Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Sedikit Nasihat dari Bekas Sami(Batu Cave) yang memeluk Islam


Super Member

Status: Offline
Posts: 4540
Date:
Sedikit Nasihat dari Bekas Sami(Batu Cave) yang memeluk Islam


AKU COPY N PASTE JER TAW...

 

Assalamualaikum. 

Minggu lepas surau ditempat saya didatangi oleh seorang bekas sami dari Batu Cave yang telah memeluk Islam. Beliau mempunyai nama baru yang telah diberikan oleh TGNA. Saya rasa tak sesuai nak bagitahu nama dia di sini. Mungkin nampak agak perkauman thread ni tapi harap MOD jangan delete. 

Beliau sami yang kedudukan agak tinggi di Batu Cave. Tugas utama beliau di Batu Cave adalah membakar mayat di mana beliau adalah ketua. Upacara membakar mayat beliau lakukan adalah dengan menghadap kiblat kita ummat Islam. Maknanya mayat tersebut adalah dalam keadaan berdiri. Ada beberapa perkara yang membuatkan beliau meninggalkan agama beliau tapi antara yang sebab paling utama adalah semasa di Batu Cave beliau enggan menyembah seorang melayu yang bernama Ayah Pin. 

Serba sedikit beliau menerangkan tentang pengalaman beliau semasa di Batu Cave. Kuil Batu cave adalah antara kuil yang paling utama di dunia untuk penganut hindu. Beliau menerangkan Batu Cave seumpama Universiti utama mengeluarkan PhD untuk bakal-bakal sami. Bolehlah saya umpamakan seperti Al-Azhar untuk penganut Hindu. Setahu saya sendiri tempat sambutan Thaipusam terbesar di dunia adalah di Batu Cave. Beliau jugak menyatakan bahawa Tokong Hindu paling besar di dunia adalah di Batu Cave. Tempat pembakaran mayat paling besar di dunia adalah terletak di satu tempat di Selangor (saya sudah lupa nama tempat tu). 

Pada bulan Ramadhan beliau akan menutup semua Tokong yang ada kerana pada bulan Tersebut penganut Hindu tidak menyembah Tokong kerana pada bulan tersebut Tokong-tokong semacam tiada kuasa. Betullah logiknya kerana pada Bulan tersebut semua setan dan iblis diikat dan dirantai. Jadi tidaklah setan dan iblis ni menghuni Tokong-tokong tadi untuk menyesatkan manusia. 

Beliau juga memberikan beberapa petua. Jangan bersalam dengan penganut Hindu di waktu selepas Subuh kerana waktu itu mereka baru bersembahyang dan mencalit sedikit abu mayat ke muka mereka dan mereka tidak membasuh tangan mereka. Juga jangan makan di rumah penganut Hindu ini kerana beliau mengatakan dalam setiap rumah penganut Hindu ada Tokong dan masakan mereka akan dirasai dahulu oleh setan dan iblis ni. Itu sajala yang sempat diperkatakan. 



__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 1212
Date:

xde cita bagaimana die masuk islam ke mat....??mcm best je ni...



-- Edited by GreeN AppLe on Tuesday 7th of June 2011 08:41:38 PM

__________________
XXXXxxxx.....(^_^)....xxxxXXXX
*~Hidup ini indah tapi yang indah itu tetap hidup dalam kenangan~*


Super Member

Status: Offline
Posts: 512
Date:

o0o0oo.. tu je ke amanat beliau..... jangan kan lepas subuh, lepas magrib isyak pun aku tak sudi menyalam tangan mereka2 tu.....
err mat beliau takde citer ke mcm ne beliau boleh masuk islam...

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 4540
Date:

Ntah.. Aku dapat nie jerk... Tu jer mamat(kot la mamat, tak taw la plak kalau minah ke) nie tulis...
Tapi pasal kuar agama die ada tulis kan kan?
Sbb xnak sembah Ayah Pin...
Tapi main point die, Tokong xde power time bulan Ramadhan...
Dan kes salam tangan tu..

__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 1309
Date:

ni jer citernye mat??
kenapa ayah pin..ayah pin 2 tuhan bg agama hindu ke??
kalo dpt the whole story lagi bagus..search lg citer ni mat...he3!!

__________________

~~sedang terpesona dgn website langit ilahi~~



Super Member

Status: Offline
Posts: 4540
Date:

Laila,

Pasal Ayah Pin nie aku pernah dengar la ekk... Dengar2 kate, diulang, dengar2 kate Ayah Pin nie agak dasat dalam ilmu Islam nie.. Logik gak kot, sbb kalau x terrer bab agama, mcm mane nak sesatkan orang lain kan kan? Ilmu agama nie dibahagikan pada bape aku tak pasti.. Tapi ada Bab Fiqah, Tauhid, Tasawwuf...

- Ilmu Fiqah adalah berkaitan perlakuan2 serta ibadah2 serta muamalah zahir.
- Ilmu Tauhid adalah berkaitan keimanan dan kepercayaan kepada Allah dan segala yang Ghaib.
- Ilmu Tasawwuf adalah berkaitan penyucian hati, aqal dan ruh daripada segala kekotoran yang berunsur nafsu, dunia dan syaitan. 

Dan dengar tok guru aku kate, kite kene amik fiqah dulu, baru leh amik Tauhid dan Tasawwuf... Contohnya solat la aku amik... Rukun solat ada 13.. Tu bagi kitab Fiqah la kan.. Tapi kalau Tauhid ada 14, satu yang ditambah tu adalah KHUSYUK... 

Daripada 'Ammar Bin Yassir, katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda "Sesungguhnya pasti akan ada seseorang yang beredar (dari solatnya), dan tidaklah ditulis untuknya (ganjaran pahala) melainkan satu per sepululuh dari solatnya, satu per sembilan, satu per lapan, satu per tujuh, satu perenam, satu perlima, satu per empat, satu per tiga atau separuh dari solatnya."

Hadith nie bermaksud ramai orang yang solatnya tak sempurna sehinggat die hanya dapat satu per sepuluh hingga separuh dari ganjaran yang sepatutnya...

Yang nie aku tak pasti ke Hadith atau ayat Al-Quran.. Minta ada yang bagitaw jika pernah terbaca atau terdengar kat mane2...

Bahawasanya bahagian solat yang khusyuk diterima Allah bagai kain putih bersih manakala bahagian yang tak khusyuk umpama kain buruk yang dilempar kembali ke muka kita.

So pernah terpikir macam mane rupe solat ke rupe kite? Adakah umpama kain putih atau umpama kain buruk yang dilemparkan ke muka?? Nak ke bile die hisab amalan kite, Allah campakkan kain buruk kat muka kite, dan berkata "Inilah rupa solat yang engkau sembahkan kepadaKu".. Nak nak?

Tu contohlah beza solat dalam ilmu Fiqah dan Tauhid.. Tasawwuf jangan tanye, aku tak belajar lagi.. huhuhuhuhu... Dan ini jugak contoh kenapa kite kene belajar Fiqah dulu, baru leh belajar Tauhid... Dan tau cara solat, rukun solat, wudhuk sume tu, baru leh amik Tauhid.. Iaitu Kusyuk tu... Mcm mane nak Kusyuk dalam solat...

Kata Uwais Al-Qarni: Apabila engkau mendirikan solat, maka jadilah seolah-olah engkau telah membunuh seluruh penduduk bumi dan langit.

Seorang lelaki daripada orang Ansar telah berwasiatkan kepada anaknya: Dan solatlah kamu seolah-olah engkau akan meninggalkan dunia ini dan engkau tidak akan solat lagi selepas ini untuk selama-lamanya..

Kes Ayah Pin ni, die dah amik terbalik.. Die amik Tasawwuf dulu, amik Tauhid, dan kemudian baru amik Fiqah... Amik perkara pasal ruh dan hati dulu, amik pasal alam ghaib last baru amik yang zahir...  Mane boleh mcm tu.. Dengar citelah... Tapi macam logik gak... Bagi aku laa.. Korang nilaikan la sendiri ekk.. Sbb aku pun tak bape nak pandai sangat...

 

 



__________________





Senior Member

Status: Offline
Posts: 278
Date:

ader sambungan x......aku ade terbaca gak pasal ayah pin nyer tempat time diorang nak robohkan mmg susah smpai kene panggil sorang ustaz baru bleh tu pon....ustaz tue terpaksa lalujalan jauh baru smpai coz jln yg dekat jin2 ayah pin dh wat road block....

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

TgNa tu tok guru nik aziz ke?

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Super Member

Status: Offline
Posts: 1367
Date:

Mat tHe MatiCs wrote:

AKU COPY N PASTE JER TAW...

 

Pada bulan Ramadhan beliau akan menutup semua Tokong yang ada kerana pada bulan Tersebut penganut Hindu tidak menyembah Tokong kerana pada bulan tersebut Tokong-tokong semacam tiada kuasa. Betullah logiknya kerana pada Bulan tersebut semua setan dan iblis diikat dan dirantai. Jadi tidaklah setan dan iblis ni menghuni Tokong-tokong tadi untuk menyesatkan manusia. 

Beliau juga memberikan beberapa petua. Jangan bersalam dengan penganut Hindu di waktu selepas Subuh kerana waktu itu mereka baru bersembahyang dan mencalit sedikit abu mayat ke muka mereka dan mereka tidak membasuh tangan mereka. Juga jangan makan di rumah penganut Hindu ini kerana beliau mengatakan dalam setiap rumah penganut Hindu ada Tokong dan masakan mereka akan dirasai dahulu oleh setan dan iblis ni. Itu sajala yang sempat diperkatakan. 


 kalaula de satu masa nnt thaipusam diaorg jth pd bulan ramadhan kita

masa tuh setan kn ikat

agak2 la kan

de x y nk angkut kavadi kt batu caves tu?.

mjadi x kebal diaorg y selama nih di warkan2

tjadi sbb amalan diaorg bposa minum susu n mkn bunga lawang jer...

tingin aku nk tngk diaorg megelupur sakit nk angkat kavaddi y byk cucuk2 tuh

2nd...pttla kedai india

y byk konon2 bselindung d sebalik nm kdai mamak

blh laku x ttp 24j

coz de perisa tmbhn arr agak'y yer

napela org melayu nih sk asgt ami k mudah psl mknan

 



__________________
Aku IBU si Comel...


Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Bro blues nak komen ckit.....bleh kan......ahakz.....klu x bg pun komen gak

1) Berkenaan syaitan dan jin di ikat pd bln Ramadhan

Ini klu ikut majmur ulamak mengatakan sepotong ayat didlm Al-Quran (mintak maaf lupe lak ayat & surahnya masa tulis komen ni) yg berbunyi "Syaitan dan iblis diikat di dlm bulan Ramadhan" adalah kiasan atau pun di kenali perumpamaan......ini adalah kerana secara mantiq aqli "Apabile manusia semua ikut syariat ISlam pada bln Ramadhan utk mendapat barakoh dan Ke Redhaan Allah.......maka tiada lah kemaksiat dan kejahatan serta syaitan & iblis susah utk menghasut manusia kelembah kejahatan"......namun begitu Al-Quran memberi kiasan ni utk waktu yg ideal sebaliknya......kita masih lg melihat kejahatan & kemusnahan ketika Ramadhan

Utk menjawab pertanyaan nadia........thaipusham penah berselisih gan bln Ramadhan.....klu x silap thn 1993....namun pengangku kavadi relax jerrr....tapi bile dlm perarakan dema terjadi ketika laungan Azan (jadi pd tahun 1983 kat Masjid Selayang).....maka menggelupr lah dema.....tu sbb nya masjid Selayang & Taman Cupecas ii(Klu x silap).....Jakim dah kluarkan arahan supaya Azan di perlahankan ketika perayaan thaipusam gan alasang....menghormati agama lain.....piraaaahhh....x tau lah dema amik dari hujah mana bleh memperlahankan Azan ketika menghormati agama lain

Psl sami hindu ni.....bro blues mmg berkawan gan dierrr....nnti jer bro blues komen....gtg.....ada emergency

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 512
Date:

ala bro blues selalu potong stim je... dah citer2.. pastu bersambung... jap g lupe la tu nk smbung..... aaaargghh.. sabo je la...


__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 278
Date:

ngah menunggu ni.....bro blues........

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 4540
Date:

Saya saya saya.. Saya pun menunggu nie...

__________________





Super Member

Status: Offline
Posts: 1367
Date:

blues6906 wrote:

Bro blues nak komen ckit.....bleh kan......ahakz.....klu x bg pun komen gak



Utk menjawab pertanyaan nadia........thaipusham penah berselisih gan bln Ramadhan.....klu x silap thn 1993....namun pengangku kavadi relax jerrr....tapi bile dlm perarakan dema terjadi ketika laungan Azan (jadi pd tahun 1983 kat Masjid Selayang).....maka menggelupr lah dema.....tu sbb nya masjid Selayang & Taman Cupecas ii(Klu x silap).....Jakim dah kluarkan arahan supaya Azan di perlahankan ketika perayaan thaipusam gan alasang....menghormati agama lain.....piraaaahhh....x tau lah dema amik dari hujah mana bleh memperlahankan Azan ketika menghormati agama lain

Psl sami hindu ni.....bro blues mmg berkawan gan dierrr....nnti jer bro blues komen....gtg.....ada emergency


 Tq bro sbb tjwb jg soklan teman nih

klu aku ler jd org besaq Jakim tuh

aku lg suh kuatkan suaran laungan azan n bacaan ayat2 suci Al-Quran ms thaipusam

spy kt leh saksi sndri

ajrn ag sape y btl

nih alasan bdk drjh 1 pn xleh nk terima dek akal

pn pn bro..ko jgn lp janji tuh

km tguuuuuuuuuuuuuuuuuuu



__________________
Aku IBU si Comel...


Senior Member

Status: Offline
Posts: 278
Date:

bro blues...mane ni x smbung2 g........

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 807
Date:

byk ler emergency nya bro blues nih...
ckp jer ler nk p memerut jap...

mana nih....sembelit ke apa bro...

__________________

LuCkY - nO tImE fOr LoVe...



Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

sori lerrr......main tunda2 lak iye nak komen ni.......anyway......Alhamdullilah.......case emergency tu settle gan baik nya.....mungkin saje ade surat khabor esok tulis berita......"Sorang mangsa kemalangan terselamat w/pun perut terburai"........

ok.......kita contd kasi abis gan sami hindu tadi......nama Islam nya adalah Abdul Rahman bin Abdullah.....bro blues mengenali beliau masa blues di masjid kampung ujung Melaka kerana ada program taklim......memula masa mengenali Abdul Rahman ni.....bro blues anggap dierrr cume penganut hindu biasa jerrr.....sehingga lah....bila tok guru yg mengajar menyentuh perihal kaum2 musyrik yg sesat lg menyesatkan......masa tu Abdul Rahman ni menangis se mau2nya tanpa menghiraukan ahli2 jemaah lain.......mungkin saje beliau terkenang mase beliau idup dlm kemusyrikan.......dek terpesona gan kelakuan beliau.....bro blues mendekati & cuba mengenali beliau lebih dekat

Selepas majlis taklim subuh tu, maka para jemaah mempunyai acara mereka tersendiri......maka bro blues cube mengambil kesempatan ni mencari & ingin berborak gan Abd Rahman........cari punya cari.....rupa2nya....Abdul Rahman masih di dlm Masjid sambil mengaji Al-Quran.....kendiannya dierrr sambung berzikir sehinggalah masuk waktu zohor.......bro blues x putus asa......mungkin saje rezeki berborak gan beliau selepas solat zohor.......Alhamdullilah....keinginan tau oleh bro blues Allah laksana kan dengan bentuk yg lain....Abdul Rahman dijemput kehadapan selepas solat zohor utk memberi bayyan......dierr membuka mukadimmah gan beristighfar, berselawat serta membaca beberapa potong ayat Al-Quran.......kendiannya......dierrr mengenalkan diri nya sebelu & selepas Islam

Sebelum Islam beliau dikenali sbg sorang yg berpangkat tinggi di dlm kehidupan sami......beliau adalah diantara 3 sami yg dibenarkan berjubah putih.....sesapa yg dibenarkan berjubah putih tlh mendapat makam paling tinggi dlm anutan & kehidupan sami.........biasanya ada sami menempuh peringkat dan memakai jubah oren yg nampak kekuningan.....klu naik pangkat kena pakai kuning asli.....naik pangkat lg pakai jubah hitam & kendiannya pakai jubah putih. Dia x de lah pulak cete camne sami2 ni bleh naik pangkat......kendiannya Abdul Rahman cete lak beberapa benda2 syirik ketika beramal kpd yg bukan haq......di antaranya dierrr kena blajar mendapat pertolongan jin & syaitan bila dierrr mendapat ancaman berhadapan gan org Muslim.....ada ketika pula dierr x leh mandi selama beberapa tahun supaya kebusukkan dierr dpt di hidu oleh jin & setan & dari itu dierrr bleh berdampingan gan jin serta setan ni didlm pengabdian dierrr gan pelbagai tuhan

Pada 1 hari.....bro blues lupe tarikh & waktu....dimana ketika bermentera dierr perasan ada dlm mentera tu kluar sebutan khalimah "Allah".....gan rasa ati yg cukup kuat dierrr mencari pergertian kenapa perlu disebut khalimah "Allah"......setelah menyelidiki baru lah dierrr terjumpa jawapannya ketika di sungai ganges gan bertanya pada sorang sami tua yg buta.......sami buta & tua tu mengatakan bahawa Allah adalah raja segala tuhan2 yg dema sembah....semestinya tuhan2 or dewa2 dikawal oleh 1 tuhan yg paling berkuasa.........maka disini lah terbukanya hati Abdul Rahman ingin mengenali tuhan yg paling agung & akhirnya berjumpa gan sorang uztat hj. Ahmad Kamaruddin yg dapat menerangkan konsep2 ketuhanan yg tepat & akhir nya Abdul Rahman mengakui Islam lah yg di perakui oleh tuhan yg paling agung. Pengalaman memeluk Aqidah & Tauhid Islam di lalui gan perit & getir (mungkin ujian Allah terhadap Abdul Rahman)......supaya beliau lg kuat beriman......salah satu keperitan yg beliau lalui adalah terkena demam selepas 2 hari mengucap Khalimah Tauhid Islam.......gangguan setan & jin bertalu2 dilalui.....baik dlm sedar, separuh sedar & x sedar diri lgsg.......Abdul Rahman juga mengatakan anutan hindu berbahaya kpd umat Islam kerana mereka mengamalkan pemujaan terhadap jin & setan....maka apa saje yg dikerjakan oleh penganut hindu ada mempunyai unsur jin & setan........& jika terkena kpd umat Islam yg lemah akan memudharatkan.......sbb tulah Islam menganjurkan kita beriman & bertakwa kepada Allah sentiasa.....supaya gan ni gak kita dpt mengelak dari hasutan jin & setan.....end cete sami ni.....

Berkenaan ayah pin.....diminta adik2 GC ni kena faham apa yg di gelar istidhiraj........istidhiraj ni ada pemberian dari Allah juga yg membolehkan sesorang penderhaka itu mendapat kelebihan.....in the simple word.......istidhiraj = pemberian dari Allah yg sedang murkha terhadap ciptaanNya.......cth lain istidhiraj ini adalah kelebihan Firaun yg mempunyai kuasa yg pelik.....

end & no more komen.....sori pjg sgt mengomen



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 512
Date:

xpe2 lagi panjang lagi best n bagus..... . owh tq yang amat2 la wahai bro blues clues nie.... terkesima aku terbaca mgsa perut terburai tu..... adoi.... skit nye pweotttt........

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 278
Date:

dah abis ke bro blues???

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 133
Date:

em.. camtu la dia..

patut la kalau ade india lalu kdg2 bau dia pelik kn kawan2??



-- Edited by cik_lin_mude on Thursday 9th of June 2011 02:36:17 AM

__________________

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 1367
Date:

tq bro...menarik
xde nk komen per2 dah
cm nk tny
x-sami tuh duk melaka ker?

__________________
Aku IBU si Comel...


Senior Member

Status: Offline
Posts: 114
Date:

2 pown ak pelik..ade lagi bangsa melayu yg beli mknan kat india..xnk beli kat org islam.. cbe la fkir tgk..kalau korg beli kat india..bertmbh besar la tokong die .. hasil dari duit korang mlabur..sbhat ke 2? enth la ak pown xthu.. tp law beli kat org islam..smstinya kita dah tahu..skurg2 nya..ade byr zakat..itu lebey bagus..dari tlg bangsa lain..camne la mlayu nak maju berniaga..law ade perasaan hasad dengki..xley tgk org maju.. ak kagum dgn bangsa cina..cnthnya, ayam mentah melayu jual lagi murah dari bngsa merka..mrka xbeli..sggup beli dari bngsa merka lagi..nmpk tue bngsa cina maju dalam perniagaan..

__________________



Senior Member

Status: Offline
Posts: 133
Date:

yeke sbb nk tulung bangsa depa??

or org cine ag suke makan ayam or watever binatang yg x disembelih??

haa.. ce cite ce cite..



__________________

 



Super Member

Status: Offline
Posts: 3114
Date:

ohhh begitu rupanya cerita sami yang memeluk agama Islam .... terima kasih bro blues atas komen dan penyambungan cerita sami ni ... baru aku paham .. penganut hindu ni .. hupernya taksub dan bergantujhg penuh engan jin n syaitan ... (err... maksudnkat sini ... dewa2 yang mereka sembah tu sebenarnya jin n syaitan lah ye bro?) ...

teringat aku mase belajar di sekolah menengah zaman  aku dulu ... sejarah dipanggil tawarikh ... dalam sabjek tawarikh tu .. dijelaskan agama2 dan pembawa agama2 dalam dunia ni .. termasuk sejarah dan riwayat gautama budha, konfusius dan hindu ... (aku lupe mahaguru hindu yang teratas...zaman dlu ...) tu ada diterangkan ,,.,dewa2 ramayana ... sita ...kasta-kasta ... bagaimana asal usul penguwujudan kasta ... yang bermula ketika maharaja hindu berkuasa ....  kami belajar seme tu ... gautama budha ... pencarian beliau dalam mencari tuhan .. last2 ... dia diakui Tuhan oleh penganutnya ... akceli .. dulu2 asal2 mereka percaya kepada Tuhan yang satu ... walluhalam ....)

(begitu berusianya aku kan .... )



-- Edited by baddar on Friday 10th of June 2011 04:04:14 PM

__________________

make me feel it



Senior Member

Status: Offline
Posts: 114
Date:

btol jgk ckp uncle badar nie..hehe.tp law syur or ikan plak..npe diaorg stay bli kt bngsa diaorg.sdgkn bngsa lain lg mrah hrganya.xmcm org mlayu,law bngsa mlyu tgk cina hrga lg low..trus bli..cmne mlyu nk mju cm2.? kdg2 trkilan tgk bngsa sndri nie..

__________________



Senior Member

Status: Offline
Posts: 372
Date:

patutla klu cter antu byk org paggil bomo hindu..diorang sembah setan rupenye

__________________

https://www.facebook.com/one.izat?ref=tn_tnmn



Senior Member

Status: Offline
Posts: 278
Date:

pas ni sakit jgn jumpe bomoh g jumpe doc

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 398
Date:

laaaa dah abis ke bro cite ni? keciwanya sayer...........


__________________

aku rasa nak makan buah duku laa. umah sape ada buah duku angkat tangan!!!



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 63
Date:

oo yeke..tenkiu bro blues...rase seronok plak bce cite bro blues...byk mende lg yang saye xtau sebenrnyer...

__________________

~ i'm nobody but want to be somebody ~



Senior Member

Status: Offline
Posts: 248
Date:

thanks2 mesej yang amat berguna...

__________________
1 2  >  Last»  | Page of 2  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard