Members Login
Username 
 
Password 
    Remember Me  
Post Info TOPIC: ini bukan cite lawak...tapi untuk keinsafan kita..
taurus_girlz82

Date:
ini bukan cite lawak...tapi untuk keinsafan kita..
 



SILA BACA SAMPAI HABIS DAN FIKIR....





Beberapa hari lepas aku ada peluang duduk semeja dengan pak lebai dari
golongan tabligh yang dah merantau di Pakistan, India, negara2 Arab dan
tak terkecuali di Acheh.

Bila aku tanya kenapa Acheh sebuah negara yang kuat pegangan agamanya
dan mendapat jolokan Serambi Mekah, dilanda bencana yang paling teruk.
Apakah bentuk peringatan yang ditunjukan oleh Allah S.W.T kepada kita
sebenarnya.

Jawapan dia yang pertama yang juga merupakan satu pertanyaan, Pernah ke
aku ke Acheh? Tentu jawapannya aku tak pernah ke sana. Itulah banyak
orang yang tak tahu keadaan disana. Bila dia ceritakan perkara yang
sebenarnya apa yang berlaku semasa dia disana pada tahun 1996 selama
lebih sebulan, orang kata itu adalah fitnah.

Dia kesana bersama jemaahnya pada bulan puasa. Apa yang dilihatnya,
menimbulkan kegaguman pada Islam disana. Orang yang bersembahyang jemaah
disana untuk Maghrib dan Isyak memang ramai. Katakan masjid tu boleh
muat seribu orang, yang pergi 3 ribu. Semua berduyun-duyun. Bukan satu
masjid, bahkan hampir kesemua masjid menampung bilangan 2-3 kali ganda
kapasiti yang boleh muat, melimpah sampai ke jalan.

Apabila tamat saja Ramadhan, bilangan amat jauh berbeza. Bilangan yang
sembahyang jemaah hanya satu saf saja. Bila ditanya, jawapannya semua
sibuk dengan kerja. Waktu Ramadhan, memang adat sembahyang jemaah dan
tarawikh, macam satu pesta. Maknanya Islam disitu lebih kepada adat.

Bila malam bulan Ramadhan, memang diadakan Tadarus Al-Qur'an di masjid2.
Tapi tadarusnya lain sekali dari Malaysia. Caranya dengan selalng seli
antara bacaan oleh pihak perempuan dan lelaki yang berkumpul dalam satu
bulatan. Antara waktu rehat, diadakan jamuan makan yang juga bercampur
antara lelaki dan perempuan yang bertepuk tampar dalam masjid.

Disana juga ada pasentern atau sekolah agama. Pelajar perempuan memang
diwajibkan bertudung. Tapi yang mengecewakan adalah, mereka memakai
skirt yang menampakkan betis mereka. Sedangkan itu juga adalah aurat
yang wajib ditutup.

Pada malam2 tertentu, diadakan ceramah agama. Tapi yang peliknya, ia
lebih kepada cerita jenaka. Tak kira penceramah itu bercakap soal neraka
atau syurga, pendengar akan ketawa terbahak-bahak sampai menepuk lantai,
bukannya seperti kita yang kekadang sehingga menitis airmata keinsafan.

Dari segi penghayatan agama juga amat berlainan. Dalam satu rumah boleh
ada agama yang berbeza. bapa mungkin seorang Islam, tapi anak belum
tentu. Dalam satu rumah Islam, boleh ada ayat2 suci al-Qur'an dan boleh
juga ada salib.

Si bapa yang Islam tidak akan menghalang anaknya menganut agama lain
kerana Pancasila negara juga tidak menghalang. Jadi bila pak Haji ni nak
jumpa bapanya yang Islam, anaknya boleh cakap, urusan agamu adalah
urusan kamu, jangan ganggu agama aku dan bapanya boleh mengiyakan.

Kalau kita kata ramai Hafiz atau penghafaz Qur'an disana, kita silap. Di
Malaysia lagi ramai. Kerajaannya sanggup mengeluarkan tawaran,
barangsiapa anaknya Hafiz, anaknya beserta dia suami isteri akan
dihantar ke Mekah untuk menunaikan haji secara percuma.

Apa yang berlaku disini adalah kerana ulama' disana telah dikatakan
menjadi ulama' pemerintah. Ketika penjajahan Belanda, ramai ulama' Islam
dibunuh dan kitab2 dibakar. Ulama' tulen telah hampir tiada dibumi
Acheh.

Umat Acheh adalah Islam kerana adat sahaja, walaupun bukan semua. Mereka
amat marah jika ada pihak menghina Islam, tapi Islam mereka tidak begitu
sempurna.

Apa yang berlaku pada mereka adalah hampir sama dengan apa yang berlaku
kepada kaum Nabi Luth mahupun kaum Nabi Nuh, mereka dihilangkan dari
bumi Allah dan digantikan dengan kaum yang baru. Begitu juga yang
berlaku di Bosnia misalnya.

Itu adalah salah satu pandangan yang aku perolehi. Ada juga pandangan
dari orang lain yang aku lihat hampir sama dengan pandangan itu tadi.

Kemaafan aku pohon kalau ada yang terguris dan terasa dengan penjelasan
ini. Walau apapun, bersama-samalah kita renungkan cerita pak haji itu
tadi. Kalupun cerita itu tak betul, sekurang-kurangnya ada sedikit
pengajaran.

Tsunami: Hebatnya Kekuatan Allah

....YUZLY....


Bencana Tsunami yang berlaku pada 26 Disember 2004 yang lalu masih
menjadi tajuk hangat akhbar bukan sahaja di Malaysia tetapi akhbar
antarabangsa. Ini kerana kesan dari bencana tersebut begitu hebat dan
mengorbankan lebih daripada 150,000 jiwa dan kerosakan harta benda
berbilion ringgit. Negara-negara yang menerima kesan gempa bumi dasar
laut pada skala 9 ialah Indonesia, Malaysia, Sri Lanka, Pulau Maldives,
India, Somalia, Kenya. Ombak setinggi 10 meter yang melanda tidak pernah
dilihat manusia zaman ini. Di Indonesia beberapa pulau telah lenyap dari
peta dunia berserta dengan penghuninya sekali.

Sebagai orang Islam kehebatan bencana alam ini seharusnya tidak
menghairankan kalau dibandingkan apa yang akan terjadi bila kiamat
berlaku. Pada waktu itu nanti ayah tidak pedulikan anak, perempuan yang
mengandung akan gugur kandungannya kerana hendak menyelamatkan diri.
Waktu itu tidak siapa yang selamat.

Bencana Tsunami ini sepatutnya membangunkan kita daripada tidur dan
khayalan. Lihatlah betapa hebatnya kekuasaan Allah. Manakah kekuatan
Kafir Amerika yang digeruni oleh orang Islam selama ini? Apakah kerana
kesyirikan orang Islam zaman moden ini Allah telah memusnahkan mereka?
Tanyalah diri kita sendiri.

Memang tak dinafikan Indonesia terletak di laluan gunung berapi dan
gempa bumi. Tapi bila bencana berlaku, seorang yang bertakwa akan lebih
dulu memuhasabah diri kerana mungkin ada amalan yang tidak diredai
Pencipta Yang Maha Agong. Marilah kita melihat dari aspek kemungkinan
bahawa bala ini merupakan hukuman Allah.

Acheh terkenal dengan jolokan Serambi Mekah. Apakah dari segi realitinya
Islam itu betul-betul diamalkan oleh penduduknya. Kezaliman pemerintah
Indonesia terhadap pejuang Islam dan kepada ulama sungguh terserlah.
Mereka menurut apa yang Amerika mahu. Abu Bakar Basir difitnah dan
dipenjarakan kerana menyampaikan ajaran Islam. GAM yang menentang
kezaliman pemerintah Indonesia berjuang atas dasar apa? Apabila Allah
menurunkan bala ianya akan mengena yang bertakwa atau tidak. Untungnya,
yang bertakwa akan mendapat rahmat daripada Allah walaupun pada
pandangan manusia ia kelihatan seperti hukuman juga. Begitu juga dengan
kanak-kanak. Musnahnya bangunan-bangunan, rumah-rumah di Bandar Aceh
tapi Masjid yang beratus tahun tidak terjejas. Mungkin Allah hendak
membersihkan Serambi Mekah ini daripada bangunan yang dibina dari sumber
haram.

Masih ingatkah kita sebuah Masjid lama di Turki tidak mengalami
kerosakan padahal bangunan sekelilingnya ranap ke bumi semasa berlaku
gempa bumi dulu.

Malaysia berbangga kerana berada di luar garisan gunung berapi dan gempa
bumi. Maka pesta-pesta maksiat tidak dihiraukan malah mendapat sokongan
kuat dari pihak berkuasa. Diadakanlah Pesta Penang Fullstop. Pesta ini
dipromo habis-habisan oleh NTV7. Orang Melayu berpesta. Selang beberapa
hari mereka berduka. Lihatlah perempuan- perempuan Melayu di pesta
tersebut. Yang sedihnya perempuan yang bertudung pun turut
terjerit-jerit. Bila bala datang ianya tidak memilih yang bertudung,
kanak-kanak atau sesiapa sahaja. Konsert Sureheboh sudah dilancarkan.
Mufti telah mengharamkan. Tapi tidak dihiraukan. Tunggulah balanya
nanti. Banjir paling teruk telah melanda Kelantan. Hukum Allah dicabar
di mahkamah. Rakyat Kelantan memberi sokongan kepada mereka yang
mencabar hukum Allah ini.

Tunggulah masanya. Belajarlah dari sejarah umat-umat yang terdahulu di
zaman Nabi Lut, Nabi Salleh, Nabi Noh. Perdana Menteri telah mengarah
supaya tidak berpesta seperti biasa ketika menyambut tahun baru 2005.
Penganjur pesta maksiat ini yang kebanyakan orang Melayu akur. Seruan
yang sama telah disuarakan oleh alim ulama sejak dulu lagi kerana
bertentangan dengan Islam tapi tak dihiraukan. Bukankah syirik namanya?
Semoga kita dilindungi dari bala Allah.

Kerajaan Thailand telah membunuh beratus-ratus orang Islam pada bulan
Ramadhan yang lalu. Sedih kita melihat saudara kita menangis atas
syahidnya keluarga. Ombak Tsunami membalas dengan membunuh beribu-ribu
rakyat Thailand dan pelancong asing di bandar maksiat Phuket. Bukan itu
sahaja berjuta-juta ringgit kerosakan harta benda juga dilaporkan.

Di Sri Lanka, kekejaman tentera Tiger Tamil Ilam dan juga tentera
kerajaan terhadap penduduk Islam bukan menjadi rahsia lagi. Apakah
Bencana Tsunami yang mengena Sri Lanka merupa balasan kepada perbuatan
mereka?

Pulau Maldives sebuah negeri penduduk Islam. Presidennya seorang Islam
yang berkelulusan Universiti Al Azhar. Pulau ini merupakan pusat
peranginan yang popular di kalangan pelancongan dari barat. Nilailah
sendiri akan apa yang disediakan di hotel-hotel dan tempat- tempat
peranginan di Negara ini. Mungkinkah Tsunami merupakan amaran kepada
Presiden berkelulusan Al Azhar ini?

Di India penindasan Hindu kepada orang Islam sudah diketahui umum.
Sehingga Masjid mereka pun dirobohkan. Memang layak mereka menerima
sedikit balasan daripada Allah.

Bencana Tsunami sepatutnya menyedarkan kita dari khayalan dan
kederhakaan kita kepada Pencipta Yang Maha Gagah. Marilah sama-sama kita
berdakwah menyampaikan apa yang patut disampaikan sekadar yang kita
mampu. Larangkan anak-anak kita, ahli keluarga kita dari berada di
tempat-tempat maksiat seperti Konsert Sureheboh. Orang Islam tidak akan
maju dengan Konsert Sureheboh dan pesta maksiat yang lain.



__________________
Page 1 of 1  sorted by
 
Quick Reply

Please log in to post quick replies.

Tweet this page Post to Digg Post to Del.icio.us


Create your own FREE Forum
Report Abuse
Powered by ActiveBoard