Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Azan........... Sebarkan


Super Member

Status: Offline
Posts: 701
Date:
Azan........... Sebarkan
 


 
Saya ada satu epal, anda ada satu epal. Kita tukar epal, anda ada satu dan saya tetap ada satu.
Jika anda ada satu ilmu dan saya ada satu ilmu, kemudian kita tukar ilmu tersebut, anda ada dua ilmu dan saya ada dua ilmu...

 Allahu Akbar!!
 
         
ADAB MENDENGAR AZAN 
 Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya 
        yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati. Mengapa 
  kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat 
   berkata apa-apa.. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik 
    mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut'
    Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud:
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah 
           akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. " 
       Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan 
diri,
jangan berkata apa-apa pun semasa azan 
      berkumandang . Sebagai orang beragama Islam kita wajib 
       menghormati  azan Banyak fadhilatnya
. Jika lagu 
        kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri
                        
        Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? 
     
Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah 
     akan kelukan lidahnya ketika nazak . Kita takut dengan 

  kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita 
            tidak dapat mengucap kalimah "Lailahaillallah. ." yang 
      mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika 
     nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. Dari itu marilah kita sama-sama 
       menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah 
        ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. 
      "Ya  Allah!  Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian   
 yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami  mengucap  kalimah "Lailahaillallah. ."

                     
semasa sakaratul maut menghampiri  kami.. Amin.. amin.. amin Yarobbala'lamin. ."
 
 

                            Kita boleh mengirimkan ribuan 'jokes' dan ' surat berantai' melalui
                        e-mail tetapi bila mengirimkan yang berkaitan dengan ibadah seringkali
                         berfikir 2 atau 3 kali......FIKIRKAN LAH, tepuk dada tanya iman.                         



__________________
Sayang..Jangan ditanya sebanyak mana pengorbanan yang telah aku lakukan.... Kerana aku sendiri tidak pernah mengiranya... Tetapi, Seandai pengorbanan itu tak dihargai... Perlukah aku berkorban lagi sayang????


Senior Member

Status: Offline
Posts: 380
Date:
 

siot btol ko, mane aci.. aku pun nak post banyak2 jugak... wuu... tapi xpe. aku balas dengan penuh kehenseman! hehe

hehe ni berkait dengan kiasan sebenarnya.

Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah
akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya. "

aku : nauzubillahiminzalik.. ayat macam ni xperlu dipost sebenar nya. jika si kafir membaca, menunjukkan bertapa kejam tuhan kita. pada hal tuhan itu terlalu pengasih. ingat sifat 20. tujuan firman diturun kan untuk mengajar manusia beradab dan berakhlak ketika laungan azan ( berjuang )

"Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian
yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah "Lailahaillallah. ."

aku : bismillahirahmanirahim..Ya tuhan. Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian seperti 3cara, mati dalam iman dan taqwa, mati sebagai umat muhamad saw, dan mati sebagai (sesuatu yang tidak aib). amin..

__________________
http://www.audioentertainment.blogspot.com   ^_^


Newbie

Status: Offline
Posts: 4
Date:
 

Lagi satu, kalau dengar azan tu tak baik terus baring jer.kalau xnak terus pi solat at least duduk lar jap sehingga abis azan tu. kalau x, syaitan akan selalu melekat kat badan.

__________________
fendy


Senior Member

Status: Offline
Posts: 380
Date:
 

betul2. hehe. tp tu kisah nenek moyang kite yg cerita klau baring time azan, lepas makan, sebelom solat, akan ada jin, syaitan yg akan tindih badan kita. tapi hakikat sebenar nya ade yang tersirat disebalik yg tersirat. cube carik kisah dan cerita pasal ni. seronok tau klau dah tau ape kiasan nya disebalik di himpap syaitan ketika baring waktu azan berkumandang ni.

__________________
http://www.audioentertainment.blogspot.com   ^_^


Super Member

Status: Offline
Posts: 805
Date:
 

true..true..
ak amat setuju ngan
pe yg pakcik
Amirkhan post kan nie....
bile bab jokes berjela2 yg beratur bagi
jokes beliau..tapi bile bab agama yg
berjela2 beratur
2 pun xtahu ke mane sesat....
ilg abis!!!!xpat dikesan!!!!
naseb baek de si mop lantai yg sudi
mop lantai kat umah ak....

berbalik pada cite azan....

lagi satu,kalo dgr azan xelok kite mempersendakan azan tersebut...
itu mendatangkan kemurkaan Allah..
membe ak de cite kat ak yg membe die mempersenda
kan azan time wktu mghrb...
akibat dari perbuatan beliau,beliau mati xcident..
keadaannya sggh dsyt skali....
ish...xsggp ak nk cite...

renung2 lah n slamat beramal...


__________________

"jage anak kambing sekandang lagi senang dari menjage anak dara sorang" kata bapak ak...



Senior Member

Status: Offline
Posts: 380
Date:
 

erk... ade kene ngene ke antara mempersendakan azan dgn mati excidently. dah sampai ajal. takdir dah abis so kembali la die kepada allah..

aku ada anak buah. dulu mase baru lahir. bile di azankan di telinga, mate die terkebil2. cute je. macam dapat rahmat dari allah. tp skang dah besa sikit, gemok. asal aku nak ngorat die mesti die korek idung. pastu siap cakap sedap nye... ceh!


__________________
http://www.audioentertainment.blogspot.com   ^_^


Super Member

Status: Offline
Posts: 4540
Date:
 

mungkin ade kene mengena, mungkin tidak....
50-50..... aku pon tak brani nak cakap...
hanye DIA yang Maha Mengetahui....

dan aku nak tambah sikit...
kalo time azan, jangan baring...
ditakuti mayat berat masa nak bawak ke liang lahat...
tengok-tengok badan macam Mila...
skali angkat macam angkat 3 Syanie....
Moga-moga dijauhkan la...

__________________





Senior Member

Status: Offline
Posts: 248
Date:
 

ye r...pe yg dikatakn MAT tu mmg betul..
so dinasihat kn jgn la tdo ptg2..
kot lanjut sampai ke MAGHRIB lgsg xsedar..
pastu de yg dtg angin bla bgn tdo pas maghrib..
pastu de yg cakit pale lak..
tdo sbnrnye satu ibadah...
tp klu nk tdo biar la pas zohor..
tp sblm asar..
de org tue2 ckp..
tdo pas asar 44ari berturut2 ley gile..
xtau la kebenaran cite nye..


__________________
sedapnye cokelat!!!!!!!


Senior Member

Status: Offline
Posts: 380
Date:
 

oh betul2. aku pun byk dengar pasal mayat berat dan 44 ari bleh giler. tp bg aku satu je sebab (yg lain2 aku xbleh cite koz sensetip). sebab nye akhlak. segala ketakutan yg di ceritakan adalah sama. contoh 44 ari jd gile dan mayat berat. semua ni di buat kerana untuk memberitahu kepada umat yg lain lebih2 lg untuk budak2 bawah umur supaya jangan tidur atau berbaring ketika azan.

adalah memberi ketakutan kepada sesuatu lebih berkesan dari hanya menasihati kosong tanpe di endahkan. klau cakap mayat jd berat. makhluk mane yg xtakut klau mati jd aib mcm tu? so dah tentu yg mendengar nasihat ni tidak akan tidur or berbaring lg time azan. hehe macam 'jangan buka payung dalam rumah, nanti ular masuk' petatah orang lame. "jangan tidur time azan nanti mayat jadi berat."

aku byk lg bende nak bg tau ape sebab kita di suruh menghormati azan. tp tak sesuai bg tau kat sini koz sensetip. ape2 pun base to islam, iaitu akhlak.

__________________
http://www.audioentertainment.blogspot.com   ^_^
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard