..........?
bersama ADAM..
dan penjaganya......Pak Belang......

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

Eh.. katanya 10 hari .. ini tak sampai pun 2 hari setengah...apsal lak ni.. nak tukar orang plak ke ni...." kata hati kecil Uncle...:'Aku pulangkan ADAM kepada kamu...dia tidak layak tinggal bersama kami untuk selama lamanya...Aku telah berunding dengan suamiku bahawa aku terpaksa melepaskan adam kepada kamu...""Siapa suami akak DELIMA?"Delima menunjukkan jari ke arah abang Din..." Dan itu ayahku...." di tunjuk sekali lagi ke arah Pakcik Tua tu..Kami terkejut.. DAn uncle teringatkan kisah pertempuran Abang Din dan Delima satu ketika dahulu.. Ingin sahaja uncle bertanyakan hal ini. tapi berat rasanya mulut ni..."Aku sebenarnya sedang menilai keistimewaan kamu semua sepanjang kamu di sini..Malangnya tiada apa yang istimewa pada diri kamu...Cuma ADAM sahaja yang aku nampak keistimewannya..."Delima berkata..."Sebab itu kami pilih ADAM untuk melawat perkampungan kami.... Jauh dari manusia..." ujar Abang DIn...Ini Jin belaan ke..... Ia menjelma sebagai harimau...aku namakan Si Kantan....Ia sbenarnya jinak......."Delima mengarahkan harimaunya bersalam dengan kami... dengan menggunakan kaki kanan bahagian depannya..Sekali uncle tgk nak tergelak pulak sebab macam persembahan dekat zoo negara la pulak.. Secara live... uncle dapat usap rimau tu.... Dulu ada gak usap anak rimau.. Ini bapak rimau...Gambar Uncle bersama Ghimau nih pun ada....keh keh keh keh.... cuma risau nak expose kat sini memandangkan benda nih datang secara ghaib... tak mintak kebenaran kang tak pasal pasal timbul masalah.. sama la macam daun bersinar tu... kalau ada yang nak melawat uncle kat sini.. boleh laa mai tgk..." Seperkara lagi.. aku hadiahkan kamu batu dari perkampungan kami... Ini bukan tangkal....Batu ini boleh menghilangkan diri kamu dari serangan haiwan buas kiranya kamu berada dalam hutan... Gunakan sepanjang masa.. Insya Allah... apa sahaja haiwan buas tidak akan perasan kehadiran kamu... Jadikan sebagai batu cincin... " Kata Pakcik Tua tu..

Setelah di beri cincin itu.......DELIMA... Pakcik dan Abang Din minta kebenaran utk undur diri...Kami semua bersalaman termasuk dengan Delima sekali..dan berpeluang menyentuh harimau tu utk kali terakhir...

Pakcik tu berpesan...... "Jangan Derhaka pada mak bapak kamu.. dan Jaga solat tu elok elok...."
Mereka meredah sungai ke seberang sebelum hilang dari pandangan mata kami...Terkebil kebil kami melihat mereka ghaib begitu sahaja....

Kitaorang perhatikan Adam macam berisi sikit sejak balik dari alam sana....
"Dam...cerita la skit camner.. best ke.."
Sambil ketawa terbahak bahak.....
" ada ikan kejar aku atas darat... aku siap leh terbang lagi...." sambil dia teruskan ketawanya
" Kau nih biar betul....."
"Betul.... ikan tu macam ikan paus....... besar...."
"kat mana ko jumpa....?
" dalam bandar tu la..... ramai orang... binatang pun boleh bercakap dengan orang"
"Haaaa....." kami berpandangan sesama sendiri....
"KO cakap ngan binatang apa...?
"Masa aku jalan jalan dengan orang ssana... macam ada suara menyapa aku..." Saudara nak ke mana..?" Aku palimg belakang... tgk takdak orang .. aku pandang bawah...tengok macam ada memerang ....mulut memerang tu bergerak..BERCAKAP...!! Terkejut aku..."
"wahh.. best tu... bandar diaorang ada ke macam Kolumpo nun......"?
"Takdak pun..... simple jer...... tapi best la.... kereta semua terbang terbang....ada tarffic light lagi kat udara... kat bawah tu utk orang jalan kaki lalu jer..

Tak terjangkau dek akal Uncle camner la traffic light kat udara....
" Udara kat sana bersih jer...... tapi kan... sana takdak malam...semua siang....

Ada lagi benda yang tak dapat diceritakan di sini memandangkan ADAM meminta kami berjanji merahsiakan beberapa perkara aneh yang di lihat di sana.....Pada Uncle.. itulah perkara yang paling aneh pernah Uncle dengar...Malangnya..Uncle berpegang pada janji....

Kami buat keputusan utk pulang pada petang itu...........Sebelum itu kami sempat menyediakan makan tengahari bersama bekalan terakhir yang kitaorang bawak.... Macam biasa..Ikan bakar menjadi santapan terakhir kami....
Setalah makan.. kami solat zohor sebelum membersihkan kawasan khemah... dan turun ke bawah untuk perjalanan terakhir......

Semasa Uncle hendak turun .... Uncle sempat berpaling ke kawasan perkhemahan..... Terasa ia satu pengalaman yang berharga...Pada masa yang sama..Terpandang Delima..Pakcik dan Abang Din di sebrang sungai sambil melambai tangan.......Aku membalas lambaian diaorang...Dan buat kali terakhir.....aku dapat lihat DELIMA tersenyum...
Sunnguh manis senyumannya....

Setibanya kami di bawah kaki gunung.. kami segera menyewa 2 buah van yang sudah siap menunggu utk menghantar kami ke sungai....Kami menyeberangi sungai menaiki bot dan bersiap sedia menunggu ketibaan keretapi untuk balik.. Dalam koc keretapi.. tiada perkataan langsung keluar.. Masing masing melayan keletihan.....dan pulang dengan satu pengalaman berharga...Aku pulak membelek belek batu yang di beri oleh mereka tadi...

THE END>

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Member

Status: Offline
Posts: 11
Date:

wah,olahan creta yg bagos walaopon kopi pes..

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2471
Date:

wahhhh ..... ijat ... terima kasih la kerana ko kopi pes cerita ni ... best ... memang best .... belum pernah aku baca sebelum  niii ... baru aku teringat ,... bagi kes2 orang hilang di gunung ,.... yang x jumpa sampai sekaranng .... mungkin kes sesat kat alam jin islam (bunian ...) ...

 

(nota: jat .,. ko amik citer ni dari mana? uncle ni .. dah arwah ... siapa dia? )



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

bestnye citer nie......thanks ijat cz kopipes cite nie...leh teman wa yg tgh keje nie...boringgg....huk3

"Si prempuan lak terloncat loncat ketakutan... takut termasuk landak dalam suar pendek diaorang.. (Isk..isk.isk.. tak menutup aurat bebudak nih )"

mksdnye diorg msk ade pmpn skali ler erk???org tue tu xmrh ke diorg pakai suar pendek???

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 426
Date:

eh,wawa xtau ker?? bkn ke wawa pon join dorg gak mase g atas gunung tu?? xnak ngaku lerr tu...

__________________

apa ponn x bolehhh!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

hahahahhahahha...mmg ler wa join...cz wa ler yg jd delima tu...ahakzz....perempuan melayu terakhir gitu...hehehehehh...(pssttt...nie wa tulis nie delima yg sbnr xbace ker??kang xpsl2 dia anta rimau tu...ishh...seram)

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 426
Date:

haha..tauuu takutttt...kehkehkeh...kang delima xde dtg lak mawar berduri....die ajaknya wawa g wat konsert amal...

__________________

apa ponn x bolehhh!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

hahahahhahahah...ok gak tu...wt konsert amal....leh join dgn abg din dlm cite tu nyanyi lagu m.nasir......pssttt...kalu abg din tu jd tokey ikan..kaye kan??senang je tgkp ikan...xyah pukat bagai...hik3...

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 426
Date:

alamatnya tutup lerr semua kedai jual ikan kt pasar tuu...skali dgn supermarket amek stock ikan fresh dr die...mesti murahh mcm kt mydin...kehkehkeh

__________________

apa ponn x bolehhh!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

hahahahhahah...btoi2..ntah2 lg murah dr mydin n ekonsef...dia xd ke petua nk tgkp ketam...wa dh lame kempunan ketam fresh nie...hehehhehehhe

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 426
Date:

ketam tu katanya xckup ilmu lg pun ketam ni x bgus dimakan...yela...ketam kan jln mengiring,pastu siap ajar anaknya berjalan btul...kan x bgus tuuu...hik3...(teringat sama itu kerang bakar..cicah tempoyak pon soddapp)

__________________

apa ponn x bolehhh!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

hahahahhaha...kerang lg xelok...asik tsengih jer...mende pun xjalan...hahahahhahhahah

ketam sekarang nie ddh moden...xmain dh jln2 mengiring...dia main terbang2 cm abg din tu...ahakzz...

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 426
Date:

ala..itu mesti mr crab la tu...nk praktikkan ilmu yg die blajar dr squidword...terbang2 pon sbb ilmu yg die blajar dr cik ikan duyung x ckup lg sbb langgar pantang mkn terlebeyh crabby patti...

__________________

apa ponn x bolehhh!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

hahahahahahhah...btol2....lgpun cik ikan duyung xbg ilmu abis...cz yuran xnk bayar...pdn ler muke...kedekut sgt...hik3..

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

badda:aku amik kat carigold..yg tu ku x tau plak.. aku kopy pes je

wawa:dia marah kott



-- Edited by izat_raikkonen on Tuesday 24th of January 2012 12:42:49 AM

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Super Member

Status: Offline
Posts: 1055
Date:

huhuhuhuhu......ape tah bdk2 pmpn tu...msk utan pun pakai suar pendek...xsejuk ker...haishhh...kan dh kene kaco...huhuhuhuhu

__________________

idop musty eppy....kalu xnk eppy...g bunuh diri....hik3...



Super Member

Status: Offline
Posts: 2471
Date:

izat_raikkonen wrote:

badda:aku amik kat carigold..yg tu ku x tau plak.. aku kopy pes je

wawa:dia marah kott



-- Edited by izat_raikkonen on Tuesday 24th of January 2012 12:42:49 AM


 

ohhh ... begitu ... apa pun .. syabas kerna adik ijat ni ... sering berusaha untuk memuaskan napsu ,.. bukan .. bukan ... silap .....  sering brusaha untuk memuaskan hati members yang minat cerita seram ... good job ....

 

(jat ...kopi pes lagi jat ...citer  yang pelik2 ... best lah ..)



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard