Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: merebus anak iblis


Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:
merebus anak iblis


Ketika Nabi Adam dan Hawa bertemu kembali dan taubat mereka sudah diterima, pada suatu hari nabi Adam pergi kerana suatu urusan. Kemudian, iblis datang kepada Hawa yang tinggal seorang diri di rumah, iblis datang bersama anaknya, khanas, anak ini dititipkannya kepada Hawa, lalu iblis pu pergi, "sesuatu yang penting telah terjadi, tolong, jagalah anakku sampai aku kembali" kata iblis.

Hawa menerimanya,dan iblis pun pergi, tak lama kemudian Adam pun kembali.

"siapa ini?" tanya Adam kepada isterinya.

"anak iblis, dia memintaku untuk menjaganya" jawab Hawa.

"kenapa engkau menerimanya?" Adam memarahinya, lalu dia membunuh anak iblis itu lalu memotong-motongnya, setiap potongan digantungkan di cabang pohon, setelah itu, dia pergi.

tak lama kemudian, iblis kembali dan bertanya tentang anaknya, Hawa menceritakan apa yang terjadi, mendengar jawapan tersebut,iblis memanggil potongan2 anaknya,mereka bersatu dan hidup lagi,

"peliharalah anakku ini." iblis memohon pada Hawa sekali lagi, pada mulanya Hawa menolaknya, tapi iblis terus merayu yang akhirnya Hawa menerima harapan iblis itu, setelah itu iblis pergi.

tak lama kemudian Adam datang lagi dan bertanya siapa anak ini, Hawa menjelaskan apa yang dilakukannya, ia telah berusaha menolak anak itu, tapi iblis terus merayunya, tanpa sedar Adam memukuli Hawa dengan keras.

"aku tidak tahu apa maksud sebenar iblis ini, engkau tidak mahu mentaati aku, sebaliknya mahu mantaati harapan musuh Allah itu, engkau telah terpedaya oleh kata-katanya!" kata Adam.

akhirnya dengan marah Adam membakar anak iblis itu, sebahagian abunya dihamburkan ke udara.

tetapi sekali lagi iblis datang ketika Adam keluar rumah, Hawa menceritakan apa yang telah dilakukan suaminya, walaupun demikian, iblis tetap meminta untuk menjagakan anaknya lagi, namin Hawa menolak.

"Adam akan membunuhku bila anakmu ada disini bersamaku." kata Hawa, iblis terus merayu sambil mengucapkan sumpah beberapa kali, hingga akhirnya Hawa menuruti kemahuannya, ketika Adam kembali, dia menemukan lagi anak iblis itu bersama Hawa.

Allah Maha Tahu apa yang akan terjadi!" dia berteriak keran marah, "engkau tidak menghiraukan kata-kataku, tapi mendengarkan kata-kata iblis!"

dalam keadaan marah, Adam membunuh khannas dan merebusnya, Adam memakan sebahagian dagingnya, manakala sebahagian lagi diberikannya kepada Hawa.

lalu iblis datang dan menanyakan anaknya, jawab Hawa, "Adam memasaknya, kemudian memakannya, dan aku sendiri pun memakan sebahagiannya."

"inilah yang aku tunggu-tunggu, aku telah berjaya menyusupkan diriku ke dalam tubuh Adam, juga dalam dirimu, sekarang dadanya telah menjadi tempat tinggalku, dengan begitu, tujuanku telah tercapai." kata iblis dengan gembira.




__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Masya Allah......gitu lah dakyah2 iblis utk menyesatkan umat manusia......

Thanks for da info & some reminder dlm post ni......teringat sorang uztat mengatakan ketika membaca Al-Fatihah kena berjaga2 pada sebutan kanas tu
jgn disebut gan huruf "ka" tapi hendaklah disebut gan huruf "Kha" yakni sebutan 1/2 dari halkum (leher) kita.....klu salah tlg betul kan

Teringat gak 1 kisah di mana sorang Ulul Aulia (Penghulu segala Wali Allah) As-Syeikh Abdul Khadir Al-Jailani di duga ketika ber jln kluar dari tmpt suluknya

Dia di duga gan 1 suara yg dtg dari langit.......yg berbunyi......"Ya Abdul Khadir Al-Jailani.....kini telah halal lah terhadap kamu segala apa yg telah diharam kpd Muhamad (bermaksud Rasullulah).......gan erti kata lain Syeikh Khadier Al-Jailani bleh berbuat apa saja yg dierrrr suke.....walimah membunuh pun di kira x berdosa......

Tapi hati nurani serta Iman & Taqwa yg tinggi.......dan kehendak Nya......Iman & Taqwa Syeikh Abdul Khadir Al-Jailani trus mengegah / memarahi suara tadi.......gab dierr berkata sedemikian....."Sah lah kau adalah iblis laknatullah......sedangkan Nabi Muhamad yg tiada dosa Allah telah letakkan sempadan dan batas ini kan aku manusia ajam......maka Syeikh Khadir Al-Jailani membaca ayatul Qursi......ilang lah suara tadi


__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 570
Date:

jht nyer syaitan tuh.....mcm2 muslihat die nk suh manusia ikut jln kiri eh jln sesat

__________________

kuro vs shiro



Super Member

Status: Offline
Posts: 2362
Date:

Ish dah lama sangat ke post ni? Macam baru je lagi, 2011 .. Dah 4 tahun rupanya.. Cepatnye masa berlalu, tak terasa sungguh masa berlalu, pejam celik pejam celik tunggu pejam tak celik2 je ni.. MasyaAllah..

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard