Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: Jentikkan Jiwa


Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:
Jentikkan Jiwa


Assalamualaikum..........

Diselitkan disini beberapa kisah utk kita renungkan......

1) Perkataan sufi pelajar darjah 5 & 6

2 kutu rock sedang lepak kat bus stop....mase tu bulan pose & disiang ari.....tanpa segan silu 2 mamat ni makan minum kat situ......aku berdiri jauh ckit dari mrk....sbb takut difitnah.......maka lalu.....2 pelajar darjah 5&6.....& mrk menegur...."Eeeeiiii.....abg x malu....x pose...pastu makan depan depan kita org lak tu..."

mamat 2 org selamba jawab....."yg kau ape susah......kubur kau & kubur aku lain2...." sambil merase megah gan jawapan tadi......

lalu bebudak darjah 5&6 tadi jawap......"Bang psl kubur lain2 lah.....kami tegur skrang......kalu kubur kita sama2....saya tolong jawabkan soklan mungkar-nangkir utk abg2....."

Subhanallah.......kedua2 mamat tu terperanjat gan jawapan bebudak tadi.....lalu terjatuh makan, minuman & rokok dari tgn mrk......"

2) Airmata Si Buta

Sampai skrg bile terkenangkan sahabat ku sorang ni.....ati aku menjadi sebak....Allahurabbi.......sesungguhnya Kau lah yg Maha Berkuasa terhadap ciptaan Mu ini.......

Aku dikejutkan oleh sahabat ku yg buta ni....pd mase aku sedang nyenyak tido mlm.....beliau mengatakan......"Blues tlg aku...." aku yg dlm keadaan malas menyambutnye dlm endah x endah saje......lalu sahabat ku ni menghulurkan 1 kertas bersize A4.......beliau meminta aku membaca nye utk beliau....

Tajuk pada kertas tu - "Saat Kewafatan Junjungan Kita Nabi Muhamad (s.a.w)

Dimulakan dari Rasullulah gering & pengsan selama 4 ari.......sampai kepada dimana malaikat Jibrail (a.s) memalingkan muka nye......ketika malaikatul maut sedang mencabut roh Rasullulah (s.a.w).....lalu bertanye Rasullulah kpd Jibrail...."Kenapa sahabat ku.....adakah kau jijik memandang ku...." Jawab Jibrail (a.s)......"Sapa yg sanggup melihat se org yg mulia & kekasih Allah....menghadapi Sakaratumaut".......ketika ini.....aku terhenti....kerana diri ku sendiri sebak

Ketika aku hendak memulakan kembali membaca......ake perhatikan sahabat ku....tunduk & tersedu-sedan.......aku menegurnye......lalu dia meminta aku teruskan membaca......aku terdiam.......lalu aku meminta dia menegakkan kepalanye.......dlm keadaan berat.....beliau menegakkan kapla nye....Tabarakallah......aku melihat berjurai2 airmata nye meleleh di pipinye.....aku shock/terperanjat......ilmu kedoktoran aku mengatakan mana bleh si buta ada airmata.....ketika itu juge terpancar 1 bau wangian yg cukup wangi.....x de rasenye bau wangi tadi di dunia ni.

Aku kemudiannye membawa sahabat ku ni kpd rakan kerja ku (pakar mata) di HKL.....utk pemeriksaan......pakar mata ni terperanjat setelah melakukan pemeriksaan.....beliau mengatakan....."Blues what a magic......his cornea & retina is buiding-up......there is possibility he can see again".....aku terdiam.....jauh di sudut hati ku mengatakan...."Ya Allah.....betapa berkuasanye di Kau"

Beliau selamat menjalani minor operation utk membuang selaput catrax yg beliau alami sejak kecil.....Alhamdullilah.....selepas tu....beliau dpt melihat setelah 29 thn buta (sejak kecil)....walaupun eyesight not at par......kena pakai spectical gak.

3) Mulia nye hati budi

Rakan aku ni sorang mat rempit.......keadaan physicalnye nampak cam drug addict.....so, a lot of bad story on him at behind......namun sbg rakan beliau....aku mendengar citer tu umpama.....air lalu di daun keladi.....aku tau ati budi dia.....mana x......kami sesama membesar dlm 1 tmn perumahan di keyel ni.....sesama kesekolah....sehingga ke U....namun terpisah dek krana...beliau lebih meminati....bidang chemistry engineering.

Beliau penah mengatakan...."Kau lah kawan aku dunia & akhirat".....aku x amik kisah ungkapan beliau.....sehingga bila terjadi 1 tragedi kpd beliau lalu mebawa maut.......Mase kejadian tu aku sedang duty di oustkirt keyel ni....

Aku menerima 1 panggilan dr rakan lain supaya ke spital UM......tanpa lengah lagi aku trus ke spital tu......sesampai disitu.....parents & ahli keluarga beliau sedang murung & sedih.....aku diminta parent rakan ku ni supaya x dijlnkan autopsi terhadap mayat rakan ku ni......aku berjaya setelah negotiate.

1 kegemparan terjadi........jenazah x bleh diangkat walaupun berpuluh org cube mengangkatnye......aku pegi melihat.....sampai disitu aku membaca beberapa potong doa.....sambil mengarahkan rakan2 yg lain cube angkat bersama aku...Masya Allah......ringannye jenazah mcm kapas....lalu kami membawa sampai di rumah....ketika jenazah hendak dikafankan.....mase ni lah Allah menunjukkan sapa rakan ku ni sebenarnye......Jenazah menjadi serba keputihan gan cahaya diseluruh badanya terpancar....Imam yg mengkafan kan beliau.....x berhenti2 menangis...sampai abis dikafankan. Imam lalu kluar dlm keadaan sebak & terisak2......beliau sempat membisikkan kpd aku.....Beliau x penah menguruskan jenazah secantik jenazah rakan ku ni.

Maka terbongkar lah rahsia rakan ku ni.........beliau:-

- Istiqamah solat jemaah subuh - walaupun dlm keadaan sakit skali pun
- Membantu 1/2 dr gaji engineernye ke 1 family yatim dlm kaws kami - beliau mendermakan melalu Imam kaws kami.
- Taat setia & patuhnye kpd Ibu Bapa beliau - tiada tandingnye - sehingga Ibu beliau berdoa..."Ya Allah......gantikan diriku kalau kau menghukum beliau ke neraka"
- Banyak menolong org yg susah
- Matinye beliau ketika menyelamat sorang budak dari dilanggar bas......jenazah terperosak di bawah bas......namun x de 1 calar & luka pd jenazah.

Di akhir skali.....ungkapan "Kau lah kawan aku dunia & akhirat"....menjadi terbukti ketika di tanah perkuburan.......jenazah x bleh dimasukkan ke liang lahad.....sehingga aku sendiri.....memangku kepala nye utk ke liang lahad......ketika membuka kain kafan dimuka nye utk menghadap kiblat.....terpandang aku 1 senyuman yg cukup indah dari beliau....sehingga skrang senyuman tu terakam di kotak fikiran ku......

Subhanallah......

Meniti lah perjalan hidup ni dgn jln ketakwaan wahai rakan2, adik2 ku & sahabat2 ku.....

Wassalam

blankstare Blues

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1309
Date:

thanx blues..by pengajaran yg aku dpt dr citer2 ni.. ko cukup bertuah, byk kekuasaan tuhan terpapar kt dpn mata sendiri..kalo ada lg kisah2 cam post lah bebyk.. biar suma amik iktibar.

__________________

~~sedang terpesona dgn website langit ilahi~~



Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Alhamdullilah.........

Nampak pd pandangan insan biasa......cam bertuah.....namun Allah saje yg tau.....Me, myself and I not feel that way....Wallahualam....

Insya Allah kite perhebatkan....ruang ugama ni gan ceta2

1) Solaful Anbia - Pengorbanan mrk....terutama dari sudut physcology manusia

2) Sirah Rasullulah (s.a.w) - Perbincangan uslub qalbu.......bicara hati

3) Pengorbanan Sahahbah Rasullulah (s.a.w)

4) Perjalanan tabi'in - Terutama 4 Imam yg terkemuka

Pada rakan2.....sahabat2 yg terbaca Quick Reply ni......utk menambah....shall proceed.....

Syair Imam Hambali......

"Jgn lah kau & aku memberhentikan ilmu....."
"Ibarat diri kau & aku menyonsong kelaknat Allah....."
"Apabila kelaknatan itu sampai.....tiada tempat utk kita berlindung..."
"Perlindungan hanyalah dari Allah.......yg kita selalu harapkan....."
"Dan harapan itu adalah doa......doa yg berbentuk kafi...."
"Kafi lah yg selalu mentasdiqkan Allah......."

Petikan dari kitab Hikam.........

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 1737
Date:

time kasih byk blues enam puluh sembilan kosong nam.......
kita sebagai yg hidup ni wajib ambik iktibar n pengajaran.........


__________________

Sehuduh-huduh punggung lelabi, huduh lagi paras rupa Zul Pepaya..



MODEST

Status: Offline
Posts: 1986
Date:

bagus blues.... ada jugak org yg dapat bg nasihat kat gc ni.... sekurang2nye kurang la skit makhluk2 laknatullah yg kian menyerang gc kini.....

aah la.... sesekali kita brgurau senda ada masanya jugak kita kena menginsafi diri masing2... mcm ko ICU selalu kutuk aku... ko kena mintak maap byk2 kat aku.... nanti turun tulah aku kat ko... hehehe

aku pun tau ko tu pun baik ati benarnye... tp ko terlebih2 baik ati kalu ada bunga2 baru kat gc ni...


__________________

aku ada...... ko ada ke????? suka ati aku la... ada aku kisah



Super Member

Status: Offline
Posts: 1737
Date:

radinnaz wrote:

bagus blues.... ada jugak org yg dapat bg nasihat kat gc ni.... sekurang2nye kurang la skit makhluk2 laknatullah yg kian menyerang gc kini.....

aah la.... sesekali kita brgurau senda ada masanya jugak kita kena menginsafi diri masing2... mcm ko ICU selalu kutuk aku... ko kena mintak maap byk2 kat aku.... nanti turun tulah aku kat ko... hehehe

aku pun tau ko tu pun baik ati benarnye... tp ko terlebih2 baik ati kalu ada bunga2 baru kat gc ni...



ko ni rajinnaz.....cam x tau plak,aku mmg baik pun.....
bunga???biasa la,bila dah ada bunga madu mesti ada...untuk pengetahuan ko, aku sbg kumbang amat menyukai madu.........leh wat ubat



__________________

Sehuduh-huduh punggung lelabi, huduh lagi paras rupa Zul Pepaya..



Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Syukuran2 Wahazan......

Kalu salah yg diceritakan ni.....arap diperbetulkan.....

Dipetik dari Sirah Rasullulah (s.a.w) karangan Ibnu Mukmin

Diceritakan.....

Ketika Rasullulah dijemput ke Thaif ketika hendak berhijrah kesana......namu pelawaan para pembesar disana merupakan dusta belaka......

maka,

Rasullulah (s.a.w) di hina, dicaci dan paling menyedihkan dilontar dan direjam gan pelbagai benda.....sehingga darah Rasullulah (s.a.w) bertakung di sepatu nye.......seraya itu Jibrail (kena ingat ye dia ni malaikat yg x punye perasaan marah terutamanye)......beliau meminta Rasullulah (s.a.w) berdoa kpd Allah......moga diperintahkan kepada nye menterbalikkan bumi Thoifah ni....begitu juga arasy di langit bergegar bila berlaku keadaan sedemikian.....

Lalu jawap Rasullulah (s.a.w) yg dlm keadaan kesakitan yg amat sangat......."Biarkan lah mereka wahai sahabat ku (Jibrail)......mungkin Allah x membuka hati mereka utk memeluk Islam skrang....tapi dgn izin Allah.....mungkin keturunan mereka akan dtg yg akan memeluk Islam......

Ada juga kisah mengatakan......

Rasullulah (s.a.w) meminta malaikat Raqib & Atib.......menahah darah di sepatunye dari jatuh ke bumi....sbb.....Rasullulah takut bumi akan bergelogak jika darah beliau tertumpah ke bumi....

Apa yg patut kita renungkan pengorbanan jiwa, mental dan fizikal Rasullulah apabila berlaku sedemikian.....ini smua demi umatnya........Wallahualam

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 233
Date:

bagus apa yg ko sampaikn ni blues....aku harap org yg berkenaan dapat baca aper yg ko mau sampaikan ni blues.....

__________________
http://www.slashmysearch.com/earn/id/65594
syok5.gif


Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Ni aku rase semua tau.........

Rasullulah ketika menghadapi sakaratulmaut.....terasa teramat sakit sekali......walaupun dia berpangkat Rasullulah.......

Yg aku nak perkatakan disini.......doa Rasullulah kpd Allah pd mase saat roh nya dicabut.....doa nye berbunyi........."Ya Allah.......kau gantikan dan timpakan lah seluruh kesakitan sakaratul maut pd umat ku kpd diri ku......"

Ya Rahim.....memperkenankan doa Rasullulah......namun cume 2/3 saje....manakala 1/3 manusia umat Rasullulah akan tetap merasainya......

Aku terpanggil utk merenung pergorbanan Rasullulah - walaupun dlm keadaan roh nye hendak dicabut & keadaan yg teramat sakit - sehingga Jibrail (a.s) memalingkan muka nye krana x mampu melihat Rasullulah mengidap kesakitan. Rasullulah masih memikirkan kita yg ada skrang ni i.e. umat dia.......

Allah Hu Rabbi........adakah kita selalu mengingati Rasullulah......sepertimana Rasullulah mengingati kita......

aku pernah di tanya pesakit ku - "camne org yg mati di dlm pembedahan dr.....adakah mrk akan merasa kesakitan sakaratul maut........." aku terdiam seribu bahasa gan soklan tadi.........aku tau ubat bius platyner bleh membuat manusia x merasa apa2.....tapi aku percaya manusia tu tetap merasa sakit nya sakaratul maut gan cara rohaniah nya......

Wallahualam.........

p/s apakah jawapan anda pd soklan ni........."Blues sakit nye treatment kimioterapi ni........lebih baik saya mati saje.........?????? apa jawapan anda.............

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Saje nak tambah ckit.........

Ini lah pengalaman dasar pejuang di akhir zaman ni........

tahukah kah kita 4 Imam yg terkemuka i.e. Imam Syafie, Imam Malik, Imam Hambali, Imam Hanafi........kesemuanye pernah dipenjarakan & 2 Imam di antara nya meninggal dunia di penjara

Syair terkemuka Imam Syafie........."Tuhanku aku tidak layak utk ke syurga mu....namun tak pula aku sanggup ke neraka Mu"......di cipta ketika di penjara......

Begitu juga pejuang & pengasas Ikhwanul Muslimin As-Sayid Hassan Al-Bana......meringkuk di penjara dan mati di penjara.....

Al-Imam Sayutti........semua ulamak sependapat beliau adalah mujadid kurun ke-20........tidak kurang dari 5 kalu kluar masuk penjara.......

Di akhir zaman ni..........org yg memperkatakan kebenaran dianggap sbg penjenayah.......manakala yg pendusta di anggap sbg mulia & terpuji.......nilai2 kanlah........



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2292
Date:

Sayangi lah agama kite kerana agama kite adalah agama yg paling suci serta indah...bersyukurlah ke hadrat illahi kerana telah menjadikan kite seorang yg beragama islam....

__________________

ccpsantai.th.png

Crazy Chaos Paintballerz



Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

ni plak kisah As Sayyid As-Syeikh Abdul Kadir Jailani

kalu sapa2 yg blum penah dengar name ni.......dia lah Pengulu segala aulia (wali Allah).....

diantara kesah yg terkemuka mengenai beliau adalah.......

ketika Syeikh Abdul Kadir ni sedang mengembara.......dan dia berada di gurun.....lalu kedengaran suara dari langit yg berbunyi........."Wahai Abdul Kadir Jailani.........kini telah halal kpd kamu apa yg sebelum ni haram...."

dengan kepenuhan ilmu nye As-Syeikh kadir ini menjawap........."Terbuktilah bahawa kau adalah iblis laknatullah........kerana sedangkan Rasullulah pun tidak dihalalkan apa yg telah diharam kan..."

3 faktor mengenai kisah ini:-

1) Ketebalan iman Syeikh Abdul Kadir - suara dtg dari langit & menghalal apa saje dia akan buat....namun wali ini tidak memandang keduniaan.
2) Ilmu dan akal yg cerdik - pembatasan agama terhadap segala larangan & kebenaran tidak mengecualikan sapa2 saje.....dasar ini yg digunakan Syeikh Abdul Kadir
3) Iman & Takwa akan di uji..........setiap manusia ini akan diuji dlm pelbagai bentuk & berdasarkan Iman masing2.........

Wallahualam.........

__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 653
Date:

Aku bukan seoarang yg suka akan peperangan namun ianya tetap dtg kpd ku..........kerana demi agama Allah ini.......aku akan tetap bersama para2 Fisabillilah........kemudianya aku terdengar panglima perang........Saidina Khalid Ibnu Walid (r.a) berdoa.........

"Ya Allah.....Kau lah Maha Pemurah & Maha Pengasih........Kau lah yg Maha Agung & Kau lah yg Maha Mulia........Kau lah Tuhan kami & semesta Alam ini........Ya Allah telah Kau muliakan Muhamad sbg Rasullulah utk menyeru kpd agama Islam & menyembah kpd tuhan yg 1 yakni Kau......kami disini atas perintah Kau Ya Allah..........utk meyebarkan agama Kau Ya Allah....namun terdpt halangan yg Kau ciptakan utk menguji keimanan kami terhadapa Kau Ya Allah......"

Namu jika Kau membenci kami & tidak Kau berikan kemenangan kpd kami bg menghadapi musuh2 Kau Ya Allah.....maka tiada lagi lah org yg akan mengembangkan agama Mu di bumi kau ini Ya Allah........."

Aku tertunduk bila Saidina Khalid Ibnu Walid (r.a) berdoa sedemikian.......kerana selama ini aku blum mendengar sebegitu doa beliau.......mungkin ini kerana tentera Rom yg terlalu ramai berbanding dgn kami

(Ini lah coretan Saidina Jaafar Ibnu Talib (r.a) - abang kpd Saidina Ali (k.w.h)

Coretan ini ketika tentera Islam mengadapi tentera Rom dlm perang yg terkenal iaitu perang Samarqand

Saidina Jaafar Ibnu Talib syahid di medan perang samarqand ini.......syahid adalah cita2 beliau......& kemudiannya beliau dijadikan role model utk para2 Suhadah selepas itu......

Beliau menunggang kuda yg berwarna hitam.....& org pertama yg merempuh tentera Rom....sambil membawa panji Tauhidan.....melihat keberanian Saidina Jaafar Ibnu Talib ini.....tentera Islam lain menjadi berani.....lalu mengikut beliau merempuh tentera Rom....

Dlm keadaan pertempuran yg hebat.......beliau kehilangan tangan kiri nya.........sebelum jatuh Panji Tauhidan dari genggaman kanan kiri nya.....tgn kanan nya menyambar oanji tersebut & masih boleh mengibar2kan panji tersebut......sehingga bahu kanan beliau di tetak & terlerai tgn kanan beliau dari badanya.....lalu di apitkan panji tadi di peha kanan nya......namun ditetak kemudiannya oleh tentera Rom.....di minta Sahabat Abu Yazid (r.a) meletakkan panji tersebut di peha kiri nya.........Abu Yazid (r.a) yg melihat sepupu Rasullulah dan Sahabat nye dlm keadaan sedemikian menangis & meminta biar saje beliau yg membawa panji tersebut.........namun ditolak oleh Saidina Jaafar Ibnu Talib (r.a).......

Setelah diletakkan panji tersebut di peha kiri nya.......beliau meluru sambil melaungkan "Allahu Akhbar"..........melihat sedemikian.......tentera Islam mendapat suntikkan keberanian yg baru....namun mereka x sedar bawa.....Saidina Jaafar (r.a) telah kudung tgn & sebelah kaki nya.........keberanian tenteta Islam meluap apabila melihat badan Saidina Jaafar Ibnu Talib bercerai dari kaki nya.....maka sahlah Saidina Jaafar Ibnu Talib tlh gugur dlm perang Samarqand........panji tersebut kemudiannya di ambil alih oleh Abu Yazid & kemudiannya pun gugur syahid sehingga lah 7 sahabat yg lain.......

Wallahualam

__________________


Senior Member

Status: Offline
Posts: 387
Date:

saya nak copy...letak dlm fb......... yer...tqvm :D

__________________

https://www.facebook.com/one.izat



Veteran Member

Status: Offline
Posts: 41
Date:

on behalf bro blues....u may proceed bro



__________________


Super Member

Status: Offline
Posts: 2849
Date:

Alhamdulillah ... akhirnya Dr Harris muncul jugak ..

bro blues ..... lama x de cerita tuan di GC nii ....

andainya tuan ada cerita yang boleh dijadikan teladan sempadan atau renungan .. silakan ...

GC amat ketandusan dengan cerita daripada tuan dokter yang senantiasa menarik bagi saya sebagai orang tua ...

sudi sudikan la yea tuan dokter .. andai ada kelapangan ... biggrinbiggrinbiggrin



__________________

KaTa-kAta YaNg LemAh dAn BerAdAb dApaT MeLeMbUtKan haTi mAnUsiA yAng kEraS - Kata-kata Hikmah HAMKA

Perkara yang patut ada dalam kepimpinan ialah sikap berlapang dada  - kata-kata Hikmah Sayidina Ali R.A.



Super Member

Status: Offline
Posts: 1504
Date:

Rindu' y aku bc semula post ni
rindu dgn nm penulis& kwn2 y komen
meriahnya GC dl2..
Dunia GC y aku kenal sjk thn 2006 amat suram skrg
Member Gc dl ramai y profesional tp sgt sporting
Broblues slh sorg mmber grup ni y sgt aku kagumi& hormati wpn xpenah kenal sape org' y
klu De topic y dia post@ respo n aku sk baca..kdg2 b' ulang kali





__________________
Aku IBU si Comel...
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard