Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: maksud tersirat lirik lagu mentera beradu


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 68
Date:
maksud tersirat lirik lagu mentera beradu


aku mmg suka dengar lagu nie....(mentera beradu -malique feat m nasir ) lirik dia mmg aku "angkat topi", banyak maksud tersirat...  mana tau ader member2 yg tau maksud tersirat blh share sesama... tq



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

aku pn rasa byk maksud tersirat dlm lagu 2

__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 866
Date:

aku rase aku baru 2x dgr lagu ni..
tapi best juga aku dgr kagu ni...
kalau dapat dengar lagi mnkin aku bleh lah merungkaikan apa yang tersirat di dalam lagu ni..
M.Nasir tu..

__________________

"ZeitGiest"



Super Member

Status: Offline
Posts: 2430
Date:

haku pown suka lagu tue...

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau...paling suka
part nie....

__________________
~~***Two Is Better Than One***~~


Super Member

Status: Offline
Posts: 866
Date:

puteri kpd sesuke...
bagi le full lirik die...
aku nak nyanyi kat karoke nnt...




dah lama tak karoke...

__________________

"ZeitGiest"



Super Member

Status: Offline
Posts: 1268
Date:

bigbossman wrote:

puteri kpd sesuke...
bagi le full lirik die...
aku nak nyanyi kat karoke nnt...




dah lama tak karoke...




 ko nak nyanyi big bos? aku ase agy sedap abg rie menyanyi dari ko kot.. hehehe.. dye idola kuh.. ahaks!



__________________
away 4 SPM.. wish me gud luck yep.. *takowt!


Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

M. Nasir feat Malique - Mentera Beradu

Bismillah!

(M.Nasir)
Gerakkan Hati Hati gerakkan Pandanglah aku.. aku lah dia..

(Malique)
Kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual
resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
ku schizo paranoia takut pecah tembelang

(M.Nasir)
Pecah tembelang peta dah hilang bangau dah pulang suara sumbang..

(Malique)
Lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum

Ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang
tanya.. abang gedang, apa barang?
badan macam badang
main macam belakang parang

Kuhunuskan keris musuh ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul
tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asal selamat

(Suara Latar)
Ramai saudaraku yang baik telah dipijak

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul semua birat dan kalimah semua janji yang terikat lebur disisimu

(Malique)
Yo! ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman
konflik motivasi cuba medatasi
positif dan benci jadi inspirasi pagi

Peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
halang biar keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina

Lu bikin dosa ku bikin prosa
testosterone testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra
jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merancang, merancang kegagalan

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak bawa tangis bawa resah rebah rindu yang terkumpul semua birat dan kalimah semua janji yang terikat lebur disisimu

Kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

(Malique)
Naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengar tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau
tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang

Sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik berang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

(Malique + M.Nasir)
Panjat pokok buluh cari tukun air terjun
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika jerut maut

(M.Nasir)
Awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

Puisi hati mu hati mu puisi
palu hati ku palu hatiku

(Malique)
Kulit tak besalin walau saling ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu

(Suara Latar)
Akhirnya sempurna.

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Super Member

Status: Offline
Posts: 866
Date:

best...besttt...
lagu ni best...
makasi lah misteri...


ko blom dgr aku nyanyi Emma...
tak lah reti sangat nyanyi..
tapi sal aku nyanyi mesti org kata suara aku sedap mcm katak bawh tomprong



aku nak pi PUTRAJAYA tuk Karoke malam ni..
sapa nak join.....jumpa di sana....

__________________

"ZeitGiest"



Super Member

Status: Offline
Posts: 2496
Date:

jom nyanyi
aku nyanyi kt ghumah je


__________________
aku meminta pada yang ada
aku merindu pada yang sudi


aku bapa si comel



Super Member

Status: Offline
Posts: 2430
Date:

apa-apa pun...lagu nie bawa maksud
yang amat mendalam,..

= ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman

=menang dengan otak tak mesti dengan pedang








__________________
~~***Two Is Better Than One***~~


Modestos

Status: Offline
Posts: 3401
Date:

Percaya atau tidak.. lagu ni sebenarnya membicarakan kekecewaan pasal salahlaku kumpulan2 di bawah pertubuhan Pekida? Tu yg kuar 3 naga la.. 3 ular la.. Cakap Ayahanda la.. Geng Kucing la.. Geng Rimau la.. 3 line kaler merah, hijau, kuning.. Geng 30 (Tiga Kosong).. Baru2 ni, kuar kt paper psl kes penyanyi Awie, dituduh chief Kumpulan Naga Pekida yg salahguna kuasa..

Mengikut khabar, M. Nasir & Malique pernah la ada kes dgn diaorg ni.. Ingat lg studio M. Nasir pernah kena bakar? Malique tak muncul2 lama?

Abis la aku kena tahan dgn Mister Rie lps ni.. beliau Ayahanda Kumpulan Cipan..

__________________

"Sejahat-jahat manusia, adalah sebaik-baik jin. Sejahat-jahat jin, adalah sebaik-baik Mister Rie.."



Chief Executive Officer

Status: Offline
Posts: 7977
Date:

ahhh... mana mungkin kata-kata ko ni dibenarkan wahai gabriel tunyuk... ko kan tak pernah sekolah... mana boleh idea-idea bernas terkeluar dari perut buncit ko...

lagu ni bukan untuk pekida... tetapi ditujukan khas untuk pekidu... pekidu ialah sebuah kumpulan khas yang ditubuhkan untuk melakukan kemungkaran terhadap maknyah2 dan juga debu-debu kota kat lorong haji taib andak... ketua dia gabriel tunyuk ni la... ape nak jadi la ko ni gab.. sanggup ko menanggotai kumpulan pekidu ni.. ape ko nak jadi cam zul dan mat?

__________________
Misteri, dulu, kini dan sampek bila-bila


Super Member

Status: Offline
Posts: 2430
Date:

betul2..awie pon da kena 'kick' kan...
aku tengok newspaper jerk,..huhuhu

__________________
~~***Two Is Better Than One***~~


Modestos

Status: Offline
Posts: 3401
Date:

Benerr.. Benerr.. Tepat sungguh kata2 nista yg dilemparkan oleh Rie Cipan ke atas aku. Semmgnya aku la cip Pekidu yg bermaharajagopal kt Lorong Haji Taib Andak.

Adik Sasuke pun tau psl citer ni yee.. Kalau adik Sasuke berminat, adik boleh aje sertai kumpulan Pekidu abg.. Abg la Cip Geng Lipan Lorong Haji Taib Andak.. Ini kerna jari jemari abg dikatakan mudah aje merayap2 mcm lipan, lebih2 lg kt peha awek mcm adik ni..

__________________

"Sejahat-jahat manusia, adalah sebaik-baik jin. Sejahat-jahat jin, adalah sebaik-baik Mister Rie.."



Super Member

Status: Offline
Posts: 866
Date:

aku pernah berhadapan dgn geng 3 line kaler entah..
dia nak pukul aku..
sebab aku mengunakan public phone dekat tampat kerje dia
dia cakap aku gangu dia...
gila ke apa...
tapi aku tak ganjak...
tak nak makan dgn gertak2 mereka...



aku dah belasah dia sampai jumpa dgn brother dia...
nasib baik bro die baik orgnye...



__________________

"ZeitGiest"



Super Member

Status: Offline
Posts: 2430
Date:

GaBRiEL wrote:

Benerr.. Benerr.. Tepat sungguh kata2 nista yg dilemparkan oleh Rie Cipan ke atas aku. Semmgnya aku la cip Pekidu yg bermaharajagopal kt Lorong Haji Taib Andak.

Adik Sasuke pun tau psl citer ni yee.. Kalau adik Sasuke berminat, adik boleh aje sertai kumpulan Pekidu abg.. Abg la Cip Geng Lipan Lorong Haji Taib Andak.. Ini kerna jari jemari abg dikatakan mudah aje merayap2 mcm lipan, lebih2 lg kt peha awek mcm adik ni..



abang gab,jangan tak taw...sasuke nie senantiasa men'follow'..
belakang abang..apa yang abang taw,sasuke wajib kena taw..
dan apa yang sasuke tak taw..abangla tempat sasuke bertanya,
hikhikhikhik..geranti sasuke,join kelab pekidu abang tue..nak kena isi
borang dalam bilik abang rie kew?aww

 



__________________
~~***Two Is Better Than One***~~


Newbie

Status: Offline
Posts: 1
Date:
aidil


as''kum aq org bawu kt cni leh knl kenalan???

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 198
Date:
RE: maksud tersirat lirik lagu mentera beradu


dalam lagu nie ada banyak yang tersirat...xpayah bukak2..kaji..je.. mesti paham.. dh tersurat.. buat yang memahami ..,.

nilah Realiti sebenar...keadaan yg perlu diperbaiki...Gelombang yang melanda.. Saudara2ku... kembalilah pada perjuangan yg sebenar... demi gemilang agama.. bangsaku... ///



__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 284
Date:

aku bace je. sbb aku pening.

__________________

i like to move it move it



Senior Member

Status: Offline
Posts: 145
Date:

pekida ker..man kidal ker...aku xpeduli jnji aku masih anggota seumur idop persatuan bulan sabit merah malesia

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 198
Date:

memg la pening ckit yaya... dah jgn pening2... meh nak picit meh...dengan pantas en.mate berkata2...lalu memicit-micit hape 2 mat....... huahua..evileye.gif

__________________


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 80
Date:

btol2 en syahrul..fahami perjuangan sebenar demi agama,bangsa,tanah air ///

__________________
-GooDbyE Mr.CooL-


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 39
Date:

best gk lgu ni...

__________________


Newbie

Status: Offline
Posts: 1
Date:

JGN JADI SPT LALANG SKEJAP KIRI SKEJAP KANAN...
JGN JADI KACANG LUPAKN KULIT KRN KULIT XPRNAH LUPAKN KACANG...
KALAU ORG JUAL KITA BAYAR 'CASH'!!!
LINDUNGI KNAK2, ,PREMPUAN, ,ORG TUA, & ADEK BRADEK...
XADA BARU XADA LAMA YG MBEZAKN KITA HNYALAH HORMAT...
BERAT SAMA DIPIKUL RINGAN SAMA DIJINJING KAU&AKU SAMA...
BERSATU KITA TERUS MAJU KE HADAPAN!!!

__________________
-AMAR MAKRUF NAHI MUNGKAR-


Veteran Member

Status: Offline
Posts: 36
Date:

princess_sasuke wrote:

apa-apa pun...lagu nie bawa maksud yang amat mendalam,.. = ijazah terbaik datangnya dari jalanan dari pengalaman bercakap dan bersalaman =menang dengan otak tak mesti dengan pedang


 pembetulan skt, kalo tak silap aku bukan bercakap tp bercakar..

= ijazah terbaik datangnya dari jalanan dari pengalaman bercakar dan bersalaman

 

*bergaduh dan berkawan



__________________


Newbie

Status: Offline
Posts: 1
Date:

memang terbaik lah lagu ni perjuangan tetap adabiggrin///



__________________
akan ku kibarkan panji2 putih


Super Member

Status: Offline
Posts: 1014
Date:

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////


perghhhh...byk nye line aku...maklum la..1mesia...

hahaha

__________________
DuLu AkU SuKa TgK AvAtAr Aweks_HapPy nGaN pHiA PuNyEr LeLaMeR... DuLu AkU SgT sUkE mKN DoNaT.. SkAnG AkU TaNaK jAdI pEnAkUt..


Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:

ini satu lagi terbaek dari Malique.
___________________________________

Aku maafkan kamu- Malique ft Jamal Abdillah

(Jamal)
Ada teratak dihujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

(Malique)
Atur sepuluh daktil batal yang batil
Detik dua usul ditutup satu lagi tampil
Dari halaman rusuk kiri satu susuk ganjil
Minta di isolasi dari dalil busuk jahil
Aspirasi tak serasi dengan suara bunyi
Inkarserasi dari penghuni dan keluarga bumi
Surat wasiatnya atas paksi dalam rumi
Minta dikebumikan hidup-hidup dalam guni
Mana cepat terbang atau warna gelang tangan
Buah fikiran aneh tergantung dipersimpangan
Halusinasi susuli ketandusan ihsan
Ubat parut auditori kesan artileri insan
Gagal dikesan

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Timbul tenggelam, timbul tenggelam
Acapkali terpendam, acapkali tersergam
Cermin muka kopak penuh bintik hitam silam
Ini bukan lagu rindu ini madah dendam
Ku ditimbang tanpa neraca di awal usia
Ku dihukum masuk neraka oleh manusia
Minta tunjuk lubang atau pintu tak dapat jawapan jitu
Jadi aku tak berganjak biarkan saja begitu
Maafkan mereka, mereka tidak tahu
Mereka tidak ramas buku, mereka segan ilmu
Mereka tidak fasih malah fasik guna kata
Kita kongsi nama bangsa tapi tidak kasta bahasa
Maafkan mereka, mereka tiada nilai
Ibu bapa lalai dari kecil dah diabai
Tanpa kasih sayang, mereka suka menyakiti
Kita kongsi warna mata tapi tidak warna hati

Atas kepala murai sekawan
Baling ku ramit kucup lehernya
Terlalu rahi dendam di angan
Sampai terkacip mulut mahirnya

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Jangan ahli sihir seru nama maharaja
Nanti segerombolan hantu bisu yang menjelma
Guna hak berfikir sebelum hak untuk bersuara
Kalau terpelajar sila guna hak miranda
Pura-pura dengar, telan tapi tidak hadam
Hafaz bila lafaz tapi mereka tidak faham
Mereka mula kiri, aku kanan bila baca
Sudah mahir rumi, mari tafsir alif ba ta

(Alif)
Ada teratak di hujung kampung
(Ba)
Bawah cermin kopak ada kotak
(Ta)
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak

Aku maafkan kamu
Tak perlu kita bertemu
Cukup kau tahu
Yang aku
Maafkan kamu
Tolong teruskan hidup
Jangan sebut namaku

Ada teratak di hujung kampung
Bawah cermin kopak ada kotak
Tersembunyi dalamnya ada tempurung
Sembunyi bawahnya katak melalak



__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?



Super Member

Status: Offline
Posts: 2363
Date:



teman pengganti- Malique ft Black
___________________________

Ketawa bersama
Menangis bersama
Ku bersumpah harap kita
Mati pun bersama

Sejak dua menjak ini
Makin kerap ku diganggu visi
Bila celik, juga bila mimpi
Aku nampak kau, tapi bukan aku yang di sisi
Dia membelaimu dengan izin dan permisi
Sentuhan katanya semuanya kau iakan
Sentuhan jari kau diamkan dan biarkan
Aku redha walau tidak ku damba
Walau hampa semuanya dah dijangka

Beberapa purnama dulu cinta bertahta
Kenangan dibina kita indah belaka
Ketawa bersama, menangis bersama
Ku bersumpah harap kita mati pun bersama
Namun hakikatnya, bukan mudah
Aku sembunyikan gulana-gundah
Segalanya kan berubah
Dengarkan apa yang ku mahu luah

*Rahsia ini
Telah lama aku pendamkan
Tiba masanya
Segala-galanya
Ku ceritakan
Aku kan pergi
Pergi ku tak akan kembali
Tiba masanya
Kau cari teman pengganti

Dalam dunia yang maya, prejudis dan bias
Kita tak terlepas dari terkena tempias
Rimas, ditindas, sembunyi dalam puisi dan kias
Tidak kau bidas, tak berpaling walau sekilas
Hanya kau yang tahu kodeksku yang kompleks
Dalam disleksia cuba kekal dalam konteks
Bila dunia seolah tak memahami
Kau sudi selami, dalami dan mengalami

Setia mendengar, sentiasa hadir
Ingat setiap ulangtahun, setiap hari lahir
Tiba pagi Syawal, kaulah yang terawal
Syawal yang terakhir ini pasti rasa janggal
70 000 hijab harus ku singkap
Ku sorok kitab balik tingkap penjara hinggap
Dalam diam ada, seorang yang ku puja
Kau teristimewa tapi dia yang sempurna

Ulang *

Sejak dua menjak ini, ku mencari fungsi kewujudan
Dalam persekitaran yang penuh kejumudan
Terperangkap dalam jasad, ku keliru
Mujur ada kau si peneutralisasi pilu
Namun aku tetap murung, berkurung
Tubuh makin susut, menunggu tarikh luput
Komplikasi di halaman rusuk kiri
Makin sukar nak bernafas, nak bergerak, nak berdiri

Lagu ini yang terakhir aku sajikan
Kalau rindu nanti bolehlah kau nyanyikan
Jaga diri, jangan makan hati
Yang patah kan tumbuh, yang hilang kan berganti
Bilik dah ku kemas, katil dah ku rapi
Cincin, kunci, dompet dalam laci
Ada sikit wang, itu saja baki
Moga-moga cukup untuk majlis itu nanti

Aku kan pergi
Bertemu kekasih abadi
Tiba masanya
Kau cari teman pengganti

__________________

Don't you know, that we will judge the world?

Don't you know, that we will judged by angels?

Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard