Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: MAKHLUK SEBELUM ADAM.... APA PENDAPAT KORANG?


Senior Member

Status: Offline
Posts: 402
Date:
MAKHLUK SEBELUM ADAM.... APA PENDAPAT KORANG?


Arap2 citer ini belum dipost oleh sesiapa. kalu x, teruk la kepala aku kena kepit di celah ketiak mat the matics... uwekkk....

 JOM LAYANNNNNNNNNNNNN............

 

Dua minggu yang lalu, saya didatangi sepasang suami isteri dan seorang anak lelaki di Pusat Rawatan. Pesakitnya adalah anak lelaki mereka.

Dari perbualan sebelum rawatan, si bapa menceritakan bahawa sudah banyak tempat sudah di kunjungi. Boleh dikatakan hampir setiap perawat yang muncul dalam Expose Mistik dan Rancangan Alam Ghaib sudah di bawa. Semuanya belum ditemui penawarnya.

Luahan tersebut membuatkan saya tersenyum. Lantas, saya katakan pada mereka sekeluarga bahawa mungkin 'masih belum ada rasi ubat' . Kalau dah jodoh ubat dengan penyakitnya, insyaallah, sembuh lah penyakitnya..

Simptom gangguan pada pesakit hanya berlaku pada malam hari iaitu ketika waktu bulan mengambang sahaja. Pada waktu tersebut, pesakit akan merenung bulan kemudian menangis. Begitulah yang berlaku setiap bulan..

Maka, saya ambil pendekatan segera dengan 'teknik scan' dan hampa kerana tidak dapat mengesan sebarang jenis gangguan pada lelaki tersebut.. Aiii...hairan sungguh.. lelaki tu nampak normal jer..

Lama saya dok termenung ketika berdepan dengan situasi tersebut, saya teringat pada Allahyarham Tok Ngah ketika berhadapan dengan kes yang hampir sama. Kata beliau, mungkin 'badan' tengah kotor. Akibatnya, konsentrasi tiada.. Kan sunat kalau bersih. Apatah lagi kalau harum semerbak...

Lalu, saya minta izin pada pesakit untuk berehat sebentar. Sebenarnya, saya ingin mandi kerana baru teringat, saya baru saja selesai mengelap kipas syiling sebaik sahaja keluarga pesakit tiba di Pusat Rawatan. Selepas mandi, saya pakai wangian agar diri harum semerbak..

Setelah itu saya ke ruang rawatan untuk menyambung tugas rawatan. Ketika duduk berhadapan pesakit, tiba-tiba...

Pesakit: "Ermm..wanginya... lama dah tak bau macam ni.. Kamu pakai minyak wangi apa ni..?"

Kelihatan suara pesakit berlainan. Maka saya yakin, ketika itu, pesakit sedang kerasukan.

Saya: "Minyak atar 1001 Malam. Tak pernah bau ker?"

Pesakit: "Pernah.. Tapi dah lama tak bau macam ni.. Masa kat Andalusia pernah la.. Harum betul baunya. Boleh bagi aku sikit? "

Saya: "Boleh.. Tapi kena kerjasama la.. Setakat minyak wangi, apalah sangat.."

Seraya itu dia tersenyum dengan kata-kata saya..

Pesakit: "Boleh..tapi aku tak suka orang belagak.. Kalau kamu boleh cakap dengan aku elok-elok, tanya lah apa kamu nak. Dengan nama Allah, aku tak akan tipu.".

Saya: "Ish...tak baik kamu main sumpah-sumpah macam tu.. Nanti makan sumpah baru tahu..Kamu ni Jin Islam ker?"

Pesakit: "Kenapa aku nak takut. Aku cakap jujur la ni.. Memang aku sembah Allah, tapi aku bukan Islam.."

Saya: "Hah...sembah Allah tapi bukan Islam..? Agama apa kamu ni?"

Pesakit: "Agama Monoteisme"

Saya: "Agama apa tu..?"

Pesakit: "Agama yang satu la.. Tuhan hanya satu yakni Allah...Tak sekolah ker?"

*Terkena jugak aku.

Saya: "Kamu jangan main-main pasal agama ni...!..Kang...."

*Masa tu tangan kanan dah diangkat..rasa nak lempang jer...

Pesakit: "Aku tak tipu lah...Aku bukan Jin, Syaitan atau Malaikat..Aku Poppy..Nama aku Mizari"

*Tangan saya tak jadi di angkat. Terasa hendak tahu pula apa cerita berikutnya..

Saya: "Poppy..? Makhluk apa tu..?"

Pesakit: "Wahai hamba Allah...banyak lagi rahsia Allah yang kamu belum tahu.. Bukan semua rahsia boleh dicapai dengan akal manusia.."

Saya: "Ceritakan...aku nak tahu.."

Pesakit: "Aku wujud sebelum kaum jin diciptakan lagi... Sebelum banyak puak kami di binasakan Allah kerana kesalahan kami sendiri.."

Kemudian dia menangis teresak-esak..

Pesakit: "Puak kami dah kurang dari 1000.. Mungkin kerana kesalahan yang kami lakukan, kami tidak diizinkan Allah untuk melahirkan zuriat kami.."..

Terduduk saya mendengar cerita si Mizari... Baru saya teringat akan sebuah buku yang dibaca karangan Isa Dawud.. Cerita yang diberitahu menepati penerangan yang diberitahu dalam buku tersebut..

Saya: " Kalau begitu, betul kah nama golongan kamu ini adalah Al-Hin?"

Seraya itu dia mengangguk..

Pesakit: "Al-Hin adalah nama makhluk.. Kami hidup berpuak-puak.. Aku dari puak Poppy..Ada lagi musuh puak aku iaitu Neondertal. Nama puak lain banyak, tapi aku dah lupa...."

Saya: " Apa yang puak kamu buat sampai Allah murka?"

Dia terdiam sejenak..

Pesakit: "Apa yang kamu tengok kemaksiatan dan kerosakan manusia hari ini, itulah yang kami buat dulu.. Tapi hari ini aku tengok, kerosakan manusia lagi hebat dari apa yang kami lakukan dulu..."

Saya: "Wahai makhluk Allah, aku tiada kuasa untuk lakukan apa pun pada kamu kecuali dengan izin Allah.. Tapi boleh aku tanya, kenapa aku tak dapat 'scan' kau tadi? Mana kau menyorok?"

Pesakit: "Aku tak pergi mana-mana. Memang dari tadi aku dalam badan ni. Jangan kau kecil hati pulak.. Setakat ini, dengan izin Allah, puak aku belum dapat di scan mana-mana perawat pun ketika mereka berubat. Mungkin kerana ada sebab yang kau dan aku sendiri belum tahu kecuali Allah..."

Saya: "Dah tu, sekarang ni kamu boleh bercakap dengan aku..macam mana pulak tu?"

Pesakit: "Itu kerana aku sendiri yang nak bercakap dengan kamu.. Bukan semua tau aku suka manusia...Aku nak duduk dengan kamu boleh? Kalau kamu izin kan la.."

Saya: "Tak payah la...aku selesa dengan sesama manusia.. kamu tak marah kan..?"

Pesakit: "Tak la..buat apa aku nak marah.. Kamu ada hak atas diri kamu.."

Saya: "Erm..boleh kamu bagi sebab..kenapa kamu duduk dengan budak ni?"

Pesakit: "Sebab dia kasi aku duduk dengan dia.."

Dari badan pesakit tersebut, Mizari menceritakan penemuannya dengan budak tersebut ketika dia berjumpa di sebuah pusat rekreasi di Selatan tanahair. Katanya lagi, budak tu tak takut dengan dia..

Cerita tersebut disahkan bapanya. Memang anaknya ada mengikuti kursus kadet di tempat tersebut..

Saya: "Wahai makhluk Allah, aku bukanlah dikalangan orang alim untuk mendakwah kamu. Tapi sudi tak kalau kau masuk Islam?"

Pesakit: "Maaf ya..Aku masih yakin dengan agama ku. La ikra hafiddin kan...?"

Saya: "Memang lah..tapi agama akhir zaman kan Islam..Kalau kamu menyembah Allah, kenapa tidak kamu ikuti agama akhir zaman ni..?Agama yang disuruh dan dijamin Allah..."

Pesakit: "Aku tahu...tapi aku bukan dari Jin dan Manusia.. Tiada satu pun nama kaum aku dalam Al-Quran..."

Lalu di bacakan ayat surah Adz-Dzariyaat:56

Maksudnya:
'Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.'

Pesakit: "Jadi, aku yakin dengan pegangan aku sekarang.. Aku tidak pernah menduakan Allah.."

*Tidak ada apa yang mampu saya katakan padanya. Kelu saya bila mendengar hujahnya..

Saya: "Kalau begitulah kata kamu, tiada apa yang mampu aku katakan lagi.. Tapi, dengan nama Allah, boleh tak kamu keluar dari badan anak ini? Kesian aku tengok mak bapak budak ni.. Kamu tak rasa kesian ker..?"

Pesakit: "Kesian jugak.. Banyak jugak la duit diorang habis pergi berubat.. Demi Allah, aku memang nak keluar, tapi, belum masanya lagi..."

Saya: "Dah tu, bila agak-agak kamu masa tu sampai..?"

Pesakit: "Sekarang..tapi dengan syarat.."

Saya: "Apa syaratnya? Kalau boleh mensyirikkan, aku tak nak la.."

Pesakit: "Aku nak salam kedua mak bapak budak ni..Aku nak mintak maaf sebab susahkan diorang. Lepas tu, aku nak kau doakan agar Allah pendekkan nyawa aku...boleh?"

Saya: "Syarat yang pertama tu insyaallah, boleh (kedua ibu bapa pesakit mengangguk sama).. Tapi, pelik la dengan syarat kedua tu..Kenapa?"

Pesakit: "Ada tak bapak budak ni cerita perangai pelik anak nya ni masa sakit tadi?"

Saya: "Yang mana? Yang suka tengok bulan mengambang tu ker?"

Pesakit: "Yelah...kamu tak nak tahu kenapa aku suka tengok bulan?"

Saya: "A'ah...kenapa?"

Pesakit: "Aku tengah kira umur aku la tu...Kiraan masa aku sama macam kalendar Islam.. Puak kami mana pakai Kalendar masihi..."

Saya: "Oooo..tapi kau tak jawab lagi soalan kedua tu.."

Pesakit: "Sabar lah..maksud aku, aku kira umur untuk tahu hayat aku.. Dah lama sangat aku hidup.. Sunyi betul hidup aku...Aku nak kamu doakan agar Allah pendekkan hidup aku sebab aku dah hidup lama sangat..."

Saya: "Ooo...macam tu..Berapa dah umur kamu?"

Pesakit: "Sikit jer...baru 4 juta 130 ribu tahun.."

Saya: "Mak aiiii...lama nya kau hidup.."

Pesakit: "Betul..sebab tu aku nak kau doakan aku.."

Saya: "Insyaallah, kalau itu yang kau nak...Tapi, aku nak tanya soalan terakhir ni..Boleh?"

Pesakit: "Tadi kata suruh aku keluar...? Ni makin banyak tanya pulak ni..Hah..apa dia?"

Saya: "Boleh tak aku tengok kamu...Rasa nak tengok jer diri kamu tu..."

Pesakit: "Boleh dengan izin Allah...kau baca Surah Al-Kautsar 1000 kali sebelum tidur...Mintak pada Allah nak tengok aku.. Bukan aku yang izin..Allah yang izin.. Sekarang, boleh aku keluar..?"

Saya: "Dipersilakan wahai hamba Allah..Moga kamu tergolong dalam orang-orang yang beriman.."

Sebelum dia keluar, dia mencium tangan kedua ibu bapa pesakit dan meminta maaf pada mereka.. Sekitar 5 minit selepas itu, pesakit tersedar.. Kelihatan penat dan lelah yang dialami akibat tenaga tubuh yang diguna oleh makhkluk lain..

Hanya sebagai syarat asas rawatan, saya bekalkan air dan limau rukyah untuk dibuat mandi dan minuman di rumah.. Pesakit pulang selepas itu..

---------

3 hari kemudian, bapa pesakit menelefon saya dan mengatakan anaknya sihat sepenuhnya.. Dia mengajak saya ke jamuan doa selamat di rumahnya sebagai tanda kesyukuran dan nazar yang diniatkan..

----------

Saya juga telah mengamalkan apa yang dikatakan oleh Mizari.. Alhamdulillah, saya dapat melihat parasnya..

Badannya berbulu putih, berwajah manusia yang tampan dan bersayap... Wallahu'alam.. Mungkin itu mainan mimpi....

Sekian..

 



__________________

aku rasa nak makan buah duku laa. umah sape ada buah duku angkat tangan!!!



Super Member

Status: Offline
Posts: 3114
Date:

adik aini yang menawan .....

nampaknya kali ini aku terdahulu dan mendahului yang lain me reply ... maaf la yea ...

 asyik dan mashuk betul aku bace cite kopi pes ko nie .... dan belum penah aku baca ...

tentang makhluk sebelum adam.... wallahualam .... aku x tahu ...

cuma aku ada baca petikan sebuah buku (entah bila ... da lama jugak la ... )...

yg menyatakan sebelum wujudnya Nabi Adam ... Allah dah hidupkan makhluk lain .,..

kemedian pupus ... kemdian wujud lagi makhluk lain ... pupus ...

dan barulah wujud Nabi Adam Alahisalam. .... waalahualam .... aku x tahu kebenarannya ... 

anyway .... best jugak soal jawab makhluk tu ... 

pandai ko carik cerita ....

nahh ... amik ni.. upah ... dua hinggit cukuplah yea.... uhukk ... 

 



__________________

make me feel it



Super Member

Status: Offline
Posts: 1519
Date:

adik aini yang menawan .....

nampaknya kali ini aku terdahulu dan mendahului yang lain me reply ... maaf la yea ...

 asyik dan mashuk betul aku bace cite kopi pes ko nie .... dan belum penah aku baca ...

tentang makhluk sebelum adam.... wallahualam .... aku x tahu ...

cuma aku ada baca petikan sebuah buku (entah bila ... da lama jugak la ... )...

yg menyatakan sebelum wujudnya Nabi Adam ... Allah dah hidupkan makhluk lain .,..

kemedian pupus ... kemdian wujud lagi makhluk lain ... pupus ...

dan barulah wujud Nabi Adam Alahisalam. .... waalahualam .... aku x tahu kebenarannya ... 

anyway .... best jugak soal jawab makhluk tu ... 

pandai ko carik cerita ....

nahh ... amik ni.. upah ... dua hinggit cukuplah yea.... uhukk ...

______________________________________________________

korang tengok lah betapa komen beliau ini menunjukan yg beliau dah hampir separuh ABAD... dah buleh masuk muzium...!! kalau kat kuala selangor dah sah sah jadik tukun tiruan.... paling tidak pun buleh jadik maskot mana2 event... kih kih kih...!!

pasal citer awan nano nie plak haku taknak komen pasal tu keje tak lain tak bukan aliza misbun.... huh... mane elang makcik sorang nie ntah... nath2 dah terberanak anak yg ke-16... bukan buleh kire makhluk sorang nih, asik beranak jer kejenye....

mamak...haku nak duduk saje tanak minum pape n tanak oder pape... wokey...!!



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

aku pon tak tau tau ada ke mahluk selain manusia n jin(syaitan) yang Allah SWT ciptakan untuk

menjadi penghuni syurga or neraka, ni first aku baca,

tapi aku pernah baca tentang kisah 1 bangsa alien dari outer space, yang kononnya dilahirkan semula

sebagai seorang budak, (bkan di m'sia) budak ni bila ditanya, dia jawab yang dia dah lama datang ke bumi,sebelum

adanya manusia yang pertama lagi, bahkan dia tahu tentang sejarah2 ribu2 tahun lepas.

n budak tu cakap bangsa diorang ni tinggal jauh dari galaksi kita, tapi walaupun tinggal di galaksi lain,

bangsa mereka juga mengamalkan agama, mereka menyembah tuhan yang satu, tapi nama tuhan tu tak plak ditulis.

aku tak tau ni kisah benar or just a hoax, wallahu'alam, Allah lebih mengetahui. kita tidak mengetahui melainkan cume sikit sekali dari

ilmu-Nya.

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 3114
Date:

asberionz wrote:

adik aini yang menawan .....

nampaknya kali ini aku terdahulu dan mendahului yang lain me reply ... maaf la yea ...

 asyik dan mashuk betul aku bace cite kopi pes ko nie .... dan belum penah aku baca ...

tentang makhluk sebelum adam.... wallahualam .... aku x tahu ...

cuma aku ada baca petikan sebuah buku (entah bila ... da lama jugak la ... )...

yg menyatakan sebelum wujudnya Nabi Adam ... Allah dah hidupkan makhluk lain .,..

kemedian pupus ... kemdian wujud lagi makhluk lain ... pupus ...

dan barulah wujud Nabi Adam Alahisalam. .... waalahualam .... aku x tahu kebenarannya ... 

anyway .... best jugak soal jawab makhluk tu ... 

pandai ko carik cerita ....

nahh ... amik ni.. upah ... dua hinggit cukuplah yea.... uhukk ...

______________________________________________________

korang tengok lah betapa komen beliau ini menunjukan yg beliau dah hampir separuh ABAD... dah buleh masuk muzium...!! kalau kat kuala selangor dah sah sah jadik tukun tiruan.... paling tidak pun buleh jadik maskot mana2 event... kih kih kih...!!

pasal citer awan nano nie plak haku taknak komen pasal tu keje tak lain tak bukan aliza misbun.... huh... mane elang makcik sorang nie ntah... nath2 dah terberanak anak yg ke-16... bukan buleh kire makhluk sorang nih, asik beranak jer kejenye....

mamak...haku nak duduk saje tanak minum pape n tanak oder pape... wokey...!!


 cissss .... makhluk sekor niiii ..... dah le lama  terperangkap bawah  tempurung ..... bukan je satu tempurung ... malah seplo bijik tempurung ... keluar2 je .... terus pecahkan tembelang telor haku pulak .... tokleh kawtim betolll ... 

adey mamak .... kalo ko bg si esbestos tu duk kat kedai ko .. siap ko mamak ... aku sumpah ko tujuh keturunan jadik kambing.....!!!!!



__________________

make me feel it



Senior Member

Status: Offline
Posts: 402
Date:

time kasih abang baddarul atas uwangnyer.. adik ainie terima dengan tangan terbuka.....


__________________

aku rasa nak makan buah duku laa. umah sape ada buah duku angkat tangan!!!



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 51
Date:

masih diperdebatkan,
banyak hujah sekadar berkisar tentang buku karangan Muhammad Isa Dawud
iaitu "siapa penghuni bumi sebelum manusia"


__________________

ariapersanta.blogspot.com



Super Member

Status: Offline
Posts: 2023
Date:

baddar wrote:
asberionz wrote:

adik aini yang menawan .....

nampaknya kali ini aku terdahulu dan mendahului yang lain me reply ... maaf la yea ...

 asyik dan mashuk betul aku bace cite kopi pes ko nie .... dan belum penah aku baca ...

tentang makhluk sebelum adam.... wallahualam .... aku x tahu ...

cuma aku ada baca petikan sebuah buku (entah bila ... da lama jugak la ... )...

yg menyatakan sebelum wujudnya Nabi Adam ... Allah dah hidupkan makhluk lain .,..

kemedian pupus ... kemdian wujud lagi makhluk lain ... pupus ...

dan barulah wujud Nabi Adam Alahisalam. .... waalahualam .... aku x tahu kebenarannya ... 

anyway .... best jugak soal jawab makhluk tu ... 

pandai ko carik cerita ....

nahh ... amik ni.. upah ... dua hinggit cukuplah yea.... uhukk ...

______________________________________________________

korang tengok lah betapa komen beliau ini menunjukan yg beliau dah hampir separuh ABAD... dah buleh masuk muzium...!! kalau kat kuala selangor dah sah sah jadik tukun tiruan.... paling tidak pun buleh jadik maskot mana2 event... kih kih kih...!!

pasal citer awan nano nie plak haku taknak komen pasal tu keje tak lain tak bukan aliza misbun.... huh... mane elang makcik sorang nie ntah... nath2 dah terberanak anak yg ke-16... bukan buleh kire makhluk sorang nih, asik beranak jer kejenye....

mamak...haku nak duduk saje tanak minum pape n tanak oder pape... wokey...!!


 cissss .... makhluk sekor niiii ..... dah le lama  terperangkap bawah  tempurung ..... bukan je satu tempurung ... malah seplo bijik tempurung ... keluar2 je .... terus pecahkan tembelang telor haku pulak .... tokleh kawtim betolll ... 

adey mamak .... kalo ko bg si esbestos tu duk kat kedai ko .. siap ko mamak ... aku sumpah ko tujuh keturunan jadik kambing.....!!!!!


Sabo cik badak.. org tua ganyut maghrib masuk isyak mcm asabi ni, wajib d sumpah menjadi mengkuk tandas je. Sbb wajah beliau bkn saje sipi2 tp konfem sama dgn Najis dubuk.



__________________
Sepi sekuntum bunga sekeping hati


Super Member

Status: Offline
Posts: 3114
Date:

nasib baik le adik ellyza BMX yang manis lagi rupawan ni menyaborkan haku .... kalo x .. ngan beliau-beliau sekali .... haku tenyeh ngan tembakau niiii ..... kik kik kik kik



__________________

make me feel it



Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

Tak terbayang kalau hidup selama tu.. 27 tahun pun aku dah rasa lama.. 4 juta 130ribu tahun tak lama sgt, maknanya bangsa ni purata umur dia mungkin berpuluh atau ratus juta tahun..

Ya Allah..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard